Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
    19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bob Rock (producent) - 70
  • Markus Eurén (Moonsorrow) - 46
  • Ruud Jolie (Within Temptation) - 48
  • Tony Martin (Black Sabbath) - 67

Vandaag overleden:
  • Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992
Interview

The End
Met Aaron Wolf
Door Armand
Geplaatst in februari 2007
Het Canadese The End bracht in het verleden twee albums uit die bol stonden van de opgefokte mathcore in het straatje van onder andere Dillinger Escape Plan en Ion Dissonance. Het nieuwe album getiteld Elementary bevat echter nog maar weinig invloeden uit dat genre. Hoog tijd dus om zanger Aaron eens aan de tand te voelen over deze toch wel redelijk rigoreuze stijlverandering.

The End

"De stijlverandering is voor onszelf niet echt heel erg drastisch, reden hiervoor is dat het voor ons een geleidelijk proces is geweest nadat wij Within Dividia uitbrachten. We begonnen in 2002 aan dat album te schrijven dus er zit een lange tijd tussen dat album en Elementary. Een tijd die we gebruikt hebben om onze speelstijl en technieken te ‘kneden’ en vooral om verder te groeien zowel als personen als muzikanten. Het is niet zo dat we de stijl op onze vorige albums zat waren maar we hebben ons gewoon gefocussed op zaken waar we in het verleden niet veel aandacht aan besteed hebben. Ik vind trouwens dat je op al onze vorige albums wel hints naar de stijl die we op Elementary hebben hoort, maar die momenten duurden inderdaad niet zo heel erg lang.

De verandering op vocaal gebied is vooral ingegeven door het feit dat ik met dit album dingen duidelijker wilde maken, ik wilde mensen als het ware daadwerkelijk uitnodigen naar dit album te luisteren, meer nog dan we in het verleden deden. Ik wilde graag dat mensen de teksten begrijpen zodat ze zich meer betrokken voelen bij de nummers. In het verleden heb ik altijd al een hoop melodieën in onze nummers gehoord en tijdens het schrijven van dit album ben ik nieuwe dingen blijven proberen met mijn stem. Beetje bij beetje kreeg ik ook het gevoel dat ik steeds meer kon doen. Hiervoor had ik dat nooit gedaan, zeker niet voor een microfoon, hooguit misschien een keertje als ik een gitaar stemde. Voor mijn gevoel heb ik het zo ver gepusht als mogelijk was. Het is allemaal op een natuurlijke manier tot stand gekomen trouwens, toen we begonnen met schrijven aan dit album had ik namelijk nooit het idee dat daadwerkelijk zingen zo’n groot bestanddeel van onze muziek zou worden. Maar dat is het wel geworden, ik denk dat het vooral komt doordat de muziek persoonlijker en emotioneler dan ooit is."

Pers- en publieksreactie
The End - Elementary"De pers is over het algemeen zeer positief tot nu toe, er zitten een aantal hele positieve recensies tussen. Maar ik weet bijna wel zeker dat er een hoop negatieve tussen zullen zitten. Mijn verwachting is dat mensen in het begin erg teleurgesteld zullen zijn met het album, maar dat ze na een aantal luisterbeurten hun mening toch zullen bij moeten stellen en ze het een prima album zullen vinden. We beseften ons zeker wel dat we mensen met de nieuwe stijl misschien af zouden kunnen schrikken maar dat is nooit een reden geweest om iets niet te doen. We zijn met zijn 5-en in deze band, 5 totaal verschillende individuen ook, en de enige manier om te overleven als band is als elk individueel bandlid een gelijke bijdrage aan de muziek levert. We hebben met Elementary een album geschreven waar iedereen tevreden mee is en wat mensen ervan denken is eigenlijk niet echt belangrijk. Het enige wat belangrijk is in dit geval is dat we als band zijnde erg tevreden zijn met het nieuwe album. En ja, dat zou je als egoïstisch kunnen beschouwen denk ik."

Invloeden
"Voor dit album hebben we ons weer verplaatst in de gedachtegangen die we hadden toen we een jaartje of 16 waren. Als je jong bent ben je nog niet te ‘cool’ om naar een bepaalde band te luisteren, ben je nog niet bezig met het over analyseren van nummers, je luistert gewoon naar muziek om één simpele reden; je vindt de muziek geweldig. Ik denk dat dat onze voornaamste inspiratiebron voor dit album is geweest; de tijd dat onze liefde voor muziek nog puur was. We luisterden naar een hele hoop rock albums waar we tijdens onze jeugd gek van waren, zoals Stone Temple Pilots, Smashing Pumpkins, Soundgarden enzovoort, gewoon vrij simpele rock n roll albums waardoor wij van muziek zijn gaan houden. Daarnaast worden we ook wel beïnvloed door andere bands uit Canada, we hebben vrienden in allerlei bands, variërend van rockbands, deathmetalbands en folkbands. Dat is ook wel het mooie aan Canada, de muzikale diversiteit, we hebben veel optredens gedaan met bands uit allerlei verschillende genres, en dat liep altijd prima.

De muziek op dit album is op een normale groepswijze tot stand gekomen, we zitten gewoon bij elkaar te jammen en proberen elk idee wat in ons opkomt uit. Normaal gesproken komt er iemand met een riff aan en van daaruit werken we verder. We experimenteren veel met effecten en vreemde geluiden, en we zitten eigenlijk een beetje te spelen met ideetjes tot er iets uitkomt waar we allemaal een bepaald gevoel bij krijgen. We proberen dan op dat gevoel te focussen en van daaruit gaan we weer verder.
De teksten zijn weer een heel ander verhaal. Andrew (gitarist) is de tekstenman, hij is geweldig met woorden. Hij en ik hebben een erg interessante manier van samenwerking met betrekking tot melodie, patronen en teksten. Elk nummer heeft een andere benadering, soms weet hij precies hoeveel hij wil zeggen in een tekst. Andere keren heeft hij geen flauw idee, het is een erg vreemde manier waarop wij onze teksten samenstellen. Het concept is ook elke keer anders, en dat zal altijd zo blijven, als mens veranderen we, we krijgen nieuwe invloeden, hebben nieuwe ervaringen. We worden eigenlijk door van alles beïnvloed. Het kern onderwerp van Elementary is dat er een hoop schoonheid in kleine, simpele dingen kan zitten, daarnaast handelen de teksten ook wel over het terugkeren naar de basis. Er zit echter een hele hoop meer inhoud in onze teksten, en er is een hele hoop om over na te denken."

The End

Opnameproces
"Voor dit album hadden we de meeste nummers al af voordat we de studio ingingen. De nummers waren af maar we wisten van tevoren dat we een hele hoop truukjes met effecten, verschillende tonen, en zeg maar allerlei zaken die we zelf niet konden uitvoeren wilden doen in de studio. Het werken met Greg (Dawson) was de perfecte manier om te doen wat we wilden. We hadden ongeveer drie maanden om het album af te maken dus het was allemaal erg relaxed. Greg is al een aantal jaar een goede vriend van ons en we vertrouwen elkaar, iets dat belangrijk is als het om muziek gaat. De studio was daarnaast ongeveer 20 minuten van huis, dus dat was ideaal. We hoefden er niet allemaal constant te zijn, ik had bijvoorbeeld een complete maand voor mezelf om mijn vocalen te doen. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als er constant mensen om me heen lopen en wordt liever alleen gelaten als ik mijn werk moet doen zonder dat er allerlei mensen over mijn schouder meekijken. Dit was echt een heel relaxed album om op te nemen."

Doelen en toekomstplannen
"Nu we Elementary geschreven hebben heb ik het gevoel dat we alles kunnen doen dat we willen. We hebben nooit voor ogen gehad om voorspelbare muziek te maken, en hopelijk hebben we dat bereikt. Het maakt niet uit wat we doen, het zal mensen altijd verbazen waar we toe in staat zijn. We willen mensen scherp houden met onze muziek. We hebben onszelf een hoop doelen gesteld, en het zal een hele tijd duren voordat we die bereikt hebben. Er is ons nooit iets aan komen waaien en ik geloof ook niet dat dat ooit zal gebeuren. De toekomsplannen bestaan vooral uit touren en nog eens touren. We beginnen met enkele Noord-Amerikaanse tours. Europa? Ja ik ben ervan overtuigd dat we daar rond de zomer wel vaak zullen zijn. Het is nog vrij vroeg om er iets definitiefs over te zeggen maar ik weet dat Relapse ons heel graag en heel vaak in Europa wil hebben. Nu Elementary uit is hebben we een goede mix van nummers en we zullen altijd van elk album blijven spelen. Het is immers ons verleden, en daar zijn we erg trots op!"

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.