Kingcrow is opgericht in 1996 door Diego Cafolla (de gitarist) en Manuel Cafolla (de drummer). Korte tijd later hebben we de eerste demo Eyes of Memories opgenomen en uitgebracht, waarvan zonder de hulp van een distributienetwerk meer dan 700 exemplaren verkocht zijn. Vanaf 1999 werd de stijl van Kingcrow progressiever en begonnen we te werken aan de opvolger van Eyes of Memories. We werden uitgenodigd om samen met bands als Sky Lark en IV Luna op de tweede editie van het "prog-metal festival" te spelen, wat een groot succes bleek te zijn. In de zomer van 2000 namen we onze nieuwe demo Hurricane's Eye op, die erg positief ontvangen werd. In het begin van 2001 besloot onze bassist Claudio Polito om persoonlijke redenen te stoppen met Kingcrow. Hij werd vervangen door Matteo Trinei, die de progressieve metal die we wilden maken goed aanvoelde. In de tussentijd hielden we ons bezig met het schrijven van nieuw materiaal en op 17 september 2001 hebben we ons debuutalbum Something Unknown opgenomen. Op 25 oktober datzelfde jaar kwam gitarist Ivan Nastasi bij de band. In juni 2002 werd de samenwerking met zanger Stefano Tissi beindigd. Vanaf november dat jaar ben ik bij de band gaan zingen. Na enkele maanden hard werken hebben we de promo Matzmariels, bestaande uit drie nummers, opgenomen. Na een avond vol alcohol besloten Diego en ik dat het nieuwe album een conceptalbum moest worden. We zijn toen begonnen met de teksten en het verzinnen van een verhaal, en zo zijn we uiteindelijk bij Insider terecht gekomen.
Ik neem aan dat Operation: Mindcrime wel een absolute all-time favoriet van jullie is, nietwaar? Aangezien Insider haast wel de Operation: Mindcrime van 2004 lijkt...
Bedankt voor het compliment! Nou, ik vind dat album geweldig en ik kan inderdaad niet zeggen dat we niet hebben geluisterd naar Operation: Mindcrime tijdens het componeren van Insider. Volgens mij ligt de productie van Insider dicht tegen die van Operation: Mindcrime, omdat een band als Kingcrow (en Queensryche in die tijd) zich geen grootsere productie kan permitteren.
Hoe zijn de reacties op Insider tot dusverre? Ben je zelf tevreden met het resultaat en de reacties?
Insider heeft tot nu toe een ongelofelijke response gekregen van zowel de pers als de fans. We hadden zo'n reactie absoluut niet verwacht. Misschien is het succes wel te verklaren door het feit dat dit album voor elk wat wils heeft: of je nu van duidelijke melodien, technisch vernuft, stemmingswisselingen of van een jaren '70 of '80-sound houdt, in ieder van deze gevallen zul je wat van je gading vinden op Insider. Ik heb al veel enthousiaste reviews gelezen en ik heb ook al ontzettend veel positieve mailtjes gekregen.
De meeste nummers op het nieuwe album klinken nogal klassiek of ouderwets, terwijl de instrumentale nummers naar mijn mening meer progressief overkomen. Was dat een bewuste keuze?
Nou, ik vind het hele album eigenlijk progressief, omdat het voortdurende ritmewisselingen bevat en ieder nummer verschillende emoties oproept. Het verschil tussen de instrumentale en gezongen nummers is dat we liever een goede melodie schrijven dan gewoon een serie onsamenhangende noten. Onder de 'klassieke melodien' ligt echter een progressieve structuur, en hier goede zanglijnen bij bedenken is niet zo makkelijk...
Een punt van kritiek in mijn review had betrekking op de dialogen tussen de acteurs, die naar mijn mening niet erg overtuigend zijn. Kun je je enigszins vinden in deze kritiek of juist helemaal niet?
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Ik ben erg tevreden met het gesproken gedeelte van Walter (de 'Federation Man'), die erg overtuigend is. De journalist speelt zijn gedeelte ook goed. Voor de overige rollen hebben we ons best gedaan, maar je moet er rekening mee houden dat deze mensen geen professionele acteurs zijn en bovendien niet Engels zijn.
Het lijkt erop dat jullie met dit conceptalbum willen waarschuwen tegen moderne (en toekomstige) genetische ontwikkelingen, nietwaar? Is dat onderwerp zo belangrijk voor jullie (en waarom)?
Ik heb geprobeerd om te schrijven over een onderwerp dat de luisteraars zou interesseren, en dat is volgens mij wel gelukt. Diego heeft het oorspronkelijke concept geschreven. Hij houdt zich eigenlijk niet zo veel bezig met science fiction, maar hij dacht dat het onderwerp mysterieus en fascinerend genoeg zou zijn met de juiste teksten. Ik heb hard gewerkt aan de karakters, de scnes en de interpretatie en ik denk dat het niet zo goed gewerkt zou hebben als het onderwerp me niets zou doen. Ik ben erg ouderwets, dus de moderne ontwikkelingen en de toekomst zie ik meer als een bedreiging dan een weg naar meer veiligheid.
Is het voor jou makkelijker of moeilijker om een conceptalbum te schrijven dan een normaal album en waarom?
Natuurlijk is het moeilijker. Het schrijven van een conceptalbum komt eigenlijk neer op het componeren van een progressief nummer van bijna een uur! De atmosfeer moet perfect aansluiten bij het verhaal, en het verhaal moet ook bij de muziek passen. Maar een conceptalbum schrijven geeft ook veel meer voldoening.
Kingcrow is nog steeds een vrij onbekende band. Wat kunnen we nog in de toekomst van jullie verwachten? Hebben jullie al plannen voor een nieuw album, en zo ja, wat kunnen we daarvan verwachten?
Ja, we zijn inderdaad bezig met het schrijven van nieuwe nummers. Het volgende album zal wederom een conceptalbum worden en zal ergens volgend jaar verschijnen. Het zal progressiever en harder worden. Alles wat de mensen goed vonden aan Insider zal in overtreffende trap op het nieuwe album te horen zijn. Ik durf erom te wedden dat we een hoop mensen wederom weten te verbazen!
Tot slot: als jullie de kans zouden krijgen om op tour door Europa te gaan, met welke bands zouden jullie dan willen touren en waarom?
Rush, Queensryche en Savatage, omdat zij mijn favoriete bands zijn, en de muziek van Kingcrow hier perfect bij zou aansluiten.
Bedankt voor je tijd en succes in de toekomst.
Bedankt voor de mogelijkheid om een interview te doen en hopelijk zien we jullie als Kingcrow in jullie land kan spelen!