Jomsviking is jullie eerste conceptalbum, maar jullie hadden natuurlijk altijd al de Viking-thematiek in jullie nummers.
Dat klopt. Dat is wat wij leuk vinden. Maar nu hebben we echt een keer een verhaal dat door het hele album loopt. Een verhaal dat is opgedeeld in elf kleinere stukjes. Er zit zelfs een klein liefdesverhaal in, al is dat slechts een klein onderdeel van het hele verhaal. Het is net als in een film: de hoofdpersoon doet dingen vanwege een meisje. In dit geval gaat hij bij de Jomsvikingen vanwege haar. Of eigenlijk moet ik zeggen dat hij verliefd op een meisje was, maar zij niet op hem en daarom werd hij een Jomsviking.
Voelde het ook aan alsof jullie muziek aan het schrijven waren voor een film?
Zeer zeker. Die insteek hadden we ook. Nog voordat we een idee hadden over het verhaal, hadden we al besloten dat we een album wilden maken op de manier dat we een soundtrack voor een film zouden maken. Daar kwam dus het idee vandaan om een conceptalbum te maken. Toen we het verhaal eenmaal hadden, wisten we het onderwerp van elk nummer. De uitdaging was om dan de juiste muziek bij het verhaal te schrijven. We hadden wel ideen voor riffs of soms bijna complete nummers, maar vaak hadden we ook niet echt iets wat echt paste. Toen moesten we dus echt de muziek bedenken die het verhaal ondersteunt. Dat is veel moeilijker dan zoals we normaal een album maken. Dan schrijven we gewoon gave nummers en bedenken we er tekst bij. Ik weet trouwens niet of de fans het verschil in aanpak zullen horen, maar voor ons was het een erg leuke uitdaging. Het maakte het schrijven weer spannend. We hebben er veel plezier aan beleefd.
Heb je er ook nog wat van geleerd, waarvan je toen bedacht dat je dat al jaren eerder had moeten proberen?
Nee dat niet, maar het was gewoon goed om de werkwijze eens te veranderen. Dat houdt het voor ons ook interessant. Zoals ik zei, normaal schrijven we onze nummers en de tekst komt daarna pas. Nu hadden we bijvoorbeeld een badass gevecht op zee en moesten we gaan bedenken wat voor muziek daar nou precies bij past. Voor ons als simpele metalmuzikant is dat toch even wennen. Ik had echt heel veel riffs en ideen verzameld die ik normaal zo ergens kon gebruiken, maar in dit geval moesten we toch echt met nieuwe ideen komen. Dat maakte het juist erg leuk. We hebben nu veel meer dan normaal ideen uitgewisseld over hoe de muziek moest gaan klinken. Neem nou Raise Your Horns, dat nummer gaat over mensen die plezier hebben en aan het drinken zijn. Dus de muziek moest dat ook uitbeelden.
Nou, ik denk dat dat zeer goed gelukt is hoor.
Dank je. Het moest klinken als een overwinningsfeest waarbij mensen veel drinken. Of een beetje als het Oktoberfest in Duitsland, waar je iedereen met grote glazen bier ziet zwaaien en de mooie vrouwen telkens volle glazen brengen.
Als je het toch over vrouwen hebt: jullie hebben niemand minder dan Doro op het nummer A Dream That Cannot Be. Hoe is dat tot stand gekomen?
We hadden een idee voor een nummer, maar daarvoor hadden we wel een vrouwelijke stem nodig. Wij denken dan vanzelfsprekend aan Doro, want zij is de metal queen. We hebben haar gevraagd en ze zei gelijk dat ze het wilde doen. Ze is drie dagen naar onze studio gekomen. Dat was te gek. Ik ben opgegroeid met Warlock. Wij allen, denk ik. Daar zaten we dus, vijf fanboys, met onze heldin in de studio. En dan zingt ze gewoon ONS nummer! Hoe gaaf is dat? Alleen daarom is dit album voor mij al geslaagd.
Ze past ook perfect in het nummer.
Jazeker. Ze heeft een uitstekende prestatie geleverd en ze wilde het ook echt goed doen. Ik ken wel verhalen van mensen die een gastrolletje hebben op een album en dan dat even tussendoor doen zonder dat ze het leuk vinden, maar bij Doro was dat echt niet het geval. We hebben hier en daar het nummer nog wat aangepast met haar ideen als dat beter werkte.
Jullie hebben nog een gastrol op het album. Tobias Gustafsson zit achter de drumkit.
Kort nadat de wegen van onze vorige drummer Fredrik Andersson en ons zich scheiden, zijn we al aan deze cd begonnen. We wilden zo snel mogelijk een drummer erbij betrekken, zodat die ook echt meewerkt bij de opnames. We wilden niet iemand die pas op het laatste moment binnenkomt en drumt wat we zeggen dat hij moet drummen en dan weer vertrekt. Tobias is een oude vriend van ons, dus het leek ons leuk om met hem te werken. Hij is er vanaf het schrijfproces bij geweest. We wisten wel dat hij waarschijnlijk niet onze vaste drummer zou worden, maar we wilden hem wel op het album hebben. Het was belangrijk voor ons dat we met iemand werkten die we goed kenden. Dat maakt alles zoveel makkelijker en relaxter. Voor de komende shows werken we met een andere geweldige drummer, Jocke Wallgren van October Tide. Na die shows gaan we kijken wat we doen, of we een nieuwe vaste drummer zoeken. Het is niet makkelijk om iemand te vinden die je gelijk helemaal opneemt in je band, want we zijn al zo lang samen. Het gaat niet alleen om de drumskills, het gaat ook om de persoonlijkheden. De tijd zal het uitwijzen.
Terug naar het album. Ik las dat Johan het verhaal geschreven had, maar dat het een heel lang verhaal was. Was het lastig om daar dan de elementen uit te halen die jullie naar een nummer wilden vertalen?
Johan had inderdaad een groot verhaal. Daarna hebben we hem opgedragen om dat samen te vatten tot n pagina. Daaruit hebben we dan elf onderwerpen genomen die we als song wilden maken. Toen is hij die elf stukken gaan uitwerken tot volledige songteksten.
Gaat er nog iets met het grote verhaal gebeuren?
Waarschijnlijk wel. We zijn nog aan het kijken wat we daarmee kunnen doen, maar nu moeten we ons eerst op de liveshows gaan concentreren. We wilden het verhaal eigenlijk bij een van de special editions leveren, bijvoorbeeld als graphic novel, maar daar hadden we niet genoeg tijd voor. Maar misschien dat we dat dus op een later tijdstip gaan uitbrengen. We willen het zeker doen, want het is weer eens wat anders.
Over "anders" gesproken: de limited edition versie van het album bevat deze keer een miniatuurschip. Een Vikingschip.
Mooi he? Labels willen altijd een special edition of deluxe edition doen, hoe ze het ook willen noemen. Wij willen wel dat het dan goed gebeurt. Als we dan bijvoorbeeld een Vikingschip bij het album kunnen doen, dan doen we er een Vikingschip bij. Er komt hoe dan ook een speciale versie, of wij er nu bij betrokken zijn of niet. Dus dan willen we wel dat het goed gebeurt en bemoeien we ons er dus ook mee. Er zit ook een dvd bij met daarop een compleet concert. Dat was het laatste concert dat we voor het vorige album gedaan hebben. Dat is trouwens ook de allerlaatste show met onze oude drummer Fredrik. We proberen zo'n limited edition zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ik denk dat als de band zich er niet mee zou bemoeien en we het overlaten aan mensen van een platenmaatschappij, dat de fans heel wat minder waar voor hun geld krijgen.
Jullie zitten tegenwoordig op Sony Music, zie ik. Dat is een stukje groter dan jullie vorige platenbaas Metal Blade. Merken jullie het verschil ook?
We zitten buiten Europa nog bij Metal Blade, maar voor Europa heeft Sony een licentie van Metal Blade om het album uit te geven. Ook op dit gebied wilden we eens wat anders proberen, want we zaten al zo lang bij Metal Blade. Het is niet dat we ontevreden waren hoor. Helemaal niet. Metal Blade heeft altijd goed voor ons gezorgd. Maar we kwamen op het punt dat we toch eens een verandering wilden. Tot dusver werkt het goed met Sony. De mensen waar we mee werken zijn ook echte metalheads en houden ook van wat wij doen. Natuurlijk waren wij ook wel wat sceptisch in het begin, want we kennen ook de verhalen over zo'n major label. Dan krijg je te maken met mensen die geen benul hebben van wat metal is. De mensen waar wij bij Sony mee werken, hebben voorheen bij andere metallabels gewerkt. Ze hebben allemaal een metalgeschiedenis. We zijn in goede handen.
Jullie houden een viertal releaseshows. Londen, Parijs, Berlijn en Tilburg. Drie grote wereldsteden en het gezellige Tilburg.
Ja, waarom niet? Tilburg. Mooie stad, toch?
Waar kwam de keuze vandaan om slechts vier shows te doen, en dan ook nog eens hele kleine shows?
We hebben eigenlijk nog nooit echt een releaseshow gedaan. Nou ja, misschien voor The Fate Of Norns. Dat waren twee try-out shows in Duitsland. Nu wilden we ook eens zoiets doen. Het leek ons gaaf om zo het album en de tour in te luiden. Het zijn echt kleine shows die daarom ook heel snel uitverkocht waren. Londen was in twintig minuten uitverkocht, Tilburg in een half uur. Het idee was om een kleine maar leuke show te doen. We spelen een stuk of vijf nieuwe songs en de rest worden de nummers die de fans kunnen meezingen.
Ik las online veel klachten van teleurgestelde fans die dus naast een kaartje grepen. Jullie komen later in het jaar vast wel terug voor een normale show, toch?
Natuurlijk. Deze zomer doen we de festivals, waaronder FortaRock. Als we die gehad hebben, kondigen we de normale tour aan. Dat zal waarschijnlijk van oktober tot december zijn. Ik geloof dat we in Nederland in oktober of november staan. We komen met een geweldige package, dat kan ik je wel al vertellen. We nemen twee uitstekende bands mee als support. Ik beloof je dat het gaaf wordt. We zullen dan ook nog meer nieuwe nummers laten horen en we nemen ook een compleet nieuwe show mee.
Geen Vikingschip meer?
Nee, dat hebben we nu wel gedaan. Nu hebben we iets anders, maar dat wordt minimaal net zo gaaf als het schip.