Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Geen concerten bekend voor 23-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 41
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 52
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 47
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 44
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 41
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 61
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 57
Interview

Kataklysm
Met Maurizio Iacono
Door Marcel
Geplaatst in juli 2015
Kataklysm bestaat al meer dan twintig jaar, maar in plaats van rustig aan te doen is de band ambitieuzer dan ooit tevoren. Eind 2013 bracht de Canadese deathmetalformatie het succesvolle Waiting For The End To Come uit gevolgd door een gigantische wereldtournee en anderhalf jaar later staat opvolger Of Ghosts And Gods alweer klaar om op de wereld losgelaten te worden. Echter is dit niet zo maar een album, het is een grootschalig en uniek deathmetalconcept. Elk nummer op de plaat wordt namelijk vergezeld door een videoclip en alsof dat nog niet genoeg is, komt de band ook nog met zijn eigen biermerk en hete saus. Hoog tijd om eens te bellen met zanger Maurizio Iacono.

Kataklysm

Hallo Maurizio, hoe gaat het ermee?

Met mij gaat het erg goed. Momenteel heb ik het wel extreem druk met alle zaken rondom het nieuwe album en de sauzen die we gaan uitbrengen. We zijn volop bezig met de voorbereidingen en de uitwerking van alles. Dus ja, het zijn goede tijden, maar ook erg druk.

Eind 2013 brachten jullie Waiting For The End To Come uit, gevolgd door een enorme wereldtour. Anderhalf jaar later komt de opvolger Of Ghosts And Gods al weer uit. Waar halen jullie de tijd vandaan?

Haha, dat is inderdaad de vraag. Zeker voor Kataklysm, want tijd is bij ons altijd een issue. Maar tijdens het maken van het laatste album hadden we erg veel inspiratie. Dit kwam mede door het toetreden van Oli in de band. Hij bracht vers bloed en dat hielp ons enorm tijdens het schrijven. Op een gegeven moment was het gewoon een explosie aan ideen die los kwam. We hadden dan ook met gemak meer tracks kunnen maken voor Waiting For The End To Come, maar we besloten om het bij tien tracks te houden. Zo konden we ons na de tour snel focussen op een opvolger. Wij zijn eigenlijk continu met de band bezig, het loopt maar door. Wel is het moeilijk om na twaalf albums met materiaal te komen dat zowel fris en verrassend aanvoelt, maar er tevens voor zorgt dat je fans niet weglopen. Je ziet bij veel bands dat ze na verloop van tijd tijd hun oude fanbase verliezen, maar ook weer een nieuwe opbouwen. Het is moeilijk om je fans voor zo'n lange tijd genteresseerd in je werk te houden, maar ik denk dat het ons aardig lukt. Zeker de laatste tijd nu we sterker materiaal uitbrengen en een stuk genspireerder zijn.

Of Ghosts and Gods is niet zomaar een album, maar een erg groot project. Voor elk nummer wordt een aparte videoclip geschoten. Vanwaar dit idee?

Omdat we gek zijn, haha. We hebben het nu al veel te druk met wat we doen, dus dan kan dit er ook nog wel bij. Het is werkelijk waar gekkenwerk om allemaal te doen, maar zoals ik al zei, wij zijn gek! Het idee kwam toen we destijds met Nuclear Blast rond de tafel zaten om te overleggen wat we met het volgende album zouden doen. Zij hadden eerst zoiets van: "We kunnen het album volledig gaan streamen of we kunnen van een nummer een single maken en daarbij een videoclip schieten". Ik had toen zoiets van: "Waarom doen we altijd alles zoals iedereen? Laten we eens een keer iets compleet anders doen". Ik opperde toen het idee om een conceptvideo te maken voor elk nummer van het album. Met dat idee zijn we vervolgens aan het werk gegaan. In het begin ging het alleen om lyricvideo's, maar gaandeweg het proces hebben we Nuclear Blast overtuigd om echte clips te gaan maken. Met dat geschifte idee zijn we vervolgens aan het werk gegaan en het was echt een mega grote klus, maar tevens ook iets revolutionairs. Ik bedoel, geen enkel andere deathmetalband heeft ooit zoiets gedaan! Of nog beter gezegd, zover ik weet heeft zelfs geen enkele andere metalband dit ooit gedaan. Ik heb het in ieder geval nog nooit eerder gezien. Uiteindelijk worden de clips tien dagen voor de releasedatum uitgebracht en dan verschijnt elke dag een nieuwe.

Wat is dan het concept achter de plaat?

Het hele album is gebaseerd op de menselijke evolutie en dan voornamelijk op het geestelijke gedeelte ervan. De albumtitel zegt het eigenlijk al grotendeels. Of Ghosts And Gods is bedoeld dat mensen altijd iets aanbidden dat er niet meer is, bijvoorbeeld een overleden iemand die erg geliefd was en die we niet los kunnen laten of een soort entiteit die groter is als ons allemaal. Ik denk dat het altijd om deze twee dingen draait, terwijl wij als band liever geloven in de dingen die je nu hebt. Je kunt kijken naar het verleden, maar kijk beter naar wat je nu hebt, want dat zal op een dag ook weg zijn. De toekomst is nu en ik denk dat mensen daar meer op moeten focussen in plaats van in het verleden te blijven hangen. Het album staat dus vrijwel geheel in het teken daarvan, samen met de persoonlijke strubbelingen die daarbij horen. Elk nummer zal zijn eigen verhaal vertellen, maar alles is wel verbonden met elkaar.

Nou was ik erg onder de indruk van het grafische aspect van jullie videoclip Elevate. Moet ik dan ook aan zoiets denken bij deze clips?

Helaas niet, het is onmogelijk voor ons om tien soortgelijke videoclips te maken, want zou ons ongeveer 250.000 dollar kosten. Het worden dus niet allemaal van dat soort clips. Sommigen zijn gefilmd tijdens een liveoptreden, terwijl anderen met acteurs zijn opgenomen en een verhaallijn hebben. Ik denk wel dat ze allemaal erg tof zijn geworden. De clips hebben best veel grafische elementen en ze zijn allemaal opgenomen met een red camera. Deze kost iets van tachtigduizend dollar, dus de kwaliteit zal wel goed zijn. Alles is erg professioneel aangepakt. Net als Elevate overigens, maar die werd door een heel ander bedrijf gemaakt die ook films maakt. Dat is weer hele andere koek en er kwam ook erg veel bij kijken. Daarom konden we ook maar een zo'n soort clip maken.

Hoe krijg je dan zo'n groot project als dit voor elkaar bij een platenmaatschappij? Want je zei het net zelf al, zoiets kost gigantisch veel geld.

Het is niet alleen de platenmaatschappij die hier aan heeft mee heeft betaald. We hebben zelf ook een gedeelte hierin genvesteerd. Dit is iets wat we zelf heel graag wilden en we geloven ook echt in dit album. Een andere big deal voor ons is, dat producer Andy Sneap Kataklysm heeft uitgekozen om mee samen te werken. Hij heeft maar gelimiteerd tijd beschikbaar en kiest zelf de bands uit waar hij mee wil samen werken. Dat wij zijn uitgekozen, betekent veel voor ons en is meteen ook een grote stap voorwaarts. We hebben die kans dan ook met beide handen aangepakt. Weet je, de meeste mensen hebben maar een korte spanningsboog en kunnen maar een korte tijd genteresseerd naar iets luisteren. We hebben nu een heel goed album en we willen dan ook dat het goed klinkt, zodat het de mensen langer gefocust houdt. Tegenwoordig heb je als band maar heel kort de aandacht van een luisteraar. Er zijn teveel albums en via Facebook en Youtube wordt je overspoeld met muziek. Mensen kijken dan naar een clip die voorbijkomt en laten het daar verder bij en nemen niet de tijd om naar het hele album te luisteren. Wij willen graag dat iedereen onze hele plaat beluistert. In mijn ogen staat op het album ook geen nummer die de hele plaat representeert. Deze plaat moet als een geheel beluisterd worden omdat de nummers met elkaar verbonden zijn. Dan bedoel ik dat niet als een lang vervolgverhaal, want elk nummer staat op zichzelf en klinkt anders, maar alles is wel verbonden. Sommige tracks zijn trager en sommigen hebben wel 270 beats per minuut, zoals Vindication. Dan praat je zowat over de snelheid van het licht. Of Ghosts And Gods is een album dat je moet verkennen en door van elk nummer een clip uit te brengen, hopen we dat mensen daar dan ook de tijd voor nemen.

Dan naar het muzikale aspect van het album. Of Ghosts And Gods klinkt weer vanouds als Kataklysm, maar toch hoor je een duidelijke verschuiving qua geluid ten opzichte van zijn voorganger. Ik zou het zelf omschrijven als groove-georinteerde death metal, met meer de nadruk op melodieuze aspecten.

Ik denk dat je het zo goed omschrijft. Het is zeker een melodieus album, maar het leunt wel op een ander soort melodie. Ik denk dat wat je hoorde op de vorige plaat, zoals in het nummer Fire, omschreven kan worden als een soort van agressieve en zware melodie. Een beetje alsof je op een paard galoppeert en je knalt overal doorheen en maakt alles stuk. Terwijl If I Was God - I'd Burn It All weer veel technischer is, maar toch ook melodieus. Dit album heeft een soort van melodieuze ambiance qua gevoel, maar is ook erg gedreven op agressie. Het heeft elementen die doen denken aan de snelheid van Waiting For The End To Come, maar dan toch ook weer anders. Zo zijn vooral de arrangementen en songstructuren verschillend. Dat het anders klinkt, heeft ook veel te maken met Oli. De chemie tussen ons is inmiddels veel groter en beter geworden en daardoor zijn we in staat om sterker materiaal te schrijven, hoewel dat natuurlijk nog altijd aan de fans is om te beslissen. Er zijn altijd fans die zullen zeggen dat Of Shadows And Dust ons beste album is. Het maakt in dat geval ook niet uit wat we maken of doen, dat zullen ze altijd blijven roepen. En zo is dat niet alleen bij dat album, maar waarschijnlijk heeft elke fase van ons zo zijn fans. Het is daardoor moeilijk om te zeggen dat dit ons beste album is, want iedereen vindt wat anders goed. Het belangrijkste is dat je iets weet te raken bij elke fan, ongeacht welke periode van ons ze het beste vinden, waardoor ze dit album ook kunnen waarderen. En ik denk dat iedere Kataklysm-fan wel iets in dit album terug kan vinden wat hij goed vindt, ongeacht welk deel van onze carrire hij het beste vindt.

Als ik het zo hoor, hebben jullie met Oli een prima vervanger gevonden voor de geblesseerde Max Duhamel?

Kataklysm - Of Ghosts And Gods Ja, hij is een geweldige drummer. Ik kan je zeggen dat die jongen zijn drumstel echt aanbidt. Hij zit er werkelijk waar echt elke dag achter om te oefenen. Daarbij is hij ook een drummer die niet perse iedereen wil overspoelen met drumhoogstandjes en dat soort gedoe. Hij is iemand die op zoek gaat naar wat een nummer nodig heeft. Moet een beat simpel zijn, dan doet hij dat en als een beat chaotisch en snel moet zijn, dan lukt hem dat ook zonder problemen. Hij kan extreem snel drummen en daarbij heeft hij een goede attitude en is het een goede gast. Voor mij zijn dat de meest belangrijke dingen.

Hoe gaat het nu met Max dan?

Max had last van blessures aan zijn knien en ook nog wat persoonlijke issues. Dat creerde op den duur een groot probleem voor de band. We hebben hem uiteraard proberen te helpen, maar hij had veel meer tijd nodig dan dat we hem konden geven, want hoe je het ook went of keert, de band is een bedrijf. Wij zijn afhankelijk van de inkomsten van de band en dan moet je wel blijven touren en nieuwe albums uitbrengen, want anders komt er niets binnen. Als je dan twee of drie jaar stilstaat, wordt het erg moeilijk. We hebben toen als oplossing Oli ingehuurd om een jaar met ons te spelen. Zo had Max de tijd om te herstellen, maar na dat jaar was hij nog steeds niet gereed. En nadat het vorige album is uitgekomen, hebben we enorm veel getourd en daarmee is de band met Oli enorm gegroeid. Voor ons is het dan ook een logische keuze om eerst zo door te gaan. Het is het beste voor de band en natuurlijk vergeten we Max niet. Hij heeft een groot aandeel gehad in het succes van Kataklysm en zal altijd een deel van de band zijn. Hij heeft geweldige prestaties geleverd en speelde mee op de twee beste albums die we ooit hebben gemaakt, namelijk In Shadows And Dust en Into The Arms Of Devastation. Maar ondanks dat gaat het leven verder en is dit gewoon een nieuw hoofdstuk voor Kataklysm. We willen graag doorgaan met waar we van houden en dat willen we ook met succes blijven doen.

Betekent dit dan dat Oli een bandlid blijft, ook al is Max weer hersteld?

Het ligt moeilijk op dit moment en ik weet ook niet echt wat ik er op moet zeggen. We hebben op dit moment helemaal geen communicatie meer met hem. Ik denk dat hij een beetje rancuneus is door het succes dat we hebben zonder hem. Het is allemaal een beetje een rare situatie geworden. Oli is een compleet andere drummer, met een andere stijl en dat creert ook spanning. Daarbij weet ik niet eens hoeveel platen de band nog in zich heeft. We zijn op dit moment beland bij nummer twaalf en misschien hebben we het nog in ons om twee of drie goede platen te leveren, wie weet? Op dit moment is het beste dus om gewoon per album te kijken hoe alles loopt. En Max is al twee keer uit de band gestapt en ook weer terug gekomen, dus wie weet hoe dingen lopen? Haha.

Om nog even door te gaan over de drums. Wat me opvalt is, dat een van jullie grootste kenmerken Northern Hyperblasting niet echt aanwezig meer is. Ik hoor nog wel wat blastbeats terug op het album, maar deze zijn vrij minimaal aanwezig.

Die term gaven ze ons ergens in 1992 of 1993 om ons te beschrijven. Dus dan praten we ook echt over de begindagen van de band. In die tijd deden we ook bijna alleen maar blastbeats en andere chaotische dingen. Daar werden we dus ook vooral mee geassocieerd en nu zijn we twintig jaar verder. De term is bij ons blijven hangen door de jaren heen, terwijl we dat nu niet eens meer zoveel doen. Op dit album komt het wel een klein beetje terug. Op Vindication en Thy Serpents Tongue hoor je wel wat hyperblasts terug. Ik denk dat we ook altijd wel gebruik zullen maken van hyperblasts. Het is een beetje ons trademark. Aan de andere kant is die drumstijl ook echt Max zijn ding. Hij heeft het uitgevonden en daardoor vinden we ook dat het een beetje van hem moet blijven. We wilden niet dat Oli alleen maar Max zijn ding zou kopiren. We willen juist graag dat hij zijn eigen ding doet.

Kataklysm

Dan over de lyrics. Je schrijft altijd over vrij diverse thema's. Geloof, de strijd tussen goed en kwaad, politiek en wraak zie ik vaak terugkomen. Maar dit album lijkt zich thematisch meer op het geloof te richten?

Tijdens het schrijven word ik erg genspireerd door dingen die om me heen gebeuren. Soms zie ik het nieuws en dan hoor ik weer over religieuze fanatici en dan gaat het meestal altijd over hetzelfde, maar ik zie bijvoorbeeld ook om me heen dan veel mensen stil blijven staan wanneer er een dierbaar iemand komt te overlijden. Eigenlijk gaat het vooral over die twee uitgangspunten. Als iemand overlijdt, lijken de mensen te veranderen en lijken ze zich er niet overheen te kunnen zetten. Ze blijven daar dan veel te veel in hangen en hun hele levenswijze verandert daardoor. Terwijl ik zoiets heb van het hoort bij het leven, want op het moment dat je begint met leven ben je automatisch al bezig met doodgaan. Dat is gewoon hoe het is en dat moet je zien te accepteren. Ik weet dat het moeilijk is, maar het is een onafwendbaar stuk van het leven. Aan de andere kant heb je dan ook de mensen die entiteiten aanbidden die misschien ergens hoog boven ons leven en hun leven daar volledig aan wijden. Dat vind ik moeilijk om te begrijpen. Ik schrijf er vervolgens over en probeer het te snappen, maar ook de mensen te laten realiseren dat het zoveel gebeurt. Veel mensen staan stil in het leven door sterfte of door hun geloof, terwijl ze dat helemaal niet realiseren.

Traditioneel is er ook weer een quote uit een film gebruikt. Ditmaal hoorde ik als het goed is een stuk uit de film Exodus terug.

Dat heb je goed gehoord. Vond je de film leuk?

Nee, ik vond hem maar erg matig.

Ik ook. Het had geen goede storyline en het representeert ook niet het daadwerkelijke verhaal. Daarbij vond ik Christian Bale ook maar vreemd in de film en veranderde hij veel van accent tijdens de film. Dan sprak hij Amerikaans-Engels en dan weer Engels-Engels, dat vond ik erg slordig. Ramses vond ik wel goed neergezet, maar alle andere rollen waren gewoon vreemd en kwamen niet goed tot hun recht. Van de regisseur die Gladiator maakte, verwachtte ik veel meer. De quote daarentegen vind ik geweldig. Dat komt omdat de quote precies zegt wat ik wil vertellen. Het gaat over een persoon die denkt dat hij een connectie met God heeft en daardoor zelf denkt dat hij een God is en ook zo heerst. Alsof die positie hem beter maakt dan de anderen. Dat is denk ook een van de problemen van deze wereld. Zoals bijvoorbeeld politici die denken dat ze alles en iedereen maar kunnen controleren vanwege hun machtspositie en mensen die geloven in een hoger bewustzijn en daardoor ook controle en onderdrukking uitvoeren. Die quote sluit daar dus precies bij aan en toen ik hem hoorde, wist ik meteen al dat ik hem wilde gebruiken.

Dan tot slot. Als een album met tien videoclips nog niet intensief genoeg voor jullie is, brengen jullie ook nog een eigen hot sauce op de markt. Waar komt dit idee vandaan?

Wij zijn allemaal liefhebbers van hete sauzen en we hadden zoiets van: als we nu onze eigen hete saus meenemen als we de wereld rondreizen, dan maakt het niet uit hoe beroerd het eten is, met die saus smaakt het altijd goed, haha. Zo waren we er een beetje over aan het grappen tijdens een borrel en toen is dat idee ook ontstaan. We zijn toen naar een bedrijf geweest die hierin gespecialiseerd was en daar werkte toevallig iemand die fan was van onze band. Hij wist een goede deal voor ons te regelen en we besloten om het te doen, want het is ook wel een mooi marketingproduct voor bij het nieuwe album. We zijn er erg trots op en het is erg lekker. Hierdoor zijn we ook zelfs al bezig met ons eigen biermerk. We hebben een deal gemaakt met een bedrijf in Belgi en die gaat Kataklysm-bier brouwen, haha. Het bier komt uit in Augustus en het wordt een blond biertje met een alcoholpromillage van 6,6 procent. Het bier zal door heel Europa gedistribueerd worden en zal dus ook in Nederland verkrijgbaar zijn.

Dus de saus en bier gaan straks ook mee op tournee?

Ja, dat zeker. Alleen nog niet met de zomertour. We reizen dan per vliegtuig en dan is het logistiek niet haalbaar. Maar de hete sauzen zullen wel aanwezig zijn als we in januari en februari aan het toeren zijn. Dan rijden we met bussen, dus dat is dat makkelijker mee te nemen. Met die tour komen we ook weer langs Nederland. We spelen dan in Tilburg in de 013 en we nemen dan Septic Flesh en Aborted mee. Dus dat gaat zeker gaaf worden.

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.