Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Geen concerten bekend voor 23-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 41
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 52
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 47
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 44
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 41
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 61
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 57
Interview

Kamelot
Met Thomas Youngblood
Door Tonnie
Geplaatst in mei 2015
Met Haven heeft Kamelot inmiddels elf studioalbums onder de riem, al is dit pas het tweede met zanger Tommy Karevik. Met gtarist/bandleider Thomas Youngblood sprak ik over de nieuwe cd, de bijdrages van Charlotte Wessels, Alissa White-Gluz en Troy Donockley, het Nederlandse publiek en hoe hij een show van Kamelot eens wat minder voorspelbaar wil maken.

Kamelot

Toen jullie Silverthorn maakten werden jullie met het onplezierige feit geconfronteerd dat jullie een nieuwe zanger moesten zoeken. Nu is er dan Haven, het tweede album met Tommy Karevic op zang. Was het weer "business as usual" bij de opnames?

Eigenlijk wel. De werkwijze voor Haven was redelijk gelijk aan die voor Silverthorn. Oliver [Palotai, toetsen] en ik begonnen met het schrijven van nieuwe nummers, waarbij we veel overlegd hebben welke nieuwe elementen we binnen de Kamelot-sound wilden introduceren. Toen we eenmaal diverse ideen hadden, hebben we die als demo opgenomen en naar Tommy gestuurd, zodat hij er zanglijnen en teksten bij kon schrijven. Onze werkwijze is vrij gestructureerd en gepland. Er is wel altijd ruimte voor improvisatie, maar zoals we nu werken kunnen we altijd vrij snel zien welke kant het opgaat. Oliver en ik voelen elkaar uitstekend aan en zo komen we samen met geweldige ideen.

Heeft Tommy nu ook meer bijgedragen? Want zoals ik het begrijp, kwam hij bij Silverthorn er pas bij toen alle nummers al ongeveer af waren.

Ja, en ja. De muziek was bij het vorige album al helemaal af toen hij in beeld kwam. Maar hij heeft zich toen wel kunnen storten op de teksten en de zanglijnen. Op het nieuwe album Haven heeft hij dat weer gedaan, maar nu had hij ook wat meer invloed op de muziek. Aan bijvoorbeeld het nummer Revolution heeft hij samen met onze producer Sascha [Paeth] gewerkt, nadat Oliver en ik onze demo's gestuurd hadden. Maar er zijn nog een paar nummers waar hij aan heeft gewerkt. En hij heeft sinds kort een gitaar, dus ik verwacht dat ik binnenkort wat riffs vanuit Zweden ga krijgen. Hij leert nu pas net gitaarspelen, maar dat is juist erg mooi. Als je nog niet zoveel van een instrument weet, zit je nog niet vast in de structuren. Dan bedenk je misschien een heel aparte maar gave melodie, omdat je er anders tegenaan kijkt dan iemand die al dertig jaar gitaar speelt. Ik merk het ook bij mezelf als ik piano speel. Dan bedenk ik iets en is Oliver helemaal verbaasd hoe ik daar bij kwam.

Speelde het ook mee dat jullie nu wisten waar Tommy toe in staat is, en met dat in gedachten de nummers geschreven?

Nee niet echt. Om eerlijk te zijn hebben we nooit echt op die manier de nummers geschreven. Ook niet in het verleden. We weten ongeveer in welke toonsoort we het willen hebben en onze zanger doet daar zijn eigen ding mee. Als je bijvoorbeeld een female-fronted band hebt met een sopraanzangeres, dan moet je daar wel rekening mee houden als je muziek schrijft. Maar bij ons speelde dat eigenlijk nooit. Mijn gitaarspel is meestal in E# of D, en de nummers zijn dan meestal daarbinnen gearrangeerd. Daarom is de wisseling van zanger bij ons redelijk makkelijk gegaan. We hoeven onze composities niet aan te passen.

Kamelot

Maar hebben jullie deze keer wel iets anders gedaan?

Jawel. We hebben nu wat industrial-invloeden. De mix is wat harder, wat meer "in-your-face." Sommige mensen zullen denken "het is weer Kamelot" terwijl anderen denken "het is Kamelot, maar toch met wat nieuws." Voor mij is het een geslaagd album, want alle doelen die ik voor het album gezet had, hebben we behaald. Het is 100% Kamelot. Dat houdt voor mij in dat we weer genoeg nieuwe ideen hadden om een album te maken, waar ook wat nieuws in zit voor de fans. Bij de shows ontmoet ik veel fans die me vertellen wat ze willen: iets nieuws, maar toch Kamelot. We kunnen en zullen daarom niet met iets komen dat echt radicaal anders is, waarbij we heel het Kamelot-geluid overboord gooien. Nee, we houden zelf hier ook teveel van. We zullen niet ineens met bijvoorbeeld een metalcore-album komen.

Toen ik daarnet het album in de auto weer luisterde, viel het me op dat het titelnummer Haven eigenlijk een soort outro is.

Het was eigenlijk niet de bedoeling dat er zo'n soort nummer op zou komen. We wisten wel al dat we het album Haven gingen noemen, maar we hadden geen song die zo heette. Maar we wilden toch een afsluitend stuk muziek hebben, iets wat een beetje aanvoelt als in de film op het moment dat de credits lopen. Dus inderdaad, een outro. Toen we dat geschreven hebben, leek het mij logisch dat we dat Haven zouden noemen. Oliver heeft dat nummer geschreven en ik vind het te gek.

Jullie hebben weer diverse gasten op het album. Zo hebben jullie Charlotte Wessels van Delain weten te strikken. Delain heeft diverse keren voor jullie geopend, dus is Charlotte geen onbekende.

Ze hebben met ons door Noord-Amerika getourd bij het vorige album en enkele jaren geleden ook in Europa. We kennen die jongens en meisjes.. pardon, meisje, heel goed. Ik vind dat Charlotte een coole en unieke stem heeft, dus hebben we haar gevraagd voor dit album.

Wanneer werd het duidelijk dat je haar wilde hebben?

We hadden de demo voor Under Grey Skies al een maandje af, toen ik me af vroeg hoe het zou klinken als zij het zou zingen. Dus ik heb haar gevraagd. Maar tijdens de opnames was ze op tour, dus ze heeft haar stukken opgenomen in Griekenland. Ik ben echt erg blij met hoe het uitgepakt heeft. En dan hebben we ook Troy [Donockley, Nightwish] met zijn fluiten op dat nummer. Het lijkt me heel gaaf om die live te spelen.

Charlottes delen worden worden dan door jullie tourzangeres gedaan, neem ik aan?

Kamelot - Haven Ja. Alissa [White-Gluz, Arch Enemy] kwam in het verleden mee, en zij is ook weer op het album te horen. Maar haar agenda zit nu ook heel vol, dus we weten nog niet of ze er weer bij kan zijn. Nu hebben we Linnea Vikstrom van Therion, en ook zij is heel cool. Ze is pas 22, maar echt onwijs goed. Zij heeft met ons door Noord-Amerika getourd. We weten nog niet wie we mee gaan nemen op de Europese tour, dat hangt ook af van wie er beschikbaar is.

Je noemde Troy al. Jullie hebben natuurlijk met Nightwish getourd op de inmiddels beruchte tour van 2012, waar zij halfverwege de tour van zangeres wisselden. Hoe was het om dat van zo dichtbij mee te maken?

Heel bizar.

Heeft dat je aan het denken gezet over hoe jullie zoiets zouden oplossen?

Ja. Maar je moet doen wat je moet doen. Je wil eigenlijk de tour ook niet afblazen. In dit geval waren wij echt toeschouwers op de eerste rij. Ik ga daar verder niets over zeggen, dat is echt een Nighwish-aangelegenheid. Maar het was sowieso niet de makkelijkste tour, het voelde ondermeer daardoor heel ongemakkelijk. Wij hebben ons er niet mee bemoeid. We hebben onze set gespeeld en gelukkig was de respons van de bezoekers erg goed. Die tour was toch wel een goede. We hebben het er over gehad om in de toekomst weer samen te touren.

Als laatste gast is er Alissa, die je ook al noemde. Zij was ook al te horen op het vorige album en ze is ook met jullie op tour geweest, dus echt een verrassing was ze niet.

Het verrassende zit hem in haar zang op Liar Liar. Daarin zingt ze clean, in plaats van haar gebruikelijke growls. Hopelijk laat ze zoiets weer vaker horen. Wij waren heel blij dat ze het bij ons wilde. Ze had dat op tour ook al gedaan. Daar zong ze ook de cleane stukken die Elize [Ryd, Amaranthe] op het album gedaan had, alsmede de heavy stukken die ze zelf al deed. We zijn nu trots dat ze ook haar cleane stem op ons album laat horen.

Ik vind het trouwens wel mooi hoe het album opent, met de piano en Tommy's zang. Meestal staat zo'n nummer ergens als derde ofzo.

We wilden eens wat anders doen, daarom staat dat aan het begin. Maar daarna komt er wel een soort soundtrack-intro.

Ook Revolution springt er op dat gebied wel wat uit.

Revolution wijkt denk ik het meeste af van wat we tot dusver gedaan hebben. Na tien studioalbums is het denk ik wel goed om ook een paar nummers te hebben waarop we nog net iets meer experimenteren. Ik ben er wel blij mee.

Jullie hebben een clip opgenomen bij het nummer Insomnia.

We hebben zelfs een aantal videoclips opgenomen, waaronder die van Insomnia.

Een aantal?

Ja. Maar eerst kwam Veil Of Elysium uit als lyricvideo, en onlangs hebben we ook de normale videoclip voor Insomnia uitgebracht. Die ziet er echt prachtig uit. We hadden een te gek idee, met ondermeer een kamer vol met lichamen, en kabels vanaf het plafond. Iets wat wij echt bij het verhaal van Insomnia vonden passen. We hebben de clips opgenomen in Belgrado. Het is een hele gave clip geworden. Een beetje futuristisch, heel modern, en toch helemaal Kamelot.

Op mij komt de muziek van Kamelot juist totaal niet futuristisch over. Het geeft me meer een gevoel van de zeventiende of achttiende eeuw.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Dat komt waarschijnlijk door het symfonische aspect in onze muziek. En natuurlijk was ons vorige album een conceptalbum dat zich in de zeventiende eeuw afspeelde. We wilden Haven wat moderner laten klinken, dus hebben we wat industrial-elementen toegevoegd aan enkele nummers. De mix is ook wat ruwer, wat harder.

Het geheel is ook wel wat donkerder dan Silverthorn.

Wel iets, ja. Maar uiteindelijk is het hopelijk wel een album dat hoop uitdraagt. Hoop voor de mensheid. Er zitten donkere elementen in, dat is de wereld waar we in leven. Maar laten we daar iets van maken waar we trots op kunnen zijn. Dat is de boodschap. Dat wordt ook het gave aan de videoclips. Die zijn met elkaar verbonden. De fans kunnen de clip van Insomnia al bekijken, en de volgende clip zal daar op inhaken.

Wanneer gaat die komen?

Ergens deze zomer, maar ik weet nog niet precies wanneer.

[Ik moest aan Thomas beloven ik nog niet zou verklappen voor welk nummer de tweede clip wordt, dus dat doe ik dan ook niet.]

De bonus-cd bevat enkele orkestrale versies van nummers. Waarom is besloten om die versies, die meestal nog een stuk grootser klinken, op de bonus-cd te zetten en niet op het normale album?

Omdat je dan de gitaren niet meer hoort. En we zijn toch een metalband hahaha. De mix is totaal anders. De orkestrale versies zijn cool, maar we willen toch gitaren. We hebben overigens ook wat instrumentale versies op de bonus-cd staan, zodat de fans zelf kunnen zingen als ze willen. En er staan ook nog andere versies op van enkele nummers. Bijvoorbeeld een pianoversie van End Of Innocence. Ik vind die heel cool. Het is een hele uitgeklede versie van dat nummer, met alleen piano en zang. Maar o zo mooi. En ook een akoestische versie van Veil Of Elysium, die ook gaaf was om te doen.

Jullie deden toch ook enkele nummers akoestisch bij de laatste show in Haarlem?

Dat klopt. We hebben toen Welcome Home gedaan, dat was een bonustrack van een release in Zweden. En een akoestische versie van Karma. Die was heel raar om te doen, maar wel erg cool. Ik hoop dat we zoiets vaker gaan doen, want het was toch erg leuk om te doen.

Nu we het over liveshows hebben: jullie spelen in Europa deze zomer wat festivals en pas dit najaar komt er een normale tour aan.

De festivals die we deze zomer doen, zijn vooral in Oost-Europa. Volgend jaar willen we alle grote festivals doen, dus hopelijk Graspop, Hellfest of Wacken.

Na de zomer komt er wel alvast de normale Europese tournee.

Dat is de reden dat we deze zomer op weinig festivals spelen. In september en oktober reizen we door Europa. We staan weer in Tilburg geloof ik, maar de datum weet ik niet uit mijn hoofd. Ik heb daar veel zin in, want de shows hier zijn altijd te gek. De vorige keer dat we in Tilburg stonden was super. Het publiek hier is bijna het zesde bandlid, zo luid wordt er meegezongen.

Ik dacht dat jullie producer Sascha dat wel zou zijn.

Nee, niet als we in Nederland spelen!

Kamelot

Maar wat kunnen we op de komende tour verwachten?

De setlist is natuurlijk compleet anders dan de laatste tour, evenals de aankleding van het podium. Het zal nu in het teken staan van Haven, dus zullen we daar ook veel nummers van spelen. Er zijn wel wat dingen die we al langere tijd willen veranderen. Bijvoorbeeld eens een keer niet March Of Mephisto spelen. Of op een andere plek in de setlist.

Is het niet lastig om altijd maar weer dezelfde nummers te moeten opnemen in de setlist?

Eigenlijk wel. Daarom zeg ik al dat we misschien toch wat anders willen proberen.

Ben je er op uitgekeken?

Nee, absoluut niet. Maar het is misschien wel te voorspelbaar. Als we nu March Of Mephisto spelen, weten ze dat dat het laatste nummer is. Het is misschien goed om het wat te veranderen, om de fans wat te verrassen. Misschien dat we het nummer op de komende tour als derde al spelen. Al hoop ik dan wel dat ze dan niet denken dat de show al ten einde is, hahaha.

Welk van de nieuwe nummers wil jij graag spelen?

Zeker Veil Of Elysium, Insomnia, Liar Liar... Misschien Citizen Zero. Maar ook de twee ballads en My Therapy.

Is er berhaupt nog een nummer dat je niet genoemd hebt?

Ja wel een paar, maar eigenlijk wil ik misschien wel alles een keer live spelen. Het album staat vol met catchy refreinen. Maar dan niet catchy op een cheesy manier. Tenminste, dat vind ik. Ik wil graag dat men de melodien onthoudt, zonder dat ze denken dat je ze van Abba gejat hebt.

Meer:

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.