Civil War - The Last Full Measure

Civil War - The Last Full Measure

The Last Full Measure is de derde langspeler in drie jaar tijd van de Zweedse metalformatie Civil War. De groep rond ex-leden van Sabaton en het karakteristieke stemgeluid van Astral Doors-zanger Nils Patrik Johansson heeft met twee sterke uitgaven en knappe podiumprestaties de nodige metalharten weten te veroveren. Qua thematiek verschilt de groep weinig van grote broer Sabaton, want ook Civil War moet het tekstueel hebben van historische gebeurtenissen. Inmiddels bestaat de groep uit zes leden, want Oskar Montelius heeft de band vorig jaar verlaten. Een vervanger is er niet gezocht, maar wordt, getuige deze plaat, ook niet gemist.

De plaat opent sterk met het rappe Road To Victory. Een minpunt van Gods And Generals, de schijf van vorig jaar, was dat het af en toe aan snelheid en venijn ontbrak. De band heeft dat commentaar ter harte genomen, want de groep maakt dat met deze opener en de daaropvolgende tracks direct goed, want het vuur en de passie spatten ervanaf. Het zijn lekker snelle metaltracks met een pakkend refrein. De nodige dramatiek komt van de meeslepende zang van Johansson die sterker en veelzijdiger klinkt dan ooit.

Bijzonder leuk is ook de polka Tombstone, die verhaalt over het ruige westernverleden van het stadje Tombstone in Arizona en opent met de veelzeggende woorden "Doc Holiday had a very lousy day". Wederom steelt Johansson hier de show. Het geluid van zijn stem is typisch en zal voor sommigen de plaat maken of kraken, maar wanneer dit geluid je bevalt, zit je met deze plaat gebakken.

Met America, A Tale That Should Never Be Told en Gangs Of New York doet de groep het wat rustiger aan na het initiële metalgeweld. A Tale That Should Never Be Told zou zo van een oudere Sabaton-plaat geplukt kunnen zijn. Echt verwonderlijk is dat niet aangezien de helft van de muzikanten bekend is geworden met die groep. Muzikaal lui misschien is het wellicht wel. Gelukkig lijkt de blik van de band vooral naar voren gericht te zijn, want de songs die volgen sluiten meer aan bij het eigen karakter van Civil War.

The Last Full Measure is dan ook een bijzonder geslaagde plaat geworden. Het musiceren is dik in orde en het is vooral toetsenist Daniel Mÿhr die met regelmaat de show steelt. Met 56 minuten op de klok is het geen korte plaat, maar vervelen doet deze eigenlijk geen moment. Het is duidelijk dat de groep met deze plaat zijn vorm gevonden heeft en dat resulteert in sterke, opzwepende en geïnspireerde muziek.

1. Road To Victory
2. Deliverance
3. Savannah