Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
  • 8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andreas Mäkelä (Memory Garden) - 47
  • Bob Seger - 79
  • Chris Shiflett (Foo Fighters) - 53
  • Federico Pennazzato (Secret Sphere) - 42
  • Jacob Bredahl (Hatesphere) - 46
  • Martin Olsen (As We Fight) - 44
  • Pascal Spierings (Whispering Gallery) - 49
  • Santeri Kallio (Amorphis) - 50
Concertreview

Gloryhammer, Civil War en Dendera
Op 22 januari 2018 in Dynamo, Eindhoven
Tekst door Rik
Het weer mag dan druilerig zijn en de dagen kort en grijs, maar vanavond staat er een feestje op het programma in Eindhoven. De frivole, ‘over-the-top’ powermetalband Gloryhammer staat immers op de planken in Dynamo. In de beste Rhapsody- en Blind Guardian-traditie staat de muziek van dit gezelschap bol van de ‘cheesy’ teksten, heroïsche strijdtafarelen en bombastische, keyboardgedreven power metal vol epische meezingrefreinen. In het kielzog van deze fantasy-band zijn ook de mannen van Civil War (met drie oud-leden van Sabaton in de gelederen) en Dendera meegekomen.

Gloryhammer

Wanneer ik in verband met werkperikelen om iets voor achten de goed gevulde grote zaal betreed, verwacht ik eigenlijk dat de Britse heavymetalband Dendera al bijna klaar is met zijn set, maar blijkbaar is de aanvangstijd toch iets naar achteren geschoven. De muziek van het vijftal valt in smaak bij het overwegend jonge publiek. Regelmatig gaan de handen op elkaar en de actieve zanger Ashley Edison doet er alles aan om de stemming er al direct goed in te krijgen. Voor enkele langgerekte, hoge uithalen oogst hij terecht applaus, maar dergelijke momenten kunnen niet verhullen dat zijn zang verder nogal monotoon is. Hij heeft wat weg van Bruce Dickinson, maar dan wel een paar niveaus lager. Ook de degelijke heavy metal van de band is niet zo bijzonder. Claim Our Throne, Age Of Agony en Blood Red Sky klinken best aardig, maar zijn alweer vergeten voordat de setlist voorbij is. De band mag echter op een bijzonder enthousiast publiek rekenen. Zelfs wanneer de zang wegvalt door wat technische problemen, wordt de zanger ondersteund door een luidruchtig klappend publiek.

De respons van het publiek wordt nog groter wanneer de mannen van Civil War het podium betreden. Deze uitbundige reactie is niet zo gek, wanneer je je bedenkt dat de band is geformeerd rondom drie oud-leden van het immens populaire Sabaton. Met Kelly Sundown Carpenter (Adagio, ex-Iron Mask, ex-Beyond Twilight) heeft de groep bovendien een frontman van formaat. De stoere power metal van Civil War lijkt als twee druppels water op die van Sabaton, maar ook op die van Powerwolf. Dat wil zeggen: weinig ruimte voor technische hoogstandjes, maar des te meer voor pakkende, stampende ritmes, makkelijk te onthouden refreinen en ‘cheesy’, maar stiekem erg gave keyboardpartijen. Bij de openingstrack USS Monitor gooit het matige geluid nog roet in het eten, maar dat euvel wordt gelukkig vrij snel verholpen. Met catchy tracks als Deliverance en I Will Rule The Universe komt de band beter voor de dag. De interactie met het publiek is uitstekend en vooral zanger Carpenter en bassist Petrus Granar sporen het publiek voortdurend aan tot meeklappen. De nummers zitten zo catchy in elkaar dat zelfs degenen die de muziek voor het eerst horen makkelijk meedeinen op het ritme. Civil War behoort niet tot de meest technische of innovatieve groepen in het genre, maar krijgt na drie kwartier een terechte ovatie.

Toch is er maar één band waar het merendeel van het publiek vanavond voor is gekomen: het machtige Gloryhammer! Deze band parodieert met liefde de klassieke, epische powermetalbands die vooral in de jaren negentig als paddenstoelen uit de grond schoten in de Zuid-Europese landen. Met teksten over draken, elven, tovenaars (en zombie-eenhoorns!), een dichtgeplamuurde sound vol epische keyboardpartijen en een uitstekende zanger, die de hoge uithalen in de ‘tongue-in-cheek-teksten moeiteloos weet te halen, is de band uitgegroeid tot een geliefde naam in het genre. Met twee uitstekende powermetalalbums op zak wordt het dan ook tijd om te zien of de band ook live weet stand te houden.

Het antwoord is een volmondig "ja"! Vanaf de eerste tonen van het bombastische intro Infernus Ad Astra gaat het publiek uit zijn dak, tot groot genoegen van de band. Het volledige tweede album Space 1992: Rise Of The Chaos Wizards wordt integraal gespeeld en dat blijkt niet eens zo’n slechte keus. Vooral vanaf het geweldige Legend Of The Astral Hammer slaat de vlam in de pan en staat het halve publiek het epische refrein mee te zingen. Ook het zwaar aan het oude werk van Rhapsody herinnerende Goblin King Of The Darkstorm Galaxy, The Hollywood Hootsman (met een publiek dat luidkeels “hoots”, “hoots”, “hoots” scandeert) en het uitstekend gezongen Victorious Eagle Warfare maken indruk.

Het leuke aan de band is dat de muzikanten stuk voor stuk prima staan te spelen, maar ze zichzelf zeker niet te serieus nemen. Zo gaat zanger Thomas Winkler (die hier overigens gebruikmaakt van het potsierlijke pseudoniem Angus McFife XIII, Prince Of The Galactic Empire Of Fife) met de ‘astral hammer’ een gevecht aan met ‘Zargothrax, The Dark Sorcerer Of Auchtermuchty’ (niemand minder dan Christopher Bowes, die onder een soort duistere monnikspij schuilgaat), om de duistere heerser onder het goedkeurende oog van het publiek terug te meppen richting zijn keyboard. Ook tussen de nummers door is er ruimte voor humor. Zo drinkt bassist James Cartwright tijdens een gewichtig intermezzo op de tonen van Also Sprach Zarathustra een blikje bier weg (een soort ‘high culture’ meets ‘low culture’, zeg maar) en schmiert een hevig playbackende Bowes zich door de gesproken passages van het album heen.

Het leukste moment van de avond vindt plaats voor het nummer Questlords Of Inverness, Ride To The Galactic Fortress! De frontman spreekt een jongen op de voorste rij aan en vraagt hoe hij heet en waar hij vandaan komt (Rotterdam blijkt niet zo populair in Eindhoven). De zanger heeft de jongen uitverkoren om een "epic quest" te ondernemen naar het "galactic fortress". Hij voegt eraan toe: “and with galactic fortress, I obviously mean…the bar!” Zijn missie: crowdsurfend de bar zien te bereiken om de band op het podium een biertje te bezorgen. Hij slaagt met verve in zijn opzet en kan derhalve op eeuwige roem rekenen.

Toch is Gloryhammer zeker geen parodie op zichzelf. Daarvoor is de muziek te smakelijk en zitten de nummers te goed in elkaar. Dat blijkt vooral uit het bijna tien minuten durende epos Apocalypse 1992, waarin de band zich van zijn meest muzikale en diverse kant laat zien. Onder luid gejuich verlaten de mannen het podium, maar het optreden kan natuurlijk niet compleet zijn zonder een toegift in de vorm van The Unicorn Invasion Of Dundee, het nummer waarmee het avontuur voor Gloryhammer begon. Als daarna nog twee verrukkelijke tracks van het debuut volgen (Magic Dragon en Angus McFife) is de koek op en kan het publiek terugkijken op een buitengewoon geslaagd optreden.

Setlist Gloryhammer:
1. Infernus Ad Astra
2. Rise Of The Chaos Wizards
3. Legend Of The Astral Hammer
4. Goblin King Of The Darkstorm Galaxy
5. Also Sprach Zarathustra (Richard Strauss-cover)
6. The Hollywood Hootsman
7. Victorious Eagle Warfare
8. Questlords Of Inverness, Ride To The Galactic Fortress!
9. Universe On Fire
10. Heroes (Of Dundee)
11. Apocalypse 1992

Toegift:
12. Anstruther's Dark Prophecy
13. The Unicorn Invasion Of Dundee
14. Magic Dragon
15. Angus McFife

Setlist Civil War:
1. USS Monitor
2. St. Patricks Day
3. Gettysburg
4. Deliverance
5. I Will Rule The Universe
6. Tombstone
7. Bay Of Pigs
8. Rome Is Falling

Setlist Dendera:
1. The Awakening
2. Final Warning
3. Claim Our Throne
4. Age Of Agony
5. Blood Red Sky
6. The Daylight Ending

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
  • 10 mei:
  • Coldborn - The Unwritten Pages Of Death
  • Crownshift - Crownshift
  • Desolus - System Shock
  • Flamekeeper - Flamekeeper
  • Sebastian Bach - Child Within The Man
  • Unleash The Archers - Phantoma
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.