Komatsu - Recipe For Murder One
Label: Argonauta Records

Komatsu - Recipe For Murder One

Kijk, dat is nog eens een aangename verrassing! Het Eindhovense Komatsu is terug met een nieuw album. Drie jaar na het wat teleurstellende full-length-debuut Manu Armata, is de nieuwste plaat Recipe For Murder One een feit. En wat voor een! Met de nieuwste telg snoeren de mannen uit de lichtstad de critici de mond, want deze elf nieuwe songs vormen samen het beste product van Komatsu tot nu toe.

Net zoals op de vorige plaat en de debuut-ep zet Komatsu een gevarieerd geluid neer. Vakkundig manoeuvreert de groep zich langs genres als sludge, stoner, doom en vuige (biker)hardrock. Het laatste wat metal nodig heeft, is een nieuw subgenre, maar het is verleidelijk om de muziek van Komatsu spierballen-metal te noemen. Laaggestemd, groovend gitaarwerk, een zware, logge ritmesectie, ruwe vocalen en een flinke hoeveelheid meebrulrefreinen vormen de kern van Komatsu’s geluid. Recipe For Murder One is een volwassenere plaat dan de voorganger. Er is duidelijk vooruitgang geboekt qua songwriting en ondanks de uiteenlopende liedjes klinkt het album toch als een geheel.

De eerste helft van Recipe For Murder One komt aardig in de buurt van foutloos, want met het rauwe, groovende Scavanger, het logge, trage The Sea Is Calm Today en het meer toegankelijke, bijna dansbare So How’s About Billy kent het album een uitstekend begin. Tel daar het lekker stampende Locked Down bij op en je hebt een droomstart. In laatstgenoemde is er een gastoptreden van Nick Oliveri (Kyuss, Queens Of The Stone Age), die hier zijn herkenbare, venijnige vocalen brengt. Ook op de tweede helft van de plaat zijn er maar weinig kritiekpunten. De doomachtige titeltrack en de aanstekelijke meezinger The Long Way Home zijn hier de pieken.

Recipe For Murder One is de plaat van Komatsu waarop we gewacht hebben. Dat de Eindhovenaren talent hebben en live hun mannetje staan, wisten we al. Nu laat de groep ook zien dat het op songwriting-gebied gegroeid is. Komatsu komt hier sowieso op alle fronten beter uit de verf en dat maakt dit tot een van de beste albums in het stoner-/sludge-/doom-genre van dit jaar. Chapeau Komatsu!

1. Scavanger
2. The Sea Is Calm Today
3. So How’s About Billy