Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
    20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artyom (Infected) - 39
  • Brian Holmes (Gates Of Winter) - 40
  • Eugene Simone (Eldritch) - 54
  • Jamie Smith (Borealis) - 37
  • Kenneth Kapstad (Thorns) - 45
  • Miguel Trapezaris (Winter's Verge) - 41
  • Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

Vandaag overleden:
  • Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011
Review

Whitechapel - Mark Of The Blade
Jaar van release: 2016
Label: Metal Blade Records
Whitechapel - Mark Of The Blade
Whitechapel is al jaren een van de populairste deathcore- formaties. Al vanaf het genadeloze, harde debuut The Somatic Defilement heeft de band een enorm grote inbreng in het genre gehad. Naarmate de jaren vorderden, ging de groep steeds meer flirten met pure death en liet het core-gedeelte een beetje varen. Zoals het dan altijd gaat, lieten fans van het eerste uur de band een beetje los, terwijl de populariteit van Whitechapel alleen maar toenam. Met Mark Of The Blade is de groep aangekomen bij album nummer zes en daarop laten de heren wederom een verschuiving in hun sound horen, eentje waar van tevoren met argusogen naar uitgekeken werd, want voor het eerst in de carrière van Whitechapel is er nu ook cleane zang te horen.

Betekent dit dan dat dit de knieval naar de commercie is, of is het een nieuwe creatieve uiting? Wellicht kan de band daar zelf het beste een antwoord op geven, maar feit is dat vocalist Phil Bozeman een begenadigd zanger is en dat zijn cleane zang prima klinkt. Echter heeft vorm van zingen maar een kleine rol op de plaat en deze komt maar terug in twee tracks. Daarnaast is vooral zijn sterke gebulder te horen en is de groep muzikaal vooral gericht op deathmetal.

Deathmetal ja, want van echte deathcore kun je op Mark Of The Blade niet meer spreken. Er wordt nog wat geflirt met het genre, maar de hoofdmoot is toch echt death. Dit komt vooral omdat het tempo omlaag is gegaan en er vooral op midtempo gespeeld wordt. Sporadisch wordt nog maar het gaspedaal ingetrapt en dat is jammer, want juist omdat er veel op hetzelfde tempo gespeeld wordt, komt de plaat nogal eenzijdig over. De versnellingen zijn dan ook een welkome afwisseling.

Niet alleen het tempo zorgt voor een eenzijdige plaat, ook het gebrul van Bozeman kan best wat meer variatie gebruiken. Afzonderlijk zijn de nummers niet slecht, maar als een geheel weet de plaat niet te overtuigen. Zeker niet als je het eerdere werk van de groep meerekent. Daarbij moet Whitechapel toch echt wel in staat zijn om met betere teksten te komen dan het oppervlakkige "I don't give a fuck" en "Fuck the world".

Mark Of The Blade is uiteindelijk dan best een teleurstelling. De mannen spelen goed en op het spel is ook weinig aan te merken. Het grootste minpunt is dat het muzikaal vooral generiek en oppervlakkig klinkt en dat er weinig tracks echt uitspringen. Het experiment met cleane zang mag als geslaagd beschouwd worden en de tracks Bring Me Home en het wat avontuurlijkere Decennium zijn dan ook de betere van het album. Toch mag je van een band, die als een van de aanvoerders van het genre gezien worden, toch meer verwachten dan dat die nu presteert.

Tracklist:
1. The Void
2. Mark Of The Blade
3. Elitist Ones
4. Bring Me Home
5. Tremors
6. A Killing Industry
7. Tormented
8. Brotherhood
9. Dwell In The Shadows
10. Venomous
11. Decennium

Score: 62 / 100

Reviewer: Marcel
Toegevoegd: 19 juli 2016

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
  • 26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.