Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 april:
  • Bridear en Lords Of The Trident
  • Kai Hahto
  • Social Distortion en The Bellrays
  • The Raven Age en Disconnected
  • 3 april:
  • Frog Leap
  • Very 'Eavy Festival
  • 4 april:
  • Greenleaf, Gnome en High Desert Queen
  • Very 'Eavy Festival
  • 5 april:
  • Grindhoven XII
  • Salacious Gods, Oerheks en Nubivagant
  • Your Highness, Mould, The Fifth Alliance en LowMad
  • 6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
    2 mei:
  • Mike Tramp's White Lion
  • RedHook en Comastatic
  • Temple Fang en Mojo & The Kitchen Brothers
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Sihvonen (Medicated) - 41
  • Coen Janssen (Epica) - 44
  • Daniel Droste (Ahab) - 45
  • Giuseppe Spanò (Daedalus) - 49
  • Markus Vanhala (Malpractice) - 44
  • Phil Demmel (Machine Head) - 58
  • Richard Loudin (Monolithe) - 51
  • Sascha Gerstner (Helloween) - 48
  • Tim Grose (Lord) - 55
Review

In Solitude - Sister
Jaar van release: 2013
Label: Metal Blade Records
In Solitude - Sister
Gedurende de jaren negentig waren er talloze metalbands die niet-metal invloeden in hun geluid incorporeerden. Het resultaat was vaak hoogst originele muziek. In de afgelopen tien jaar zagen we juist een purificatie in de metalscène: bands die bijvoorbeeld maar wat graag een gefossiliseerd oldschool-geluid lieten horen. Vooral uit Zweden zijn voorbeelden van onoriginele heavy metal-bands eindeloos. In Solitude paste in deze trend ingezet door retroband Wolf en opgevolgd door formaties als Enforcer, RAM, Trial en Portrait. Als een eenzame eenling breekt In Solitude nu met deze lijn. Het derde album van de Zweedse jonge honden, Sister is namelijk een opvallend originele plaat geworden.

Degenen die het al eerder uitgebrachte titelnummer hebben gehoord zullen het wel weten: Sister is sterk beïnvloed door elementen uit de duistere goth/death rock van begin jaren ’80. Men denke aan The Sisters Of Mercy, Christian Death, Siouxsie & The Banshees en Misfits gedurende de Static Age-lp. Na een paar luisterbeurten vallen de invloeden van deze bands niet meer op. Oude en nieuwe elementen van In Solitude smelten samen tot een organisch geheel. De Zweden klinken vooral origineler dan ooit, maar ook meer als zichzelf: ze hebben hun meest pure geluid gevonden. Zanger Pelle Åhman omschrijft het in een interview als svart rock, Zweeds voor ‘zwarte rock’. Veel lof voor deze nieuwe, postmoderne generatie om niet genregebonden te werk te gaan.

Je door een origineel geluid weten te onderscheiden van andere opkomende heavy metal-bands is leuk, maar levert het ook goede composities op? Een niet bepaald onbelangrijke vraag. Opener He Comes kenmerkt zich door zacht, akoestische gitaargepingel en de diepe holle stem van Åhman; een soort van Bauhaus-nummer. Met Death Knows Where wordt het gaspedaal stevig ingetrapt: de gaafste typische In Solitude-riffs worden afgewisseld met afwijkende post punk-zanglijnen. Het begin van Lavender doet sterk denken aan de Ennio Morricone-melodie van Muse’s Knights Of Cydonia: niet zo origineel, maar al snel groeit het nummer uit tot een pakkende hit. Sister, een soortgelijke compositie, swingt de pan uit dankzij een opdrijvende discobeat a lá Cruel Lover van The Devil’s Blood (en natuurlijk KISS’ I Was Made For Loving You).

Dat gitarist Selim Lemouchi van de bovengenoemde Nederlandse band een soort van mentor voor de Zweedse jongens moet zijn geweest doen andere nummers ook vermoeden. De melodieën en solo’s van nummers als Pallid Hands en Horses In The Ground refereren aan de stijl van de Eindhovense duivelsaanbidder (naast het typische post punk-gitaargepingel). Die laatste compositie heeft een erg dreigende sfeer vanwege de sinistere achtergrondvocalen van Swans-zangeres Jarboe en een hele machtige, doeltreffende tempowisseling. Misschien wel het beste van deze plaat, waarbij gezegd moet worden dat al de tot nu toe besproken nummers van hoge kwaliteit zijn. De meeste zijn pakkend en voelen al snel vertrouwd aan. Enige vraagtekens zijn er bij de langere composities A Buried Sun en Inmost Nigredo. Ze zijn nogal experimenteel en eentonig van aard. In feite gewaagde sfeervolle variatiestukken die hun functie hebben binnen het album als organisch geheel.

Wat valt er nog meer te zeggen? De productie waarin de in vergelijking met voorheen meer zanggeoriënteerde nummers tot uiting komen is perfect. Zanger Åhmans vocalen klinken minder hoog dan op de voorgaande albums, maar wel voller en dieper. Een van de vele voorbeelden van het volwassen worden van de Zweden. In Solitude speelt op Sister niet meer volgens de regels van oldschool heavy metal. Het vorige album, The World. The Flesh. The Devil was het beste dat ze binnen die lijntjes hebben kunnen maken. Nu worden de grenzen grondig verlegd, maar zonder de emoties die het geluid van In Solitude altijd zo kenmerkte overboord te gooien. Wanhoop, duisternis, angst: het is er nog allemaal. De desolate, minimalistische goth/death rock-thematiek versterken dat alleen nog maar meer. Een van de beste en origineelste platen van dit jaar.

Tracklist:
1. He Comes
2. Death Knows Where
3. A Buried Sun
4. Pallid Hands
5. Lavender
6. Sister
7. Horses In The Ground
8. Inmost Nigredo

Score: 90 / 100

Reviewer: Kees
Toegevoegd: 22 september 2013

In Solitude - Sister
Reactie van Een Metalfan op 24-09-2013 om 19:53u
Score: 88 / 100

Goede review. Volledig mee eens.

In Solitude - Sister
Reactie van peter op 28-06-2014 om 02:54u
Score: 20 / 100

deze zanger kan absoluut niet zingen,
wat een slecht album,een advies niet kopen.

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.