Theatre Of Tragedy - Last Curtain Call (dvd)
Jaar van release: 2011
Label: AFM Records
De ‘missing link’ tussen het vroege werk van bands als Tiamat en Anathema, en gothic metal zoals Tristania en After Forever, aldus de een. De band die op eigen houtje een heel genre geïntroduceerd, aldus de ander. Hoe je het ook wendt of keert: de Noorse gothic metalformatie Theatre Of Tragedy heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten op het ‘beauty and the beast’-genre dat we vandaag de dag kennen. Met Last Curtain Call nemen de heren en dame na zeventien jaar afscheid van hun fans.

Het begon allemaal in 1993 toen een groepje jongens de band oprichtte, die zou uitgroeien tot Theatre Of Tragedy. Al snel werd gastzangeres Liv Kristine een vast onderdeel van de band. De eerste albums zouden van grote betekenis zijn voor de gothic metal dankzij Liv met haar hoge stem en de zware grunts van Raymond. Dit zou het hoogtepunt van de band zijn. Daarna volgden Musique en Assembly, waarop het geluid meer de electropop-kant opging. Liv vertrok kort hierna vanwege ‘onoverbrugbare muzikale verschillen’. Nell Sigland neemt het stokje over en het geheel klinkt weer als gothic metal. In 2011 besluit de band er definitief mee te stoppen, omdat de rock-'n-roll-lifestyle niet meer te combineren is met hun banen en gezinnen.

Dat de populariteit van de Noren al een tijdje tanende is, blijkt wellicht wel uit het feit dat Last Curtain Call hun enige live-dvd is. En daarvoor was niet alleen een flinke bijdrage nodig van de platenmaatschappij, maar ook fans hebben hun steentje bij moeten dragen. Het resultaat is een fraai digi-pack met een dvd en cd (met daarop een gedeelte van het concert). Daarnaast is er ook een dubbel-cd met daarop zo goed als het hele optreden. Wat mij opvalt, is dat het geluid flink opgepoetst is. Dat is op zich geen probleem, want het geheel klinkt goed. Toch mis ik het rauwe wat zo kenmerkend is voor een live-optreden. Het concert is verder een plezierige ervaring om naar te kijken, dankzij de vele shots die toch rustig afgewisseld worden, en een prima lichtshow.

Wat ik vooral mis, zijn extraatjes of zaken die de show met recht een afscheidsshow maken. Vuurwerk, special effects, of misschien wel een gastbijdrage van voormalige bandleden als Liv Kristine? Het gevoel dat er meer van te maken was geweest, bekruipt mij. Aan de andere kant laat dit ook wel de nuchterheid en bescheidenheid van deze band zien. Dat blijkt ook uit enkele interviews en tourbeelden die als bonusmateriaal zijn toegevoegd, evenals de (zwaar overbodige) beelden van de laatste repetitie. Een prettige kennismaking met de band of een waardig aandenken voor de trouwe fan: dat is wat deze dvd zeker is. Theatre Of Tragedy, tusen takk!

Tracklist dvd:
- Concert
1. Hide And Seek