Summoning - Lost Tales
Jaar van release: 2003
Summoning - Lost Tales
"Lost Tales" is niet een nieuw album van Summoning, maar een single met daarop twee composities die de heren Silenius en Protector geschikt achtten voor een release op een mooi vormgegeven single. Opmerkelijk is dat het hier gaat om twee nummers waarin totaal geen gitaar en zang te horen is, waardoor de nummers een soundtrack-achtig imago hebben. Het zijn totale keyboardnummers, verrijkt met samples gehaald uit allerlei Tolkien bronnen, die in veel nummers van "Stronghold" en "Let Mortal Heroes Sing Your Fame" ook opduiken.

"Arcenstone" en "Saruman", zoals de twee nummers heten, zijn geen nieuwe tracks. Ze zijn opgenomen in de periode '97-'99, maar de eerste stamt in z'n primitieve vorm al uit de demofase van de band en "Saruman" werd geschreven in de periode dat "Dol Guldur" werd uitgebracht. Beide versies die je op "Lost Tales" terugvindt zijn op de toevoeging van samples na ongewijzigd, dus in essentie hoor je de nummers zoals ze enkele jaren geleden opgenomen zijn.

Door het ontbreken van de (Black) Metal elementen van de bekende Summoning sound, hebben de twee nummers een uniek karakter en vallen ze nergens mee te vergelijken. Ik moet toegeven dat ik me, toen ik vernam dat de 'nieuwe' nummers maar voor de helft aan de (schijnbare) criteria voor een goed Summoning nummer voldeden, een klein beetje zorgen maakte over de kwaliteit van deze single. Maar dit was een dwaas gevoel aangezien ik diep in m'n hart wel wist dat Silenius en Protector me na al die jaren van schitterende muziek niet zouden teleurstellen. Ondanks de wat andere aanpak zijn dit typische Summoning composities, vol met meeslepende melodieën, een ongrijpbare Midden-Aarde sfeer en een muzikale genialiteit van magische proporties. De samples vervullen tegelijk een vocale als instrumentale functie, en spelen in op de grootse Tolkien concepten waar de band z'n bestaan aan heeft gewijd. Bombasme is sterk aanwezig in de twee nummers, en door de sterke concentratie op synths beschikken ze over enkele klanken die geen Summoning nummer ooit heeft laten horen.

Mijn blijdschap om deze release is niet in woorden uit te drukken. "Lost Tales" is evenals de "Nightshade Forest" EP een geschenk van Silenius en Protector aan de fans, en tevens een herinnering aan het feit dat de twee heren nog veel met hun gezamelijke project bezig zijn. Noem het wishful thinking, maar doordat ze de moeite hebben genomen om deze twee oude tracks op te poetsen en uit te brengen voorzie ik dat het succesverhaal van Summoning nog lang niet voorbij is en dat de toekomst nog vele goede platen zal brengen.

1. Arcenstone
2. Saruman

Reviewer: Patrick T.