Summoning bestaat uit Silenius en Protector, twee Oostenrijkse muzikanten die een belangrijke positie hebben in de
muziekwereld van dat land. Silenius is bijvoorbeeld lange tijd de zanger van Abigor geweest, verzorgt de drumpartijen bij
Martic Schirenc's kind Hollenthon en werkt daarnaast samen met hem aan het project Kreuzweg Ost. Protector is al net zo'n
bezig baasje: onder zijn 'credits' vinden we onder andere eigenzinnige bands als Die Verbannten Kinder Eva's en Ice Ages.
Summoning werd in 1993 opgericht, met naast Silenius en Protector ook drummer Trifixion in de gelederen. Na een aantal demo's
zag het debuut "Lugburz" in 1994 het licht. Dit was een atmosferisch, Abigor-achtig Black Metal album waarop al een vroeg
prototype van de unieke Summoning-sound te horen was, maar nog te veel op Silenius' andere band Abigor leek om echt op te
vallen. Na een serie hervormingen binnen de band (Trifixion werd er uitgeschopt) begonnen de heren met het schrijven van
"Minas Morgul", een album dat na inmiddels drie opvolgers door de meeste fans nog steeds als de kroon op de discografie wordt
gezien.
Laat me je nu wat vertellen over de unieke sound van Summoning. "Lugburz" was in essentie een Black Metal album, maar dat kan
van "Minas Morgul" en de opvolgers niet gezegd worden zonder de band zwaar tekort te doen. De basis is nog wel Black Metal,
wat je terug vindt in de hoge krijsvocalen van de twee heren en in de hevige gitaar distortion (dat instrument staat echter
erg op de achtergrond en vervult bijna helemaal een hypnotiserende functie), doch de muziek is zwaar op medieval-achtige
keyboardklanken en bombast gebaseerd. Een enorm scala aan (keyboard-)instrumenten komt langs, zowel zwaar bombastische
klanken (de geniale 'donderslagen' in bijvoorbeeld "Lugburz" en " Marching Homewards") als lichte klanken in de vorm van
bijvoorbeeld piano en kleine blaasinstrumenten.
Het ritmische aspect wordt door een drumcomputer verzorgd. Normaal gesproken ben ik niet zo verzot op die apparaten, maar
bij sommige bands is een drumcomputer gewoon essentieel. Zo ook bij deze band. De drums klinken als krachtige battledrums
die beslagen worden door sterk gebouwde Ork krijgers op oorlogspad.
Vrijwel alle nummers die op "Minas Morgul" staan
zijn langzaam en sfeervol, met een sterk repeterend karakter. De combinatie van een traag tempo, ongrijpbaar gitaarwerk,
mystieke melodien, haast psychedelische vocalen, constante ritme's en de lange duur van de nummers, heeft een rustgevende,
welhaast hypnotiserende werking en daardoor is "Minas Morgul" erg geschikt om bij in slaap te vallen of als soundtrack bij
een spannend fantasy-boek.
Maar de mooiste ervaring is om aandachtig te luisteren naar deze klassieker. Silenius en Protector zijn pure perfectionisten en die karaktereigenschap laat zich reflecteren in elk afzonderlijk nummer. Het was en is hun doel om de muzikale manifestatie van de duistere elementen uit de wereld van Tolkien te scheppen. Luister "The Passing of the Grey Company" en je ziet het nietsvermoedende Gezelschap van de Ring in de duistere diepten van Khazad Dm, met een enorme tegenslag in het verschiet.. Laat je betoveren door het dreigende "Orthanc" en bibber van angst terwijl je de onheilspellende toren van Saruman in de verte ziet opdoemen. Rijd door middel van het geniale "Ungolianth" mee op de rug van de spinnenkoningin Ungolianth terwijl ze als rechterhand van Morgoth dood en verderf zaait in Valinor! Ervaar de mystieke kracht van de Ene Ring en zijn bloederige geschiedenis door "The Legend of the Master-Ring"... Ja, dit album doet meer dan het benaderen van de sfeer van Tolkien, het ademt gewoon Tolkien.
Laat mij deze recensie eindigen met een kort stukje uit De Silmarillion; een passage die meer dan alles wat ik zojuist
geschreven heb de muziek van Summoning beschrijft:
And it seemed at last that there were two musics progressing at one time before the sit of Iluvatar, and they were
utterly at variance. The one was deep and wide and beautiful, but slow and blended with an immeasurable sorrow, from which
its beauty chiefly came. The other had now achieved a unity of its own; but it was loud, and vain, and endlessly repeated;
and it had little harmony, but rather a clamorous unison as of many trumpets braying upon a few notes. And it essayed to
drown the other music by the violence of its voice, but it seemed that its most triumphant notes were taken by the other and
woven into its own solemn pattern...
Tracklist:
1. Soul Wandering
2. Lugburz
3. The Passing of the Grey Company
4. Morthond
5. Marching Homewards
6. Orthanc
7. Ungolianth
8. Dagor Bragollach
9. Through the Forest of Dol Guldur
10. The Legend of the Master-Ring
11. Dor Daedeloth