Nickelback - All The Right Reasons
Jaar van release: 2005
Label: Roadrunner Records
Nickelback - All The Right Reasons
Het is te makkelijk. Nickelback hangt van eenvoud bij elkaar, is aanstekelijker dan veel popbands, heeft ontzettend veel succes en wordt uitgekotst door iedereen die denkt dat een Darkthrone of Mayhem meer bestaansrecht heeft omdat het harder is. Mede daarom ga ik vertikken Nickelback's nieuwe cd klakkeloos verbaal in de container te mieteren. Commercieel succes hebben is ook een kunst.

Het is natuurlijk zo dat men collectief afgehaakt is na de zeurderige hit "How You Remind Me", al dan niet na het horen van de nieuwe single "Photograph". Nickelback heeft echter wel degelijk stevige rockers in huis. Zoals de logge mid-tempo opener "Follow You Home", waarop ZZ Topper Billy F Gibbons zes snaren en een stemband bijdraagt. Of de aan Dimebag "Pantera" Darrel Abbot opgedragen "Side Of A Bullet" waarop de gitaarheld zelf nog te horen is in de solo. Het getuigt trouwens van respect dat het nummer geen zeikerige ik-mis-je-ballad is geworden. Dat zou de Dimebag zelf niet gewild hebben.

Het stikt wel van de melancholische meezingnummers waarin leed van het een en andere soort wordt bezongen. Het zijn er teveel. Daar mag je over klagen. Het wordt al helemaal vervelend als je in een "Savin' Me" (catchy) zanglijnen terughoort die al eerder te vinden waren in (de hitsingles) "Someday" en "How You Remind Me". Daar mag je dan weer gerust over zeiken. Strafpunt voor Chad & co.

Dan zijn de teksten toch amusanter, weer een voorbeeld van hoe treffend eenvoud kan werken. Het werkt voor veel mensen. Waarom zwaarmoedige filosofische pillen lezen als je dezelfde wijsheid uit een sprookje kan halen? Daarom genieten we volop van van teksten als "You’re beside me on the seat / Got your hand between my knees / And you control how fast we go by just how hard you wanna squeeze / It’s hard to steer when you’re breathing in my ear / But I got both hands on the wheel while you got both hands on my gears" en de zinsnede "They’ll get you anything / with that evil smile / Everybody’s got a drug dealer on speed dial / Hey hey I wanna be a rockstar".

Niemand zal verrast zijn dat deze cd weinig afwijkt van de voorgaande twee albums. Nickelback blijft een band van de makkelijke rockers, iets wat ook als dat goed werkt meegenomen moet worden in de score. Ik gooi er daarom ondanks m'n voornemen bovenaan dit artikel een ietwat gematigde score tegenaan (reviewen is een complex werkje, probeer het niet te begrijpen), dan kan "All The Right Reasons" in de auto en ik verder met de volgende review.

1. Follow You Home
2. Fight For All The Wrong Reasons
3. Photograph
4. Animals
5. Savin' Me
6. Far Away
7. Next Contestant
8. Side Of A Bullet
9. If Everyone Cared
10. Someone That You're With
11. Rockstar

Score: 73 / 100

Reviewer: Bob
Toegevoegd: 22 oktober 2005

Nickelback - All The Right Reasons
Reactie van Cainam op 22-10-2005 om 22:41u

Serieus, leuk voor die gasten dat ze muziek maken, maar Nickelback behoort gewoon niet gerecenseerd te worden. Aardschok doet het ook al en geeft een soort gelijk cijfer, maar waarom? Is Nickelback origineel? Nee, die eerste hit van ze en die hit van een paar maanden geleden zijn inwisselbaar en over elkaar heen te plakken zonder dat het kut klinkt. Zoek maar op internet. Zijn die gasten van Nickelback idealistische muzikanten? Nee, het gaat immers om het scoren van hits en dus veel geld. Ow, doen ze het niet voor het geld? Nou, de zanger/gitarist heeft een platenlabel waar alles exact hetzelfde als Nickelback klinkt. Iets te verkopen soms? Is Nickelback oprecht? Nee, beetje doen alsof ze zo dicht bij die dooie ex-gast van Pantera staan en dan een nummertje voor hem uitbrengen. Natuurlijk voor het geld. Moet Nickelback daarom vermeden worden door elke zichzelf-respecterende rock-recensent? Ja! Ps: Ik heb de cd niet geluisterd (niet van plan trouwens), dus in principe kan ik er dus weinig over zeggen, maar van wat ik er van op tv zie en hoe hun image is, kan ik er toch wel wat over zeggen. Maar misschien ben ik gewoon te cynisch tov van die lui en moet ik me er helemaal niet druk over maken, maar dat doe ik als muziekidealist toch wel.

Nickelback - All The Right Reasons