• Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

The Flower Kings - Adam & Eve
Jaar van release: 2004
Label: InsideOut Music
The Flower Kings - Adam & Eve
De Zweedse koningen van Progressieve Rock zijn de afgelopen jaren een opvallende verschijning geweest binnen het genre. In hoog tempo wisten ze vanaf 1995 bijna elk jaar een nieuw album uit te brengen en telkens wist het op een grote groep liefhebbers indruk te maken. Inmiddels worden ze dan ook gezien als één van de nieuwe vaandeldragers van het genre. Daarnaast is gitarist en bandleider Roine Stolt erg actief. Zo zat hij onder andere in de band Transatlatic met Dream Theater-drummer Mike Portnoy en nu in de formatie The Tangent.

Met 'Adam & Eve' presenteert de band alweer haar achtste studioalbum. Op vorige twee releases was er voldoende afwisseling te horen. 'Unfold the Future' had behoorlijk wat jazzy invloeden en 'The Rainmaker' kwam directer over met compactere nummers. Deze keer wilde Stolt weer terug naar de beginperiode met materiaal in de stijl van het in 1996 uitgebrachtte 'Retropolis'.

De opening, het twintig minuut durende 'A Love Supreme' is meteen één van de grote hoogtepunten van het album. Compositorisch een erg sterk nummer met een aantal geweldige solo's een een zeer goede sfeer die toch wel typisch die van The Flower Kings is. Hier en daar doet deze track me ook een beetje aan Yes denken. De trend voor de rest van het album in ieder geval gezet. De korte nummers die volgen doen hebben qua sfeer inderdaad veel van Retropolis weg.

Verrassingen zijn ook, onder andere in de vorm van 'A Vampires View'. Pain of Salvation's bandleider Daniel Gildenlöw is tegenwoordig ook een bloemenkoning en hij heeft een grote invloed in dit nummer, dat klinkt als een kruising tussen de twee genoemde bands. De sfeer in combinatie met de altijd geweldige zang van Gildenlöw maken dit nummer tot een juweeltje. 'Days gone By' is een heerlijk sfeervol pianostuk dat over gaat in het titelnummer. Ook nu is er weer veel Pain of Salvation invloed en niet alleen door het zangwerk. De koningen naderen met dit nummer de prog-metal meer dan ooit te voren.

Op het einde van het album nog drie sterke stukken. 'Timelines' is, na een intro die aan Zappa doet denken, een typisch Flower Kings nummer met een mooie bluesy gitaarsolo. Daarna komt de tweede epic van het album genaamd 'Driver Seat'. Het is te omschrijven als een dolle rit door het symfolandschap. Na elf minuten valt het zelfs stil om door de gitaar van Stolt weer op gang getrokken te worden. Zijn spel heeft met name in het tweede deel veel Hendrix-invloed. Hierna is het nog niet voorbij, nog precies vijf minuten staan klaar met de naam 'The Blade of Cain'. Na een opbouw met rustige toetsen is hier de mooiste gitaarsolo van het album te horen. Langzaam zakt de muziek weg en horen we Gildenlöw 'Love Supreme' roepen. Reden om hem te volgen en meteen de cd weer te starten is er genoeg!

Het zal duidelijk zijn, met dit album hebben The Flower Kings zichzelf weer overtroffen. 'Adam & Eve' is een album dat pas na een paar keer luisteren zijn geheimen prijs gaat geven. Het zal in ieder geval hoog in mijn jaarlijst komen.

1. Love Supreme
2. Cosmic Circus
3. Babylon