Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

The Offering - Seeing The Elephant
Jaar van release: 2022
Label: Century Media Records

 -

Gelukkig, ze bestaan nog. Van die bands met platen die je omverblazen en waarbij je even geen flauw idee hebt van waar je nu eigenlijk naar luistert. Dat geldt in het bijzonder voor de tweede langspeler van het Amerikaanse The Offering. De veelkleurige olifant die de cover siert van Seeing The Elephant is wellicht een hint naar de muzikale veelzijdigheid van het kwartet. Of misschien is het wel een psychedelische nachtmerrie, waarvan de gelige ogen zowel hoopvol als wanhopig kunnen worden opgevat. Je kunt erin zien wat je wil en tot op zekere hoogte geldt dat ook voor de storm van geluid waar je als luisteraar op wordt getrakteerd.

The Offering kon drie jaar geleden op veel enthousiasme rekenen voor zijn veelkleurig debuutalbum HOME. Lofredes zullen ook worden afgestoken op deze tweede schijf. De wervelwind van moderne metal omvat ditmaal tien nummers, waarvan de eerste paar genadeloos overweldigen. Het geluid is overduidelijk modern, maar dat dekt de muzikale inhoud van dit viertal nauwelijks. Er komen flarden van nu-metal, death, thrash en progrock voorbij. Zelfs jazzriedels en geluiden die meer bij chaotische noise passen dan bij een band die van dit alles aanlokkelijke en goed klinkende songs weet te bakken. Buitengewoon knap, want wanneer je eenmaal aan de wilde geluidsbrij gewend bent geraakt, ontwaren zich tussen al dat gitaargeweld pakkende en moderne nummers.

Het schrijfwerk is grotendeels in handen van gitarist Nishad George. Zijn nummers staan emotioneel en tekstueel bol van persoonlijk leed, maar ze gaan ook over maatschappelijke thema's (bijvoorbeeld Flower Children). Het kleine en grote heeft een plaats in de muziek van de snarenplukker, maar nimmer verliest hij de song uit het oog. Het brede scala aan gevoelens moet een plaats en uitlaatklep krijgen, zowel het harde en rauwe, alsook het intieme en het introspectieve van bescheiden formaat. Tussen het energieke, chaotische beukwerk van Rose Fire en Ghost Mother zijn er dan ook rustigere, korte intermezzo's te vinden in de vorm van de titelsong en Tipless. Het mystieke My Heroine en melodieuze Tiny Disappointments komen nog het meest in de buurt van ballads. Al liggen grootse, ruige uitspattingen daar ook constant op de loer. Dat geldt ook voor het afsluitende Esther Weeps, dat als enige track een duidelijk minpunt heeft in de vorm van plastic klinkend gesnik bij aanvang van het nummer.

Op het overige materiaal valt weinig aan te merken. Vooral de openingstrack W.A.S.P. maakt indruk met enerzijds een aangenaam melodieus en progressief middendeel en anderzijds meedogenloos, modern beukwerk, maar bij een volgende luisterbeurt komt het eerdergenoemde, wilde Rose Fire keihard binnen. In één woord fantastisch! Vocalist Alexander Richichi is veelzijdig met priemend hoge uithalen, aangename cleane partijen en brute schreeuwen die uit zijn tenen lijken te komen. De veelzijdigheid die de band als geheel kenmerkt, geldt dan ook voor ieder van de leden.

Het enthousiasme waarmee debuutalbum HOME enkele jaren geleden werd ontvangen, is ook op dit nieuwe materiaal van toepassing. Er gebeurt zoveel op dit album, dat het niet snel zal vervelen. Wanneer je het warm krijgt bij de gedachte aan een band die invloeden van Nevermore, Shining (Nor), System Of A Down, Slipknot, Psychotic Waltz en weet ik veel wat nog meer, combineert tot een geweldig klinkende mix, mag je The Offering met Seeing The Elephant niet aan je voorbij laten gaan.

Tracklist:
1. W.A.S.P.
2. Ghost Mother
3. Tipless
4. Rose Fire
5. Seeing The Elephant
6. My Heroine
7. Flower Children
8. Tiny Disappointments
9. With Consent
10. Esther Weeps

Score: 90 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 12 november 2022

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.