• Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder)† - 43
  • Valentin Zechiu (Magica) - 46
  • Vito Marchese (Novembers Doom) - 42

Skid Row - The Gang's All Here
Label: earMUSIC

-

Het is bijna onmogelijk om over de hardrockband Skid Row te praten zonder de naam van Sebastian Bach te noemen. Bach was immers de frontman in de hoogtijdagen eind jaren tachtig/begin jaren negentig. Toch zit Bach feitelijk maar negen jaar in Skid Row van de drieëndertig jaren dat de band uit New Jersey actief is. De inmiddels overleden Johnny Solinger was bijvoorbeeld negentien jaar de zanger. De geruchten over een reünie met Bach duiken elke keer weer op. Ook eerder dit jaar toen duidelijk werd dat voormalig Dragonforce-zanger ZP Theart en Skid Row uit elkaar gingen. Ook dit keer geen reünie met Bach, maar waagt de band de gok met de jongere zanger Erik Grönwall (H.E.A.T).

Grönwall mocht direct aan de bak om de nieuwe nummers, om de al bestaande demo’s in te zingen. Met als resultaat The Gang’s All Here. Op de nieuwe plaat laat hij direct horen wat hij kan, zonder daarbij de fout te maken om over-the-top zijn zangkunsten te tonen. Eriks zang lijkt bij vlagen best op die van Bach, maar hij heeft ook zeker een eigen stemgeluid.

Maar met een goede, nieuwe zanger heb je nog geen goede nummers. En dat is precies waar dit album toch tekortschiet. Skid Row klinkt energieker dan ooit. Er zijn aardig wat gave gitaarsolo’s, maar het gros van de songs is niet memorabel. De creativiteit moet normaal gesproken komen van bassist Rachel Bolan en het gitaristentandem Dave “The Snake” Sabo en Scotti Hill. Het merendeel van de songs zijn uptempo, energieke rockers die best aardig klinken, maar op lange termijn gedoemd zijn om vergeten te worden. When The Lights Come On en October’s Song zijn op dit vlak de positieve uitzonderingen.

Skid Row begint weer aan een nieuw hoofdstuk. Dat de bandleden enthousiast zijn, is begrijpelijk. Dit kan zomaar een line-up zijn, waar de groep nog jaren mee verder kan. Vers bloed kan leiden tot creatieve impulsen. Ik ben dan ook vooral benieuwd hoe een volgend album gaat klinken waar door deze line-up vanaf het begin gezamenlijk aan gewerkt wordt. Dit album is nog wat magertjes en vooral voor de echte fans interessant.

1. Hell Or High Water
2. The Gang's All Here
3. Not Dead Yet