Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Bad Breeding, Pressure Pact en Azijnpisser
  • Bongzilla en Der Mancha Red
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • The Sisters Of Mercy
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Uada - Djinn
Jaar van release: 2020
Label: Eisenwald

Uada - Djinn

Uada heeft niets te klagen over de positieve aandacht die de Amerikaanse band krijgt. Op dat gebied gaat het de melodieuze blackmetalformatie al vanaf de oprichting in 2014 voor de wind. De derde full-length Djinn stond recentelijk zelfs op nummer 1 in zowel de lijst met meest verkochte heavymetal- als die met deathmetal- en blackmetalreleases op Bandcamp. Dan moet je toch wel iets goed doen.

Nu moet je de superlatieven in de positieve berichten wel met een korreltje zout nemen. Ondanks de vele hoge scores in reviews van voorganger Cult Of A Dying Sun (2018) is er wel het een en ander aan te merken op de productie en de composities. Wat dat betreft moeten we Uada niet overschatten. Niet dat het gebodene slecht is, maar veel meer dan degelijk is het ook niet.

Sinds die plaat is er wel wat veranderd. De ritmesectie vertrok en daarvoor zijn bassist Nate Verschoor (Swarming, Veiled, ex-Gnosis Of The Witch) en drummer Elijah Losch (Forsaken Eternity, Luctum, Mortal Plague, Orator, Power Beast, Where Lovers Rot) in de plaats gekomen. Het basgeluid staat nadrukkelijker in de mix dan voorheen en het drumwerk is veelzijdiger. Het songwritingduo bestaat nog altijd uit gitarist James Sloan en zanger/gitarist Jake Superchi.

Hoewel melodieuze black nog altijd een belangrijk muzikaal ingrediënt vormt, is er dit keer meer ruimte voor andere stromingen, zoals post-punk, classic rock, doom en old school heavy metal. Iron Maiden, Judas Priest en Van Halen zijn nooit ver weg. Liefhebbers van Kvelertak gunnen deze nieuwe release wat dat betreft zeker een kans.

Djinn is niet alleen genre-technisch veelzijdiger, er gebeurt ook meer in de composities, zodat deze spannender zijn dan voorheen. Zo komen alle voorgenoemde genres al terug in het titelnummer waarmee de plaat opent. Ze smelten goed samen, ook al zorgt het stop-startmoment halverwege voor een knip-en-plak-gevoel. De overgang had wel wat soepeler gemogen. The Great Mirage vervolgt met fraaie twinleads voordat No Place Here het oudere Uada meer laat horen. Overigens zijn veel nummers geschreven ten tijde van het componeren en opnemen van de vorige plaat, dus er zijn nog altijd veel overeenkomsten.

De nieuwe collectie songs heeft echter een veel natuurlijkere sound: opener, dynamischer en directer. Dat komt de luisterbeleving ten goede. Het is net alsof de band live staat te spelen. Het songmateriaal komt daardoor intenser en energieker over. De aandacht van de luisteraar wordt er daardoor ook veel beter bij gehouden dan in het verleden. Bovendien gebeurt er meer interessants in de tracks. Luister maar eens naar het drumwerk en het baswerk dat mooi contrasteert met de memorabele gitaarpartijen in het bijna een kwartier durende No Place Here. Alleen jammer van het wat lange gesproken deel aan het einde. Een ander voorbeeld is de mysterieuze, cleane zang in het punky In The Absence Of Matter, dat tevens een vrolijke gitaarmelodie en d-beat-ritmiek bevat.

Djinn is veruit het meest interessante album van Uada. Waar voorheen in te beperkte mate sprake was van originaliteit, werken de Amerikanen hun verschillende invloeden nu beter uit en zijn ze treffender uitgelicht. Melodie en punk hebben duidelijk aan ruimte gewonnen. Het levert een avontuurlijke luisterervaring op met geslaagde experimenten, zoals aan het proggy begin van Forestless en de afwisseling van thrash en doom in de ijzersterke kolos van een afsluiter met de titel Between Two Worlds. Uada verbreedt op intrigerende manier zijn horizon en dat zal veel positieve extra aandacht opleveren.

Tracklist:
1. Djinn
2. The Great Mirage
3. No Place Here
4. In The Absence Of Matter
5. Forestless
6. Between Two Worlds

Score: 83 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 7 oktober 2020

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.