Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Kalender
Vandaag jarig:
  • Christian "Chris" Gruber (Elis) - 47
  • Conny Bloom (Hanoi Rocks) - 55
  • Corey Beaulieu (Trivium) - 41
  • Fabio D'Amore (Pathosray) - 38
  • Luis Goulão (Shadowsphere) - 50
  • Senen "Sen Dog" Reyes (Powerflo) - 59
  • Urmas Alender (Ruja)† - 71
  • Ville Valo (HIM) - 48
Review

Naglfar - Cerecloth
Jaar van release: 2020
Label: Century Media Records
Naglfar - Cerecloth
De laatste jaren lijkt de ooit zo productieve en actieve blackmetalband Naglfar te zijn verworden tot een soort moloch in winterslaap. Hoewel de groep rondom frontman Kristoffer Olivius in het eerste decennium van de eeuw geregeld op Nederlandse festivals te bewonderen is en een reeks ijzersterke platen aflevert - het drieluik Sheol (2003), Pariah (2005) en Harvest (2007) behoort tot de internationale top qua melodieuze black metal is de inmiddels tot drietal geslonken formatie dit decennium een stuk minder actief. Optredens zijn een zeldzaamheid geworden en ook op nieuw materiaal is het lang wachten. Nieuwe langspeler Cerecloth verschijnt liefst acht jaar na het prima Tras (2012).

Wat kan de luisteraar verwachten? Nou, eigenlijk verrassend weinig verrassende elementen. Cerecloth is een album dat werkelijk naadloos past binnen de stijl van de band. Typische jaren negentig black metal met een scherp, melodieus randje verzorgd door de gitzwarte, giftige gitaarmelodien. De bijtende strot van Olivius spuuwt als vanouds venijnige zinsneden op de luisteraar af. Dat klinkt op papier als een aangename aanvulling op het oeuvre van de Zweden. Helaas ben ik minder enthousiast dan de beschrijving doet vermoeden. Cerecloth voelt namelijk op alle fronten als opgewarmde prak. De stijl mag dan precies hetzelfde zijn, de uitvoering is beduidend minder.

Als ik Cerecloth in n woord zou moeten karakteriseren, dan is het braveborstenblack. Black metal die alle vakjes aantikt, maar naast degelijk vooral heel voorspelbaar klinkt. De muziek is bovendien ontdaan van echte verbittering en venijn. Leg de melodieuze riffs van Horns bijvoorbeeld maar eens naast een eersteklas kraker als The Darkest Road of Spoken Words Of Venom en het verschil is overduidelijk. Hetzelfde geldt voor Vortex Of Negativity en het slaapverwekkende Cry Of The Serafim, waarin alle karakteristieke elementen in een soort uitgedunde variant worden herhaald. De riffs zijn generieker en minder boeiend, de agressieve passages voelen gekunsteld en de strot van Olivius begint eveneens wat tekenen van slijtage te vertonen.

Gelukkig zijn er ook momenten waarop wat van de oude klasse van de Zweden doorschemert. Zo is het slepende, Dissection-achtige Like Poison For The Soul, dat wordt gekenmerkt door een dreigend, majestueus refrein, een nummer dat zich kan meten met het oudere werk van de band. The Dagger In Creation is ook een ouderwets goede kraker dankzij het vurige tempo en het gedreven gitaarwerk, met als kers op de taart een fijne, uitgesponnen solo. A Sanguine Tide Unleashed kan er ook nog mee door. De track straalt in ieder geval een mate van urgentie uit die zeldzaam is op dit album. Toch zijn het juist deze sterke tracks die de teleurstelling over de relatieve veiligheid van de rest van het materiaal vergroten, omdat ze bevestigen wat deze band in bloedvorm in zijn mars kan hebben.

Ik realiseer me dat mijn toetsenbord inmiddels begint te haperen door de azijn die eruit druipt. En in zekere zin benadruk ik nu ook wel wat eenzijdig de negatieve kanten van Cerecloth. De meeste nummers luisteren namelijk best aardig weg. Het is echter het juk der verwachtingen dat Naglfar met zich meetorst en de das omdoet. Na een stilte van acht jaar is het materiaal op Cerecloth namelijk wel erg matig voor een groep van dit kaliber. Een plaat die eigenlijk niets toevoegt aan het oeuvre van de band.

Tracklist:
1. Cerecloth
2. Horns
3. Like Poison For The Soul
4. Vortex Of Negativity
5. Cry Of The Serafim
6. The Dagger In Creation
7. A Sanguine Tide Unleashed
8. Necronaut
9. Last Breath Of Yggdrasil

Score: 67 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 20 juli 2020

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.