Gefeliciteerd met jullie nieuwe album. Hoe is de totstandkoming verlopen en hoe ziet jullie werkwijze er normaliter uit?
Dankjewel! We werken altijd op ons gemakje en zonder vooropgezet plan. We kennen elkaar al lang en weten van elkaar wat we kunnen. Dat bevordert het ontstaansproces van nieuwe muziek ook enorm, in positieve zin.
Wanneer men aan Venom denkt, denkt men als vanzelfsprekend aan Cronos, het enige resterende originele lid. Hoe moet ik jouw positie en die van drummer Dante in de band zien?
Inderdaad, Cronos s Venom, net zoals Lemmy het gezicht van Motrhead is. Toch is Venom geen soloproject, waarin wij slechts ingehuurde sessiemuzikanten zijn en naar de pijpen van de bandleider dansen. We zijn elkaars gelijken, dragen evenveel aan de muziek bij. Cronos wil dit zelf: Possessed uit 1985, het enige Venom-album dat hij helemaal alleen schreef, werd geen succes. Hij vond dat ook niet prettig werken en heeft creatieve input van anderen nodig. Hij kan Venom niet eigenhandig vooruit helpen. Cronos schrijft wel alle teksten, ook voor onze nummers.
Voor ons vorige album Fallen Angels (2011) schreef Cronos de helft van de nummers en ik de rest. Dit keer droeg iedereen stukken aan, ook drummer. De nummers op From The Very Depts hebben daardoor een duidelijk eigen kenmerk en onderscheiden zich sterk van elkaar. Het album als geheel is donkerder en wilder dan Fallen Angels. We hebben de muziek als het ware vrijgelaten.
From The Very Depts klinkt mij bovenal als een typisch Venom-album in de oren.
Het is inderdaad zeer Venom-ish. Venom is in onze ruim dertig jaar durende carrire niet veel veranderd. Ons ethos is nog steeds hetzelfde. Venom is over the top en voor onzelf draait het om het hebben van zoveel mogelijk plezier. Het vuur is nog lang niet gedoofd. De tijden zijn veranderd, maar Venom niet.
Het album heeft twee gezichten. Het is duister. Zo gaan drie nummers over de heksenvervolgingen, waarover we vanuit drie verschillende optieken vertellen. Daarnaast staan er ook lollig bedoelde nummers op, zoals het eerste vrijgegeven nummer, Long Haired Punks.
Hoe ontstaat nieuwe muziek in Venom?
Ook in dat opzicht zijn we nog altijd weinig veranderd: we komen bij elkaar om te jammen. We spelen dan niet alleen typisch metalspul, maar ook bluesy en Deep Purple-achtige muziek. Ook coveren we voor de lol nummers van Black Sabbath, Judas Priest en Motrhead, om warm te draaien. Pro-tools gebruiken we enkel als hulpmiddel bij het opnemen: we zijn een organische band en we willen dat je dat hoort als je een cd van ons draait.
Wie assisteert jullie bij het opnemen?
Venom is echt ons project, dat we niet graag uit handen geven. Zo ook op productioneel vlak. Cronos is de producer. Tom Belton assisteert ons daarbij in zijn studio in Londen.
Wat zijn de plannen voor Venom dit jaar?
We doen aanstaande zomer veel festivals, onder andere Rock Hard, Hellfest en Summer Breeze. Daar zijn we nu al voor aan het repeteren. We zullen weer uitpakken met een show vol vuurwerk, zowel in letterlijke als in muzikale zin van het woord! Ook gaan we oude nummers die we een tijd niet gespeeld hebben, oprakelen. Zo hebben we laatst tijdens een repetitie Red Light Fever van debuut Welcome To Hell (1981) gespeeld. Na de zomer gaan we naar Zuid-Amerika en de Verenigde Staten.
Waarom is het eigenlijk zo lang geleden dat Venom in Nederland speelde? Volgens mij zal de laatste keer op Dynamo Open Air in 1996 geweest zijn?
Ik snap het ook niet en we vinden het erg jammer. Schiphol is onze meest gebruikte luchthaven dus het zou niet meer dan logisch zijn als we eens in Nederland zouden spelen. Er worden ons jaarlijks ook aanbiedingen gedaan vanuit Nederland, maar de deals ketsen telkens af. Boekers willen bijvoorbeeld vaak onze reiskosten niet betalen. Cronos heeft het nog vaak over het optreden op Dynamo Open Air. Dat was het grootste publiek waarvoor hij tot dan toe ooit gespeeld had. Ik hoop dat het er snel van komt!