Ha Uri, hoe is het ermee?
Hey! Hier gaat alles goed! Op het moment ben ik druk bezig met het maken van muziek, zoals het hoort!
Hoe gaat het met The Ulex?
Met The Ulex gaat het ook lekker! Ik heb een paar maanden geleden mijn debut ep uitgebracht en de reacties daarop zijn zeer positief! Ik heb de afgelopen tijd een aantal toffe optredens gedaan met als hoogtepunt een optreden op de mainstage van Euroblast in Keulen! Verder ben ik een samenwerking aangegaan met het virtuoze vj duo Ocular Difference. We zijn erg toffe audio visuele plannen aan het smeden.
Waar komt de naam The Ulex vandaan?
De gaspeldoorn is een plant die in Europa voorkomt. De Latijnse naam is Ulex Europaeus. Ik heb van huis uit een voorliefde voor de natuur meegekregen en daarnaast hou ik erg van de thema's organisch vs mechanisch. Aangezien de muziek veelal van elektronische aard is, leek het mij gaaf om dan een naam te kiezen die iets met het organische en de natuur te maken had. Aangezien het een soloproject is, leek het me ook wel grappig om dan een woord uit te kiezen dat met dezelfde letter begint als mijn eigen naam, haha! Ik heb er wel heel lang over gedaan totdat ik met deze naam kwam, maar gelukkig had ik er de tijd voor.
De release plaat heet Old Giant. Waar komt die naam vandaan?
Dat is aan de ene kant een kleine woordspeling en aan de andere kant een verwijzing naar de aarde en moeder natuur. Die verwijzing wilde ik sowieso maken, maar ik wilde er ook graag een betekenis die dichter bij me staat. Toen we jonger waren noemde mijn vader mij en mijn broertje altijd 'oude reus'. Naarmate we ouder werden is dat eigenlijk omgedraaid. Old Giant is dus een letterlijke vertaling naar het Engels.
Hoewel al je tracks instrumentaal zijn (op de samenwerking met Textureszanger Daniël de Jongh na), heb je ze toch een naam moeten geven. Hoe kom je op de die namen? Is het niet moeilijk/raar om namen te verzinnen zonder tekst?
Ja, dat is inderdaad best lastig zonder tekst! Op het liedje 'Brother' na, hebben alle nummers wel tekst, alleen niet helemaal in de vorm van zang, maar meer 'spokenword'-achtige stukjes. De tekst sluit aan bij de thema's die ik in gedachte had bij de nummers en de titels heb ik ontleend aan de teksten in de liedjes. Het grappige is dat juist het liedje met zang waar je het over had (Fingernail Eclipse) een titel heeft die het meest buiten de boot valt.
De samenwerking met Daniël lag natuurlijk voor de hand, maar het is toch heel anders dan Textures. Hoe is dat gegaan? Heb je zelf de teksten geschreven?
Ik had altijd het idee dat er zang op het nummer Fingernail Eclipse moest komen en het leek mij, net als op de andere nummers, heel gaaf om samen te werken met muzikanten met wie ik bevriend ben. Daniël is een veelzijdige zanger en dat hoor je ook terug. De zangpartijen zijn wel op een hele natuurlijke manier tot stand gekomen. Bij dit nummer heb ik wel zelf de tekst geschreven omdat ik zelf bepaalde thema's in gedachte had. In dit nummer wordt beschreven dat sommige mensen de maan als een goddelijke entiteit beschouwden. Dit is een voorbeeld van de evolutie van geloof. De titel Fingernail Eclipse komt van een sprookje dat mij moeder vroeger vertelde over een prinses die heel ziek was. Niemand kon haar genezen. Totdat er een man kwam die aan de prinses vroeg hoe hij haar beter kon maken. De prinses zei dat als ze de maan om haar nek kon dragen dat ze dan beter zou worden. Hij vroeg haar waar de maan van gemaakt is en ze zei: "Van zilver". Hij vroeg hoe groot de maan is, en ze zei: "Als ik mijn pink voor de maan houd, dan is de maan precies even groot als mijn nagel". Toen heeft de man een ketting gemaakt met daaraan een maan van zilver zo groot als de nagel van haar pink. Vervolgens vroeg hij de koning om 's nachts alle gordijnen dicht te doen, zodat ze de echte maan niet kon zien. Binnen de kortste keren was zij weer beter.
Heeft de ep een samenhangend thema of heb je gewoon losse tracks bij elkaar gezet?
Muzikaal gezien is het eigenlijk een experiment waarbij ik muziek heb gemaakt die ik zelf tof vind en waarbij ik mijn muzikale bagage die ik over de afgelopen jaren heb vergaard probeer te combineren tot iets nieuws. De teksten gaan over de aarde en de positie van de mens daarop. Ieder nummer behandelt een verschillend aspect daarvan.
- Beluga: De relatie van de mens tot de natuur;
- Brother: De relatie van de mens tot elkaar;
- Mezzanine: De collectieve kennis van de mens en de invloed daarvan;
- Ashes: De vergankelijkheid en de schoonheid van de aarde.
Zover ik weet is The Ulex je afstudeerproject geweest voor het conservatorium. Is The Ulex daaruit ontstaan of bestond het al?
Het is eigenlijk begonnen als een tentamen, waarbij we een nummer moesten schrijven/uitvoeren met een laptop en een synthesizer. Later in mijn opleiding mocht ik zelf bepalen waarop ik geëxamineerd wilde worden en toen leek het mij een leuke uitdaging om dit concept tot een hoger niveau te brengen. Hieruit is het eerste nummer van The Ulex ontstaan: Mezzanine. Ik heb mezelf zo uit moeten dagen om dit vorm te geven dat ik op een gegeven moment heb besloten om het wat serieuzer aan te pakken en hier mijn afstudeerproject van te maken.
Wat zijn je plannen met The Ulex? Is het een leuk hobbyproject of wil je het echt laten groeien?
Het is een combinatie van beide! Voor mij is dit echt een uitlaatklep en omdat ik zelf alles schrijf, kan ik hierin echt mijn ei in kwijt en er is niemand die me vertelt wat en wanneer ik iets moet doen. Daarnaast heb ik zeker plannen om nog verder te groeien! Mijn afstuderen was mijn allereerste echte optreden met dit project en ik heb er toen erg hard voor gewerkt. Ik heb alleen nooit het gevoel gehad dat het 'af' was. Het staat nog in de kinderschoenen en er is veel potentie om er echt iets speciaals mee te doen. Naast alleen de muziek kan ik ook het hele concept nog veel verder uitwerken en dat ben ik ook zeker van plan. Één van de stappen daarin is bijvoorbeeld de samenwerking met Ocular Difference, de vj masters!
Hoewel je intussen ruime ervaring hebt als toetsenist bij Textures (gigs in India, grote festivals en een tour door de VS met o.a. Periphery) en bij Ethereal, sta je als The Ulex zelf midden in de spotlight. Hoe is dat?
Eng! Haha! Aan de andere kant ook heel tof! Ik heb hard gewerkt aan de nummers en tijdens een optreden ben ik volledig op mezelf aangewezen om de muziek zo goed mogelijk over te brengen. Ik heb het mezelf absoluut niet makkelijk gemaakt en het vergt erg veel inspanning en concentratie om de nummers echt goed te spelen, maar ik hou van de uitdaging! Ik merk dat ik met ieder optreden meer live-ervaring krijg en ondanks dat ik dit bij verschillende bands al heb opgebouwd, is het toch anders. The Ulex is een experiment. Ik werk met een backingtrack waardoor ik in mijn eentje toch een flinke bak herrie kan voortbrengen. Ik zie het ook voornamelijk als elektronische muziek en daar heb je vaak een dj die zijn muziek aan het draaien is. Dj Ulex! Haha
Met Halloween had je een optreden OJC Fascinus (Sassenheim) waarin je verkleed ging. Is dit iets wat je vaker wil gaan doen of was het puur voor Halloween?
Halloween in de Fascinus is voor mij al jaren een traditie! Dit was de derde band/act waarmee ik tijdens dit feest daar heb opgetreden en tot nu toe ging ik iedere keer verkleed. Ik kreeg wel positieve reacties op de verkleedpartij. Ik ben meestal van het 'puur natuur' op het podium staan, maar dit project is anders dan de rest van de dingen die ik doe. Er is dan ook zeker ruimte om na te denken over een bepaald 'image' dat ik live heb. Maar of dat zo extreem moet zijn als hoe ik erbij liep op Halloween weet ik nog hoor! Haha!
Wat zijn de plannen met The Ulex, ben je al nieuwe tracks aan het schrijven?
Jazeker! Ik werk hierin aan verschillende dingen. Ten eerste ben ik bezig met nieuwe muziek. Dit doe ik vaak op de piano of op m'n laptop. Daarnaast ben ik altijd aan het experimenteren met nieuwe sounds en het maken en bewerken daarvan. Het is geweldig als de daadwerkelijke klanken samenkomen. Verder ben ik al hard aan het brainstormen over een overkoepelend thema voor wat waarschijnlijk mijn tweede ep gaat worden.
Kunnen we nog meer samenwerkingen verwachten in de toekomst?
Ja! Ik vind het heel gaaf om op ieder liedje met iemand anders samen te werken. Ik wil zeker zoiets blijven doen. Ik heb sowieso al weer aan aantal mensen in gedachte en ik heb ook al met wat mensen gesproken die er graag aan mee zouden willen werken. Ik kijk wat dat betreft ook graag verder dan het metalwereldje. Het hoe, wat en waar blijft voor nu nog even een verrassing;)