Ik heb de afgelopen tijd de setlist goed doorgenomen en vanaf komende week beginnen we met de bandrepetities. Daarna volgen nog de repetities met het hele orkest.
Wanneer komt het orkest over?
Een week voor de show. We gaan een week oefenen met het orkest, en het orkest gaat ook nog alleen oefenen in de zaal. Het is een hele onderneming.
Het laatste nieuws is dat de show ook live gestreamed gaat worden. Daar zullen de fans van ver weg erg blij mee zijn.
Er werd ons heel vaak gevraagd of we niet zoiets iets konden doen. Veel mensen willen dit optreden zien maar niet iedereen kan het zich veroorloven om naar Nederland te komen. We moesten wel eerst zeker weten dat het gaat uitverkopen, want als je het te vroeg bekendmaakt dan zegt iedereen wel dat ze het lekker achter de laptop gaan bekijken. We hebben eerst dus gekeken of het voldoende gevuld zal zijn, en afgelopen week konden we dus aankondigen dat we ook die livestream gaan doen. We hebben echt al superveel leuke reacties er op gehad, dus ik ben blij dat we dat kunnen doen voor de fans.
Ik las dat het nu echt bijna uitverkocht is.
Ja. Nog zo'n 200 kaarten en dan is het helemaal vol.
En vol is hoeveel... ?
4500 man in totaal. Dat is aardig wat.
Het wordt dus opgenomen om te streamen. Met meerdere camera's, in HD. Kunnen we dan in plaats van de langverwachte Road To Paradiso dvd dan wellicht een Road To Klokgebouw dvd tegemoet zien?
Hahah ja we hebben wel al vaker een dvd willen maken maar daar ging elke keer wat mis. Dit keer zeggen we pas dat we een dvd maken als we het 100% zeker weten.
Wat was er nou met The Road To Paradiso gebeurd?
Die is nooit verschenen door het faillissement van Transmission Records. Dat was net op het moment dat die dvd er aan zat te komen. Heel vervelend, in eerste instantie voor Transmission zelf, maar ook voor ons en onze fans natuurlijk.
Ik deed ten tijde van The Classical Conspiracy een interview met Coen [Jansen, toetsenist] en hij zei toen dat hij baalde dat die show niet voor dvd was opgenomen.
Achteraf was dat zeker balen. Op dat moment hadden we wel zo onze handen vol aan die show zelf dat dat allemaal goed moest gaan. Als daar nog een dvd bij had gemoeten waren we overgelopen van de stress. Nu weten we wat er allemaal bij komt kijken en hebben we ook stap voor stap de juiste dingen kunnen doen. Ik moet wel zeggen dat we nu een groter team hebben dan voorheen. Ondertussen is er een manager bijgekomen die heel veel werk uit handen neemt. We hebben in de band zelf nu ook mensen die precies weten wat er moet gebeuren. Isaac en Coen hebben echt enorme schouders onder het project gezet. Dat zijn bijvoorbeeld de dingen die het verschil maken waardoor het nu wel kan en toen niet. Toen was het nog wat te vroeg om een dvd te maken.
Aangezien deze show voor het tienjarig bestaan erg groots wordt aangepakt zijn jullie natuurlijk dit al lang aan het plannen. Maar wanneer kwam het eerste idee om hier echt wat groots voor te doen?
Het eerste idee hadden we eigenlijk al een jaar of twee geleden. Maar dat was het idee om ooit nog eens wat met het orkest te doen. Toen bleek dat we al bijna tien jaar bestaan dachten we dat het wel leuk was om dat samen te laten vallen. Van het n kwam het ander en toen het idee vorm begon te krijgen is die sneeuwbal enorm gaan rollen. We hebben het gelukkig ver genoeg van tevoren gepland zodat we tijd genoeg hadden om het idee goed uit te werken.
Wordt nu de hele show met het orkest, of slechts een deel?
De hele show.
Gaan jullie net als op The Classical Conspiracy ook weer wat nummers uit filmmuziek spelen?
Ja. Alleen destijds was het een concept dat uitgedacht was door dat festival waar we dat toen voor deden. Zij wilden dat we een klassieke set speelden en een eigen set. Dat past ons perfect dus we hebben ook geen enkele moeite om daar in mee te gaan. Nu hebben we het helemaal zelf voor het zeggen en zal het toch wel iets anders eruit zien. Geen hele klassieke set, maar er zal wel degelijk wat van The Classical Conspiracy voorbij komen.
Moest je de oude nummers nog wat opnieuw arrangeren zodat het goed samengaat met een orkest?
Absoluut. Het ene nummer had wat meer werk nodig dan het andere. Bijvoorbeeld bij een bepaald oud nummer hebben we alles flink overhoop gehaald en de arrangementen flink aangepast. Maar over het algemeen zijn onze nummers al flink geschikt voor orkest omdat ze al flink wat orkestratie bevatten. Ik denk dat 90% van de muziek bij voorbaat al geschikt is. Hier en daar hebben we het nog wat bijgeschaafd.
Is het orkest dat jullie nu gebruiken hetzelfde als van een paar jaar geleden?
Precies hetzelfde. Die kennen we van haver tot gort. Daar hebben we destijds ook al een week intensief mee samengewerkt en dat zijn hele professionele lui. Het is een van de beste orkesten van Hongarije. Ik heb er het volste vertrouwen in.
Er werd ook aangekondigd dat er gasten bij zijn, maar meer dan dat is er nog niet bekend. Kun je al een tipje van de sluier oplichten?
Welke gasten het zijn willen we echt als verrassing houden voor de avond zelf. We hebben op Facebook een lijstje geplaatst om te vragen wie de fans het liefste willen zien. Als tipje van de sluier kan ik je zeggen dat de mensen uit de top 10 er wel bijzitten. Niet allemaal natuurlijk, maar toch wel een paar. Echt de hooggeplaatste mensen die onze fans erg graag willen zien.
Ik vermoed dat het ook wat mensen zijn met wie jullie toch al hebben samengewerkt.
Dat zou zomaar kunnen..
De show wordt drie uur lang. Jullie langste show ooit?
Dat zal om en nabij drie uur worden, inderdaad. Die eerste in Hongarije was ook heel lang, maar ik denk toch nog korter dan Retrospect.
Heb je de hele set al een keer doorgenomen van begin tot eind?
We hebben van Coen een mp3 gekregen waarin hij alle nummers achter elkaar gezet heeft, met alle snufjes en toeters en bellen er op en er aan. Ik ben er al een paar keer doorheen gefietst.
Was het een hele opgave?
Een avontuur! Het was een hele opgave om de nummers die we niet zo heel vaak spelen, opnieuw onder de knie te krijgen. Nu dat ik dat punt voorbij ben, is het lekker doorspelen.
Dus je bent er zo goed als klaar voor?
Klaar voor, dat zou ik toch nog niet willen zeggen. Tot nu toe heb ik het steeds zittend geefend. Ik ben er pas klaar voor als ik het staand en wild rennend het ook tot het einde weet te brengen.
Je hebt nog twee weken.
De tijd begint nu te dringen.
Een week na Retrospect staan jullie ook op het Paaspop festival in Schijdel. Met een compleet andere show lijkt me.
Ja, echt compleet anders. Mensen vroegen ons al of we op Paaspop ook dat orkest mee gaan nemen. Maar dat is toch niet het geval. Het is ook al een hele kostenpost om al die zeventig mensen hier een week lang te hebben voor de repetities en het optreden. We hebben het vooraf goed berekend en het komt allemaal precies goed uit. Maar er zijn toch altijd weer posten die je van tevoren toch niet hebt bedacht. Als dit optreden niet uitverkocht was geweest dan hadden we een probleem gehad.
Je hebt toch ook de VIP-kaarten die extra geld opleveren?
Dat zal zo'n verschil niet maken hoor. Daar zitten ook nog extra cadeaus bij. Uiteindelijk levert dat niet zoveel meer op hoor. Ik weet zelf trouwens nog niet eens precies wat de VIPs krijgen. Iedereen binnen de band heeft zijn eigen verantwoordelijkheden rondom Retrospect. Met de VIP-kaarten heb ik me weinig bemoeid. Zoals ik al zei, Coen en Isaac hebben enorm veel werk verzet voor de show. Ze hebben bij heel veel vergaderingen gezeten en veel gedaan. Net als onze nieuwe manager Daniel. Ik ben er heel erg blij mee. Vroeger deed ik echt heel veel zelf. Zelfs zoveel dat ik op een gegeven moment bijna tegen een burn-out aanliep. Nu is het veel meer in balans. Nu heeft iedereen zijn eigen gebied wat hij doet en waar hij verantwoordelijkheid voor neemt. Wat dat betreft is er een enorm rotsblok van mijn schouders gevallen. Isaac heeft heel erg veel inzichten in het zakelijke aspect. Coen heeft voor deze show heel veel bijgedragen door de nummers opnieuw te arrangeren en een nieuw nummer te schrijven. Ook hij was bij heel veel vergaderingen aanwezig.
Wacht even. Zeg je nu "een nieuw nummer"?
Oeps. Eeh, ja, dat had ik misschien niet mogen zeggen. Er is inderdaad een spiksplinternieuw nummer en dat heeft Coen aangedragen. We hadden een paar opties en we hebben onze producer Sascha laten beslissen wat hij het sterkste nummer vindt. Daar kwam Coen's nummer uit de bus en ik vind het ook heel erg sterk. Ik kijk er erg naar uit om het live te spelen.
Ik denk dat heel wat mensen dat graag willen horen. Het wordt dus echt een hele speciale show, want daarna zullen jullie het waarschijnlijk een hele tijd niet spelen.
Dat ligt eraan. Als het live een kraker blijkt te zijn dan ontkomen we er niet aan om die vaker te spelen. Sowieso, een nummer dat live heel goed werkt blijft in de setlist. Het zijn eigenlijk de fans die bepalen hoe de setlist eruit ziet. Voor we op tour gaan bepalen we min of meer hoe een set eruit gaat zien. Dat baseren we ondermeer door bijvoorbeeld een poll op Facebook waarin we vragen wat mensen de beste livenummers vinden. Een andere manier is door live te kijken hoe de reacties zijn. Als mensen helemaal uit hun dak gaan bij een nummer dan blijft het er meestal wel in. Soms heb je een nummer dat je zelf helemaal te gek vindt en graag wil spelen, maar op een of andere manier komen de mensen soms niet los. Die nummers sneuvelen dan meestal wel, maar waar men helemaal op los gaat zijn de blijvertjes. Bij een festival passen we het meestal wel wat aan aan het soort festival. We hebben nu vijf cd's dus genoeg keuze. Op Pinkpop spelen we een ander soort setlist dan op een metalfestival. Ook als we voor en na ons een death metalband hebben, dan spelen we ook meestal de hardst mogelijke set. Mensen die bevooroordeeld zijn, die denken dat een band met zangeres wel slappe hap zal zijn, die proberen we dan toch te winnen.
Je noemde eerder al Transmission Records en dat ze failliet gingen. Nu brengen ze wel weer jullie debuutalbum The Phantom Agony uit, met bonustracks. Bestaan ze dan weer?
Ze hebben in het verleden ook al eens After Forever cd's opnieuw uitgebracht. Deciper en Prison Of Desire als ik me niet vergis. Hoe het precies zit weet ik zelf ook niet, hoe het werkt als een bedrijf failliet gaat en hoe je dan een doorstart kunt maken. Wat je daarna wel en niet kunt. Maar in ieder geval is Transmission er wel weer zover bovenop dat er dingen uitgebracht kunnen worden. Voor ons is het positieve eraan dat The Phantom Agony eindelijk opnieuw uitkomt. Die was lange tijd niet leverbaar. Al vijf jaar was die bijna nergens meer te krijgen, alleen nog als import uit Brazili. Daar zat een platenmaatschappij die fervent bij perste.
Dat is toch mooi?
Haha ja voor hun wel, maar voor ons niet. We verkopen ze zelf ook via onze webshop en hebben ze zelf ook uit Brazili gehaald. Ik was al lang blij dat we ze nog konden aanbieden. Maar ik denk niet dat dat in Brazili compleet legaal was. Ik probeer het wel van de positieve kant te zien. Als zij hem niet hadden bij geperst was die cd helemaal nergens meer te krijgen in de afgelopen vijf jaar.
Jullie tweede album Consign To Oblivion is ook lastig te vinden.
Dat is precies hetzelfde verhaal. Die zal als het meezit ook op een gegeven moment opnieuw gereleased worden. Daarvoor moeten we nog wat bonustracks aanleveren. Als The Phantom Agony eenmaal opnieuw uit is en genoeg opgebracht heeft wordt het rendabel om ook de tweede cd opnieuw uit te brengen.
Als die tien jaar oud is?
Dat zou mooi zijn.
Sowieso houden jullie wel van jubileums vieren. Vorig jaar deden jullie toch iets ter ere van het vijfjarig jubileum van jullie derde album The Divine Conspiracy?
Elke keer als er wat te vieren is doen we dat. Vijf jaar na The Phantom Agony hebben we die cd ook integraal gespeeld. Hetzelfde bij Consign To Oblivion. Bij The Divine Conspiracy speelden we het album niet helemaal maar deden we wel een speciale show met zo'n 80% van die plaat.
Als je naar Epica kijkt over de afgelopen tien jaar, dan is het echt alleen maar beter gegaan. Echt dieptepunten zijn er - in ieder geval publiekelijk - niet geweest.
Publiekelijk niet, nee. Maar het was niet altijd even goed achter de schermen. Ogenschijnlijk is de overstap van Transmission Records naar Nuclear Blast vloeiend gegaan, maar als je van de ene op de andere dag geen platenmaatschappij hebt en toch door wil, dan moet je toch wel flink de schouders er onder zetten en een flinke financile buffer bij elkaar harken om het mogelijk te maken. Van buitenaf leek dat heel makkelijk te gaan, maar ik kan wel vertellen dat het behoorlijk hard pezen is geweest om onze oorspronkelijke plannen toch uit te kunnen voeren. In no-time hebben we toen toch een nieuwe platendeal bij elkaar weten te boksen en dat dat allemaal gelukt is is eigenlijk toch wel een huzarenstukje geweest.
In het begin was Simone toch ook jouw vriendin? Was het toen dat eenmaal voorbij was niet moeilijk om toch in dezelfde band te blijven?
Ja. Ja dat heeft ook zijn ups en down gekend. We hebben alletwee n doel voor ogen gehad en dat was om de band te laten slagen. We hebben het toen ook met elkaar uitgesproken. Wat er ook gebeurd, we steunen elkaar onvoorwaardelijk. Dat de relatie is stukgelopen, dat is n ding. Maar als de band daardoor ook stuk loopt, dat zou wel heel erg zonde zijn. Dat was iets wat we absoluut niet wilden. Ik ben ook heel blij dat we beiden zo volwassen geweest zijn dat we er op de juiste manier mee om konden gaan. Er zijn heel wat voorbeelden bekend van bands die op de klippen zijn gelopen door een stukgelopen relatie.
En nu staan jullie sterker dan ooit in de schoenen.
Absoluut. We maken er wel eens grapjes over. We voelen elkaar nu echt aan als bandmaten en het is soms moeilijk voor te stellen dat we ooit een relatie gehad hebben.
Een soort dieptepuntje is toch wel hoe Epica eigenlijk ontstond, namelijk door jouw vertrek bij After Forever. Want dat vertrek was ook niet altijd even vriendelijk, heb ik begrepen.
Nee maar die strijdbijl is gelukkig op een gegeven moment begraven. Toen we weer eens bij elkaar zaten heb ik gezegd "zand erover en vanaf nu kijken we alleen maar naar de positieve kant van het After Forever verhaal." Ik kan me voorstellen dat mensen graag de smeuge verhalen willen horen, maar ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen dat als ik nu terugdenk aan After Forever, dat ik dan de mooie dingen herinner en niet de perikelen waar iedere band wel eens mee te maken heeft.
Inmiddels heb je met veel van je oud-collega's alweer wat gedaan. In MaYaN bijvoorbeeld, en Floor heeft volgens mij ook wel eens met jullie bij een Epica-show een nummer gezongen?
Absoluut. Met Sander en Floor heb ik aan MaYaN gewerkt. Andr Borgman ben ik ook regelmatig tegengekomen. Hij heeft met Ad Sluijter, onze voormalige Epica-gitarist, wat gedaan met Hangover Hero. Bas Maas kom ik wel eens tegen omdat hij tegenwoordig bij Doro zit. Jack Driessen zit natuurlijk ook in MaYaN. Het is dus gelukkig allemaal goed gekomen. Had ik Floor al genoemd? Zij zingt ook mee in MaYaN en heeft inderdaad ook met ons wel eens opgetreden bij Epica. Met haar werk ik zelfs het meest samen van alle oud-After Forever leden. Nou ja met Jack dan ook omdat hij ook in MaYaN zit natuurlijk.
Nu ze bij Nightwish zit zou het voor jullie vast ook mooi zijn om samen op tour te gaan.
Daar staan wij zeker niet onwelwillend tegenover. Het is in het verleden wel eens geopperd, maar dat was altijd ook wel een flinke kostenpost om met Nightwish op tour te kunnen. We staan er zeker open voor maar het moet natuurlijk wel onder de juiste condities zijn.
Jullie doen nu de Retrospect show en daarna nog wat zomerfestivals. Wat komt er voor Epica daarna?
Dan gaan we er even een paar maanden tussenuit. Het is tien jaar aan n stuk door touren-touren-touren geweest. Vanaf juni ongeveer gaan we tot begin 2014 plat. Ondertussen gaan we wel aan de nieuwe cd beginnen, dus het is niet dat we helemaal stil liggen. Maar in ieder geval houden we even een optreden-stop.
Ik las dat je ook al wat ideen voor MaYaN hebt.
Inderdaad. Maar het is wel zo dat Epica momenteel enorm veel tijd opslokt. Met MaYaN is het wel zo dat we moeten kijken wanneer er tijd over is. Maar je moet wel de balans weten te bewaren. Als je teveel met beide bezig bent kan het ten kosten van n van de twee kunnen gaan. Omdat Epica toch mijn prioriteitband is, is het beter om even met MaYaN te wachten totdat de tijd daar is dat er meer tijd is. Na Retrospect zal ik meer tijd hebben en als die nieuwe nummers klaar zijn gaan we kijken of we dat kunnen inblikken.
Als je nu een idee voor een nummer hebt, heb je dan gelijk al een gevoel erbij of het voor Epica wordt of voor MaYaN.
Meestal als ik zelf nummers schrijf is het voor Epica. Voor MaYaN zitten Jack, Frank en ik samen als we schrijven. Dan kijken we wat er gebeurt. Jack gooit wat melodien op tafel, Frank legt er wat riffs bij. Ik arrangeer het een beetje hier en daar. Als we samen zitten is er binnen no-time een nummer klaar. Het is een heel andere manier van werken dan bij Epica en dat is wat het voor mij zo verfrissend maakt. Daardoor is het ook zo leuk om beide bands te hebben. Bij beide bands werkt het compleet anders. Zo heb ik meer afwisseling. Bij MaYaN ben ik meer de grunter, terwijl ik me bij Epica meer de gitarist voel. Bij Epica is het Simone die de main zangeres is, terwijl we de grunts wat toepassen waar de muziek het toelaat. Bij MaYaN is het precies andersom. Dat maakt het ook weer interessant en daardoor is het ook leuk om beide bands te hebben. Als ik nummers schrijf en dan ga twijfelen bij welke band ik het moet gebruiken, dan is eigenlijk n van de bands overbodig. Dan ligt het teveel in elkaars verlengde.