Dat was het zeker. Maar tijdens die vier jaar hebben we zoals je al zegt nog een EP uitgebracht, Memories In My Head. Ook heb ik twee soloalbums uitgebracht. Het is niet alsof we niets gedaan hebben.
Jullie vorige album Anno Domini High Definition kwam op de eerste plaats in de albumlijst in jullie thuisland Polen.
Jazeker. En daar is het een paar weken blijven staan. Als Michael Jackson niet dood was gegaan was het ongetwijfeld nog langer geweest, maar iedereen vond het toen nodig om zijn albums weer te kopen.
De verwachtingen voor het nieuwe album Shrine of New Generation Slaves zijn dan ongetwijfeld hoog gespannen. Voelde je die druk toen jullie het album opnamen?
Ja. Ik voelde dat soort druk ook voor ons tweede album, want die moest natuurlijk ook beter zijn dan ons debuut. En nu voelde ik toch inderdaad wel weer die druk om een album te maken dat nog beter is dan ons #1 album. Maar het komt ook omdat ik wat dingen anders wilde doen met deze plaat. Ik wilde de productie anders doen, maar ook de aanpak van hoe we spelen. We moesten ons meer richten op de melodie. Het moest volwassener worden.
Hoe bedoel je, volwassener worden?
Dat slaat meer op de productie. Maar ik bedoel niet dat de productie voorheen klote was. Integendeel. Maar we wilden daar wat anders mee. We bestaan nu tien jaar en wij worden nu ook wat ouder. We worden nu ook wat volwassener. Vroeger zat er nog wel eens een niet doordacht element in onze muziek. Een beetje een jam-gevoel. Vroeger was alles veel spontaner en richten we ons niet zoveel op de composities. Nu hebben we ons juist wel op de composities en arrangementen gericht. Die hebben we juist simpeler gemaakt. Dat bedoel ik met volwassener.
Dus jullie begonnen ook veel beter voorbereid aan de opnames?
Voorheen had ik zo'n 75 80 procent klaar voordat we de studio ingingen. Nu was dat wel ongeveer 90 procent. Bij het volgende album komt er nog 10 procent bij.
Maar jullie hebben diverse periodes in de studio doorgebracht, met daartussen wat pauzes.
Vroeger zaten we eerst een tijd in de oefenruimte, om vervolgens een maand de studio in te duiken, dan even een korte pauze, en daarna nog een maand in de studio. Nu hebben we ook dit iets anders gedaan. Al met al hebben we er in de studio een half jaar over gedaan, met hier en daar een pauze. We hebben in de studio ook nog wel aan de nummers geschreven, daardoor hadden we dus ook meer tijd nodig. We hebben ook bewust geen shows gedaan vorig jaar, want we wilden in alle rust aan het album kunnen werken. En uiteindelijk kwam er een moment waarop we elkaar aankeken en zeiden: "we hebben het geflikt!" Ik kan nu tenminste wel zeggen dat ik zonder stress een album heb opgenomen.
Er lag dus geen tijdschema dat door het platenlabel werd opgelegd?
We hadden wel een schema, want ik ben iemand die graag alles goed plant. Mijn eerste plan was om dit album in september van vorig jaar uit te brengen, maar ik realiseerde me dat dat riskant zou zijn. In die maanden komen er al zoveel platen uit, waardoor die van ons niet zou opvallen. Dus we besloten om het album uit te brengen in een periode waarin er niet zo heel veel uitkomt: het begin van het jaar. We hebben het platenlabel al in een vroeg stadium laten weten dat het album of op het einde van het jaar zou uitkomen, of net na de jaarwisseling. Zij gingen er mee akkoord.
Het hoogtepunt van het album is ongetwijfeld Escalator Shrine, met meer dan twaalf minuten. Was het veel puzzelwerk om alle stukken daarvan op de juiste plek te krijgen?
Toen we in maart de demo's van de nummers hadden, bestond dit nummer niet. Alle elementen waren aanwezig, maar er was wat mis. Wel had ik twee nummers die ik niet goed genoeg vond en dus eigenlijk wou overslaan. Wat er nog ontbrak was een nummer dat het hele album samenvat. Een grote finale. Toen we daarna terug kwamen in onze oefenruimte kreeg ik pas de ideen voor dit nummer. Toen hadden we de perfecte afsluiter voor het album. Escalator Shrine is het laatste nummer dat we geschreven hebben. Het bevat alle elementen die ik er in wilde stoppen: wat hardrock elementen zoals we die op het begin van het album ook hebben, wat bluesy stukjes, wat stukken waar Riverside gemixt wordt met Pink Floyd. Dit is echt het hoogtepunt van het album.
Ik zie dat er op de limited edition en op de lp-versie twee "hele speciale" bonustracks staan. Wat is er zo speciaal aan?
Nou, het zit zo: we wilden sowieso dat er een mooie uitgave zou komen. Bijvoorbeeld een mediabook. Zo'n hardcover kartonnen boek, in plaats van een normale cd-doos. Het label vond dat goed, op voorwaarde dat het een dubbel-cd zou zijn. Toen hadden we een probleem, want we hebben maar n album opgenomen. Het label stelde toen voor om bijvoorbeeld live nummers, edits of wat andere opnames er op te zetten. Dat leek mij helemaal niets, want we hebben juist een nieuw Riverside-hoofdstuk. Dan wil ik niet nog in het verleden gaan graven voor bonustracks. Gelukkig heb ik thuis mijn eigen studio, dus we zijn daar nog een week in gaan opnemen. We hebben dat de Night Sessions genoemd, waarin we veel ideen die op het album staan ook hebben verwerkt.
Jullie gaan in maart op tour door Europa, waarbij jullie drie keer naar Nederland komen. Dat doen jullie goed.
We doen ons best. Nederland was het eerste land buiten Polen waar we optraden. Bovendien komt onze tourmanager uit Nederland. Toffe gast, het enige probleem is de taal. Gelukkig spreken we allemaal Engels.
Wat kunnen we op die tour van jullie verwachten?
We willen natuurlijk onze nieuwe nummers laten horen. Ook zijn we van plan om oude nummers te spelen en die te laten aansluiten op het nieuwe album. Bijvoorbeeld door wat nieuwe arrangementen.