Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Interview

Haribo Macht Kinder Froh
Met Nick en Yordi
Door Wouter
Geplaatst in februari 2011
Het jaar is nog maar net begonnen of een van de opvallendste releases ligt alweer op mijn deurmat. De prettige gestoorde partycorefreaks van Haribo Macht Kinder Froh stopten Where Is The Afterparty?, hun eerste full-length, namelijk in een totaal over de top, vrolijk gekleurde digipack. Het onverwachtse succes van wat als een grapje begon, blijft doorzetten en met hun eerste Europese tour net achter de rug, is het tijd om Haribo Macht Kinder Froh weer eens aan de tand te voelen over hoe het met ze gaat. Yordi (gitaar/zang) in bandshirt en Nick (zang) in 'Luie Hond'-trui storten een spraakwaterval over mij uit en geven inzicht in het rijlen en zeilen van de band en de nieuwe cd.

Haribo Macht Kinder Froh

Jullie hebben in januari de nieuwe plaat Where Is The Afterparty? gereleased. Hoe zijn de reacties?

Yordi: Alleen maar toffe reacties, maar dat is tot nu toe alleen nog van de fans. We hebben hem nog niet naar de pers gestuurd. Maar gebaseert op het aantal preorders keken veel mensen er naar uit. De reactie van de media moeten we nog even afwachten.

Ten opzichte van de (nog steeds) gratis te downloaden MP3's die jullie hiervoor hebben gereleased hebben zijn er nogal wat veranderingen in muzikaal opzicht. Kan je daar wat meer over vertellen?

Yordi: We zijn intussen een ander soort band geworden. In het begin stond electro bij ons nog in de kinderschoenen. Nu doe ik alles en een andere grote verandering is dat Bart weg is (een van de zangers). Ik doe nu ook de backingvocalen en dat is cleane zang, terwijl bart meer de grunts voor zijn rekening nam waardoor het meer tegen deathcore en bree aan hing. Dat vindt niet iedereen leuk. Bovendien denken we nu meer na over de songs. Het schrijven van een nummer is meer een bewust proces geworden.

Door de deathcore en bree te laten varen is de muziek wat meer 'radiofriendly' geworden en daarmee spreken jullie natuurlijk ook een groter publiek aan...

Nick: Ja het is natuurlijk niet dat wij ineens Top 40-muziek zijn gaan maken, maar het is wel toegankelijker.
Yordi: We hadden eerst wel voor ogen om meer beatdowns en deathcore-elementen in onze muziek te verwerken maar nu is dat meer emo en screamo geworden. Dat stoppen we dan in ons eigen jasje door middel van die electro en die beats en door die, tegenwoordig populaire, staccato metalcore breaks, dat dan weer crabcore heet tegenwoordig. In dat opzicht is er veel veranderd sinds 2009 toen we voor de gein een nummertje opnamen.

In de tussentijd hebben jullie er dus voor gekozen om een volledig album op te nemen en jullie hebben gekozen voor Split Second Sound. Hoe is die keuze tot stand gekomen?

Nick: Nou we maakten de afweging tussen een opname die iedereen gratis kan downloaden of een fysiek product om daadwerkelijk te kunnen verkopen. We waren het er al snel over eens dat als we voor dat laatste kozen dat we dan wel een echt goede opname moesten maken met een toffe hoes. Iets dat de fans echt in huis willen hebben.
Yordi: Ja, en Jochem Jacobs is wat ons betreft een producer die een heel gelikt metalgeluid, in de breedste zin van het woord, af kan leveren. En dat is precies wat bij ons past. Het is geen probleem dat het dan wat minder ronkt, hij maakt gewoon de juiste sound voor ons genre.

Dus de keuze is meer gevallen op de producer dan op de studio zelf?

Yordi: Beide eigenlijk. Jochem heeft heel de plaat geproduceerd en Sander (Gelswijk) was de opnametechnicus (op de drums na) en dat werkte voor ons ontzettend goed. Voor hun was het ook iets anders dan normaal en ze stonden daar heel erg voor open.

Dit was voor jullie allemaal jullie eerste (serieuze) opname. Wat hebben jullie als band hiervan geleerd?

Yordi: We kamen erachter dat de voorbereidingen wel wat beter hadden gekund. Sommige nummers waren al anderhalf jaar oud en andere waren een paar weken voordat we de studio ingingen, geschreven. In dat opzicht is het een weergave van waar wij, pakweg, het laatste jaar voor staan. Op een volgende plaat zullen we zeker veel gerichter schrijven.
Nick: Ten opzichte van die eerste twee tracks die in een DIY-studio bij iemand thuis opgenomen waren zaten we nu gewoon in een grote studio waar we echt de ruimte hadden. Hierdoor had je als artiest wat meer privacy om je ding te doen en dan kon de rest van de band daar achteraf rustig commentaar op geven in plaats van dat ze constant op je lip zitten.
Yordi: Ook de frisse blik van Jochem en Sander heeft ons veel geholpen. Zij zijn erg openminded en denken erg met je mee en in dat opzicht was het opnemen meer een proces dan het vastleggen van nummers zoals wij ze hadden bedacht.

Het meest opvallende verschil met de twee tracks die jullie al online beschikbaar hadden voordat deze plaat uitkwam, is het gebruik van autotune-zang. Waarom hebben jullie daar voor gekozen?

Yordi: Het is eigenlijk niet zo'n bewuste keuze. We zijn na verloop van tijd wel meer over de muziek na gaan denken maar eigenlijk ook gewoon in een bepaald genre terecht gekomen. De electro is erbij gekomen, en omdat de gitaar, bas en drums vrij basic zijn is die autotune voor ons ook een extra melodie-element. Het is in ieder geval zeker geen pitch corrector voor ons, mocht je dat denken. De grunts zijn er uit en Nick heeft nu echt de screams te pakken en daar past die autotune erg goed bij. Het is wel enigszins over de top maar dat hoort wel bij het genre en vooral bij ons als band.

Over die 'over de top'-elementen gesproken... Daar waar ik meestal een duistere zwarte hoes op de deurmat vindt met zo moeilijk mogelijk leesbare lettertypes, kreeg ik welhaast een epileptische aanval bij het zien van al die kleurtjes op die van jullie. Wie heeft de hoes ontworpen en hoe is het zo tot stand gekomen?

Haribo Macht Kinder Froh - Where Is The Afterparty? Nick: oorspronkelijk is het een ontwerp van een jongen uit Engeland. Erwin (gitarist) kende hem al en hij heeft een schilderij van die gozer bewerkt en aangepast naar ons thema. Met name door de toevoeging van de snoep en monstertjes.
Yordi: Wij wilden ook iets anders, iets opvallends. Tussen alle zwarte hoezen in de cd-bak is dit de plaat die je ertussenuit vist en denkt: 'What the fuck is dit nou weer dit moet ik luisteren!'.

En net als de niet leesbare lettertypes die ik gewend ben, kom ik bij jullie plaat ook niet verder als ik de voorkant bekijk, maar dan omdat jullie de bandnaam alleen op de zijkant hebben vermeld. Waarom?

Yordi: We vinden dat het kunstwerk de sfeer goed weergeeft en dat wilden we niet verpesten door onze bandnaam daar pontificaal overheen te plaatsen.

De eerste officiële video is intussen uit en ik las dat hij gemaakt is voor een schoolproject van Gideon Kessler. Wie is hij en hoe is het zo gekomen?

Yordi: Nou het is niet echt een officiële videoclip, maar meer om de mensen weer wat nieuws te geven en om ze te laten horen dat we veranderd zijn. Gideon Kessler is van As Enemies Arise en toen we met hen op tour waren heeft hij onze optredens gefilmd en die beelden hebben we gebruikt. De echte videoclip komt er nog aan.
Nick: Bovendien is een videoclip op Youtube gewoon een uitermate goede manier om jezelf te promoten. Die kids hebben geen hele collecties aan cd's of een pc vol met mp3's, die kijken gewoon op internet naar filmpjes. En op deze manier bereik je natuurlijk ook de hele wereld. Bovendien vinden mensen het leuk om zichzelf te zien en dan vragen ze in welke zaal het opgenomen is en laten het aan hun vrienden zien.
Yordi: Daarnaast, omdat het allemaal livebeelden zijn krijg je ook een goed beeld van hoe het er bij ons live aan toe gaat. Ook dat willen we laten zien voordat we een echte clip op gaan nemen.

Weten jullie al welk nummer dat wordt?

Nick en Yordi: Let's Get Wasted!

Zijn daar al concrete ideeën en plannen voor?

Yordi: De titel verklapt natuurlijk al het thema wel. En alles mag over de top, dus laat het maar gewoon lekker foute party vibe zijn. Goed = fout, fout = goed, vies = lekker dat is een beetje ons motto en wellicht kunnen we daar weer een groter publiek mee aantrekken.
Nick: Hoewel we in Nederland al erg vaak gespeeld hebben zijn er nog wel plekken in Nederland, zoals de kop van Noord Holland, waar we nog niet geweest zijn en wellicht dat we met zo'n clip ook daar weer wat zieltjes kunnen scoren.

In het interview een jaar geleden roemde ik jullie naam al om de originaliteit. Gezien jullie intussen ook al meerdere malen in Duitsland op hebben getreden, vroeg ik mij af of de Duitse snoepjesfabrikant al eens aangeklopt had inzake copyright...

Nick: Nee, het is ook niet dat we mee willen liften op de bekendheid van de naam. We kiezen er bewust voor om geen gummibeertjes in ons artwork te verwerken bijvoorbeeld. Ook ontwerpers van posters en flyers vragen wij met nadruk om hier rekening mee te houden.
Yordi: Er bestaat natuurlijk een mogelijkheid dat ze wachten tot we echt geld hebben. Maar het is in ieder geval vrijwel onmogelijk dat ze er nog nooit van gehoord hebben. Overal waar wij spelen hangen natuurlijk aankondigingsposters in de stad en we hebben al heel wat opgetreden in Duitsland dus dat moet opgevallen zijn. Verder heeft onze band ook geen extreme standpunten of aanstootgevende teksten waar het merk eventueel niet mee geassocieerd zou willen worden. Mochten ze echter ooit met een aanklacht komen, dan is dat ook weer exposure en media aandacht. Dus daar zullen we dan ook zeker gebruik van maken.

Jullie hebben deze release onder de aandacht gebracht door middel van een releasetour met As Enemies Arise en No Turning Back. Hoe beviel dat?

Yordi: Ja gaaf! Sowieso is het natuurlijk tof om met onze favoriete hardcoreband, No Turning Back, te mogen spelen. Maar het contact tussen de bands is ook erg tof. We zijn echt vrienden geworden van elkaar. Dat wij verschillende bands zijn merk je eigenlijk alleen op het podium, want verder zitten we altijd in elkaars kleedkamer en zijn we met elkaar aan het feesten. Ook de reacties van het publiek zijn erg tof. Omdat de bands zo verschillend zijn komt er natuurlijk best wel wat verschillend publiek op af, maar het werkt boven verwachting goed, eigenlijk.
Nick: Hoewel we ook op zondagen gespeeld hebben waar het dan voor ons vaak wat moeilijker is, merken we dat mensen vooral op de vrijdag en zaterdag gewoon willen feesten en als we dan mensen zien lachen of meespringen dan is het voor ons al geslaagd.
Yordi: En die partyvibe is wel ons ding. Vergelijk het met een Heideroosjes of een Bloodhoundgang. Er zullen altijd mensen zijn die dat niet snappen en die vinden dat je de scene met dit soort dingen verpest, maar ja, elke band heeft zo zijn fans en haters.
Nick: Een bijkomend voordeel is dat we met een dergelijke package in de grotere podia spelen met goed geluid en goede voorzieningen.

Haribo Macht Kinder Froh

Jullie zijn net terug van de voortijdig afgekapte Europese tour met de godfathers van de crabcore Attack Attack! Hoe zijn jullie aan deze tour gekomen, hoe was het en waarom zijn jullie zo vroeg terug?

Yordi: Ja, dat is eigenlijk een beetje via eerdere contacten gegaan, maar ze hadden ons eigenlijk plotseling gevraagd. En we hadden in Nederland natuurlijk al de voorprogramma's voor Asking Alexandria en Enter Shikari gedaan, maar dit was weer een stapje verder. En wij passen gewoon erg goed bij het publiek dat op hun afkomt.
Nick: En om het tweede deel van je vraag in te gaan: We hebben vier onwijs gave shows gespeeld en vervolgens kregen we van het management van Attack Attack! te horen dat we van de bill gehaald werden. We kunnen natuurlijk allerlei redenen verzinnen, maar dat is speculeren en in de praktijk schieten we daar niets mee op.

Terugkomend op een vraag die ik in het vorige interview ook al stelde: Ook toen al hadden we het over het onverwachtse grote succes van Haribo. De minihype rondom de bands is in de tussentijd alleen maar groter geworden. De vraag die ik toen stelde, wil ik nu herhalen: hoe verklaren jullie dat succes?

Yordi: Het is natuurlijk allemaal begonnen met die naam. Die valt op. Mensen zullen op een festival waar toch vaak allemaal boze duistere clichénamen op de poster staan, zoiets hebben van: 'wat is dat nou weer, die moeten we even gaan zien'. Ook ons imago is totaal anders dan dat van de rest. Wij staan te dansen, te hakken en te fistpumpen. Een soort vrolijke trancemetalcoreparty zou je het kunnen noemen.
Nick: Maar ook naast het podium. Er zijn een hoop bands die optreden zien als hun werk. Wij vinden het leuk om vooraf en na de show even te chillen met mensen en een praatje met ze te maken. En wij zijn gewoon een stel idioten bij elkaar. Niet alleen op het podium, zo zijn wij ook in het echte leven. Het is geen toneelstukje dat wij op het podium opvoeren. En dat waarderen mensen. Op foto's met fans staan we er vaak ook vrij leip op en dat verspreidt zich dan natuurlijk vrij snel weer via Hyves en Facebook.

Over de social media gesproken. Jullie grijpen die met beide handen aan om contacten te leggen en je fans op de hoogte te houden. Een van de dingen die opvalt is dat jullie de berichten heel persoonlijk opstellen door te vragen hoe het met ze gaat en wat ze van jullie nieuwe dingen vinden...

Yordi: Dat past ook bij onze doelgroep. Die willen erg betrokken zijn. Dat zie je ook terug in onze cd hoes. Daar staan foto's in van mensen die iets voor ons gemaakt of gedaan hebben. En dat kweekt een soort betrokkenheid die erg goed werkt. Wij vinden het sowieso ook leuk om op fanreacties te reageren. Als we dat ook maar enigszins kunnen blijven volhouden, zullen we dat blijven doen. Het is gewoon gaaf als mensen berichtjes aan je sturen dat ze een toffe avond hebben gehad.

De volgende vraag is vrij kort: Hoe nu verder? Wat zijn de plannen?

Nick: We hebben natuurlijk die videoclip waar we het net al over hadden. Er staan nog wel een paar showtjes in Duitsland op het programma.
Yordi: In Nederland hebben we nu eigenlijk alles wel zo'n beetje gehad en we willen nu meer nieuwe terreintjes veroveren. Dus we willen verder Europa in. Er zit een tour met een Duitse en Oostenrijkse band in de pijpleiding en we willen onze naam gewoon verder spreaden.
Nick: We zijn wat dat betreft ook wel wat kieskeuriger geworden. Je kan elk weekend wel voor onkostenvergoeding en een kratje bier spelen in het lokale jeugdhonk, maar daar trap je je eigen markt mee in, op een gegeven moment.

Hoe valt dit allemaal te combineren met jullie school/werk?

Nick: Nou ik ben bezig met mijn scriptie en die kan ik gewoon op mijn laptop maken. Het maakt natuurlijk niet uit waar ik dat doe.
Yordi: Ik studeer journalistiek en ik kan dat erg goed combineren want de filmpjes die ik maak kan ik dan weer aftekenen voor mijn studie. Richard heeft echt een baantje voor het geld maar niet iets waar hij zijn carriere van wil maken. Erwin heeft het wat dat betreft wel het moeilijkst om vrij te krijgen want die heeft ook een hypotheek die hij moet betalen en zo. Maar we zetten allemaal zoveel mogelijk alles opzij om maar verder te kunnen groeien.

Bij dezen wil ik jullie daar dan ook alle succes bij wensen. Bedankt voor het interview en aan jullie het laatste woord...

Nick: Check onze nieuwe plaat uit. Check Nederlandse bands en support die shit: As Enemies Arise, No Turning Back, Noyalty... Dat helpt die bands ook weer verder in het buitenland. Hopelijk tot snel bij een volgende show! Bedankt!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.