Wel, de drums voor dit album zijn ongeveer twee en een half jaar geleden opgenomen. De rest van de opnames dateren ook van rond die tijd. Er zijn wel enige vertragingen geweest toen, maar ik luister er nu al jaren naar. Natuurlijk zijn we er heel blij mee hoor. Het schrijven zelf heeft een jaar geduurd. Laten we zeggen dat het opnemen uiteindelijk ook een jaar geduurd heeft.
Waarom heeft het dan zo lang geduurd?
Onze geluidstechnicus werd gevraagd door Brian head Welch, voorheen lid van Korn, om mee te gaan op tour om zijn nieuwe soloplaat te promoten. Dat heeft hij natuurlijk gedaan, maar we hadden niet gedacht dat het zo lang zou duren. Hij is natuurlijk verantwoordelijk voor het mixen, het masteren en vervolgens moet er een release date vastgesteld worden. Daar waren we uiteraard niet heel gelukkig mee, maar het was niet anders.
Had je gedacht dat de impact op fans en media zo groot zou zijn?
Nee, eigenlijk niet. Nu denk ik dat we het op het juiste moment hebben uitgebracht. Ik luister veel naar metal op satellietradio in mijn auto en wat onze plaat anders maakt, is dat we niet perse thrashy zijn. Althans niet in elk nummer. We hebben een zanger die echt melodien kan zingen, plus dat hij toch echt beter is dan veel andere zangers. We weten hoe we het beste uit hem kunnen halen en dat is juist door niet alleen thrash metalsongs te schrijven. Dat doen we dus niet meer, maar proberen echt te werken aan midtempo of zelfs langzame nummers. Melodie is belangrijk, want laten we eerlijk zijn: dat is wat mensen zich herinneren. Muziek is melodie. Het gaat niet om de drum riff of een gitaarsolo, tenzij je muzikant bent. De fans houden van gezongen melodie en Eric A.K. is daar een meester in. We proberen niet langer te concurreren met math metal of technische metal. Zodoende is dit misschien wel het beste moment om The Cold uit te brengen, maar we hadden nooit durven hopen dat de verschillende bladen het uit zouden roepen als album van het jaar. Eindigen boven Exodus, Overkill, Death Angel en Nevermore geeft je een fantastisch gevoel. Dus ja, onze verwachtingen werden duizend maal overtroffen.
Hoe zit het dan met Dreams Of Death en My God? Denk je niet dat die platen te weinig waardering hebben gekregen? Ik vind die twee ook behoorlijk goed.
My God heeft het in Amerika vrij goed gedaan eigenlijk. De verkoopcijfers waren prima. Wat het in Europa gedaan heeft, weet ik zo niet. Dreams Of Death is wel een goed album, maar heeft een slechte mix. Grappig dat je het daar over hebt, want ik heb er misschien drie jaar niet meer naar geluisterd, tot voor kort. Toen viel het me eigenlijk op dat er best toffe songs op staan. De promotie in Europa voor dat album was gewoon slecht. Om een album tot een succes te maken moet de promotie op de belangrijke markten, zoals Europa, Japan en de VS in orde zijn. In creatief opzicht zijn we behoorlijk trots op My God en Dreams Of Death, maar vergeleken met The Cold is alles uiteindelijk beter geregeld. Wat dat betreft is het goed dat we er zo lang voor uit hebben kunnen trekken, maar ook de productie is beter en de geluidstechnicus beviel deze keer goed.
Ik ben het met je eens dat The Cold minder thrashy klinkt. Beschouw je dat als een natuurlijke groei?
Zeker! My God werd nog volgens traditionele wijze opgenomen. Daarna begonnen de problemen, waardoor we van label wisselden. We moesten snel met een nieuwe plaat komen. Wat ik wil zeggen is dat hoe meer tijd je hebt om een album te schrijven, des te beter. Mits je een goede muzikant bent natuurlijk. Als je er niks van bakt, dan kun je iemand nog zolang in de studio zetten, maar er komt niks bruikbaars uit. Voor ons pakte die extra tijd goed uit. Ik was langer in Phoenix, dus ik kon Mark Simpson beter bijstaan. Ik woon in Las Vegas, Jason in Chigago. We leven behoorlijk verspreid zoals je wel hoort. Omdat Mark en ik voornamelijk de muziek schrijven, verliep het proces ook een stuk beter. A.K. valt ons later bij. Dat Mark voor dit album over een eigen studio beschikte was heel motiverend. Hij heeft veel voor dit album gedaan, maar had ook de mogelijkheid om verschillende lagen toe te voegen en vooral veel te experimenteren. Het is echt fijn om op je gemak ideen uit te werken. De tijd om andermans stukken te beoordelen is er eigenlijk niet wanneer je een studio huurt. Tijdsdruk zorgt ervoor je beoordelingsvermogen verduistert.
Voor de Europese release van The Cold hebben jullie een deal getekend met Nuclear Blast. Wat doet zoiets met de atmosfeer binnen de band?
Ik moet zeggen dat we dat niet zelf gedaan hebben, maar uiteindelijk heeft ons label daar voor gezorgd. Het doet ons goed dat zon gerespecteerd en professioneel label als Nuclear Blast voor de distributie in Europa gaat zorgen. Sindsdien doe ik ongeveer 25 interviews per week en mijn mailbox puilt uit. Zij weten gelukkig echt wat ze doen.
Dan wil ik het toch nog even met je over de nieuwe plaat hebben. Ik zal er geen geheim van maken dat ik het nummer Better Off Dead werkelijk fantastisch vind, maar het heeft een raar zinnetje. Het is net alsof Eric A.K. I can totally nazi light zingt. Dat zal wel niet de bedoeling zijn?
Hahaha! Nee dat was zeker niet de bedoeling! Eric schreef die tekst, maar is absoluut niet genteresseerd in het nazisme of iets dat geassocieerd wordt het Hitler. Het is puur toeval. Misschien komt het zo over vanwege zijn manier van zingen. Ik wil daar nog aan toevoegen dat Eric A.K. nooit de belangrijkste tekstschrijver is geweest tot Dreams Of Death. Minstens de helft is namelijk door anderen geschreven, en dan heb ik het over bandleden en zelfs ex-managers. Ondanks dat hij zon beetje vanaf het begin in deze band zit, is het schrijven van teksten betrekkelijk nieuw voor hem. Hij is dan ook regelmatig bezig om ze te schrijven en uit te vogelen hoe ze het beste kunnen klinken.
Zijn jullie dan ook niet bang voor rechtszaken, omdat hij letterlijk zingt dat hij beter af is wanneer hij dood is? Dat lijkt me vooral in Amerika een makkelijke aanleiding te zijn. Ten slotte hebben Ozzy Osbourne en Judas Priest er veel last mee gehad.
Daar hebben we eigenlijk nooit bij stil gestaan. Nu je het zegt is het wel iets waar rekening mee gehouden kan worden. Aan de andere kant zijn er hier veel bands met depressieve teksten. Ik zie geen reden waarom Flotsam And Jetsam er dan uitgepikt zou worden. Er zijn ook een hoop black metalbands die populair zijn. Zouden die fans aanzetten tot satanisme of het offeren van dieren? Eigenlijk moeten we ons niet zo mee bezig houden over hoe mensen op muziek zouden kunnen reageren, anders zouden we gek worden.
Dan zijn er nog een paar opvallende veranderingen in de line up. Allereerst, waarom besloot Ed Carlson na zeventien jaar trouwe dienst de band de rug toe te keren?
Begin 2010 kwamen we terug van een tour en Ed stopte met drinken. Hij moest echt wennen aan die nieuwe situatie, waarin ineens geen bier en andere vage genotsmiddelen waren. Daarom verhuisde hij ook naar Californi. Hij heeft zijn leven echt omgegooid en dat is een juiste keuze geweest. Daarbij is het niet leuk wanneer iedereen na een optreden aan de bar hangt, maar jij de enige bent die niet mag drinken en geen joint kan roken. Ik zou het zelf ook niet cool vinden. Driekwart van de tijd op tour hang je met fans rond, drink je een biertje. Ik snap echt niet dat je zonder drank een tour door wilt komen. Voor Ed heeft het allemaal goed uitgepakt, want als je vandaag met hem praat, merk je dat hij echt gelukkig is en dat hij helder is. Het heeft voor een totale verandering gezorgd, want hij is een stuk socialer en positiever sinds hij niet meer drinkt.
Maar hij behoort sinds enkele maanden wel weer tot de band.
Klopt. Misschien is hij gewend geraakt aan het idee dat hij niet perse hoeft te drinken op een tour. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik vermoed dat het daar aan ligt. Het is overigens ook helemaal niet zeker dat hij blijft. Mark Simpson is er helaas mee gestopt. Overmorgen treden we op in Mexico City en Ed wilde graag nog even meedoen. Het zou het beste zijn als hij zou besluiten om te blijven.
Hoe groot acht je de kans dat hij blijft?
Dat hangt echt af van hoe hij reageert op die paar shows. Dat zal cruciaal wezen. Ik maak er geen geheim van dat ik graag zie dat hij blijft. Er moet ook absoluut geen druk op hem gelegd worden. Waarschijnlijk haakt hij snel af wanneer we hem een nieuw tourschema voorleggen. Mexico is overigens geweldig. De fans gaan daar altijd ontzettend uit hun dak. Hopelijk weten zij Ed te motiveren om bij de band te blijven, maar ik heb verder echt geen idee. Het beste scenario zou zijn dat hij weer in ziet hoe leuk het met de band is.
Hoe zit het dan met Michaels terugkeer?
Hij is alweer een tijdje terug en was er bij in Dynamo. Jij woont toch in Holland?
Zeker, maar net dat optreden heb ik gemist helaas. Ik was er wel bij op Elsrock in 2009 en jullie voorlaatste show in Dynamo.
Ah, Elsrock was een goed optreden! Anyway, Ed stapte uit de band in maart of april. We belden Mike op met de vraag of hij zin had om mee door Europa te touren en het duurde ongeveer vier secondes voordat hij riep Iam In! Iam In!. Logisch natuurlijk, want Flotsam And Jetsam is zijn kindje en hij heeft behoorlijk veel geschreven van wat op de eerste albums verschenen is. Je kunt rustig stellen dat hij ontzettend belangrijk is geweest voor het vroege succes van de band. De reden waarom hij destijds stopte, was vanwege zijn kind. Hij had ineens een extra verantwoordelijkheid. Nu dat kind al wat ouder is en beter voor zichzelf kan zorgen, heeft hij weer voldoende tijd. Het kostte nauwelijks tijd om de songs te oefenen, maar dat heeft ook te maken met het feit dat hij zijn gitaar nooit aan de wilgen heeft gehangen. In Phoenix heeft hij in coverbands gespeeld.
Tijdelijk of niet, dat zal de tijd uitwijzen. Het is een belangrijke stap richting de originele line up. Ben je niet band dat Kelly Smith, drummer van het eerste uur, nu ineens voor de deur zal staan?
Nee, niet echt. Kelly drumt nog nauwelijks. Hij speelt af en toe nog wel een show mee hoor. Tot nu toe is dat vijf of zes keer voorgekomen. Niet dat ik slecht over hem wil praten of zo, maar het zou kelly veel tijd kosten om weer op zijn oude niveau te komen. Tussen de nieuwe songs zitten veel langzamere stukken, dat zou voor hem best te doen zijn. Maar de live set bestaat voornamelijk uit het oude werk en dat is heel snel. Nogmaals, niks dan goeds over Kelly, want toen ik zijn stokje letterlijk overnam, was dat een hele eer voor mij. In die dagen was hij zeker een van de beste drummers. Alleen, als je vijf jaar niet meer drumt, dan moet je dat weer opbouwen. Voor mij zou dat zeker het geval zijn. Vergelijk het met atleten. Je kunt niet verwachten dat je vaardigheden na een lange vakantie nog net zo goed zijn. Zo gaat dat nu eenmaal.
Hoe zit het eigenlijk met de re-releases van Metal Mind Productions? Hebben jullie daar nog enige inspraak in gehad? Het is zonde dat bijvoorbeeld When The Storm Comes Down geen opknapbeurt heeft gehad.
Nee, dat was allemaal het werk van labels. We hebben er niks mee te maken gehad en er uiteindelijk ook geen cent aan over gehouden. Het grappige van When The Storm Comes Down is dat de master slechter klonk dan de demo. Zelf heb ik weinig problemen met het geluid van dat album. Je kunt wel het verhaal ophangen dat je destijds geen pro-tools had, maar ik luister er graag naar.
Hoe groot is de kans dat jullie binnenkort weer in Nederland te zien zijn?
Onze agent is Nederlands, dus er is een goede kans dat we binnenkort weer langs hoppen. In de afgelopen twee jaar zijn we drie keer op tour in Europa geweest. Wanneer er wat bekend is, laten we het zeker weten! Ik bel je wel nu ik toch je nummer heb, haha. Ik wil nog wel even zeggen dat ik met Flotsam veel landen heb gezien, maar zelden heb ik me comfortabeler gevoeld dan in Nederland. Iedere Nederlander die ik ontmoet heb zou makkelijk passen in de Verenigde Staten, en dat kan ik niet zeggen van andere Europeanen. Duitsers zijn eigenaardig. Fransen en Italianen zijn wat nationalistisch en vreemd. Ik zie mezelf makkelijk in Nederland wonen en voel me echt verbonden met jullie land.
Ik ben door mijn vragen heen. Ben ik misschien iets vergeten te vragen?
Ik wil je eigenlijk zelfs bedanken dat je de verleiding hebt weerstaan door niet naar Jason Newsted te vragen. Dat krijg ik wel heel vaak te horen. Nee, I think you covered it all, brother.