Na twee jaar touren voor het vorige album Death To Tyrants hebben we het tribute album Our Impact Will Be Felt uitgebracht. Tja, toen zijn we maar weer op tour gegaan om dat album te promoten. Mede daardoor werd het creatieve proces voor een nieuw album steeds naar achteren geschoven. Het is inderdaad de langste tussenpauze die we ooit gehad hebben. Toch heeft het goed uitgepakt, want dit heeft uiteindelijk wel voor een prima album gezorgd.
Het nieuwe album is nog steeds op en top hardcore, maar de band heeft meer dan ooit een metalen sound. Hoe is dit zo gekomen?
We gaan zeker niet van tevoren nadenken, oh laten we eens wat meer metal aan de sound toevoegen. Het gaat zoals het gaat. We zijn beinvoed door metal en hardcore-punk en we zouden niet dezelfde band zijn zonder die mix. Ik denk dat de metalen sound met name komt door de inbreng van producer Tue Madsen.
Helemaal eens! Tue heeft zeker een grote invloed op de geweldige sound van het nieuwe album. Durf je ooit nog met een andere producer in zee te gaan, je zou haast gek zijn om dit te doen?
Daar vraag je me wat. Als wij op dit moment niet meer verder zouden gaan met Tue, dan is dat vergelijkbaar met het afscheid dat Metallica ooit nam van producer Flemming Rasmussen. Dat had Metallica namelijk nooit moeten doen! De sound van Metallica is daarna alleen maar minder geworden. Tue weet ons echt te pakken zoals we zijn, discussies zijn eigenlijk overbodig. Mijn enige kritiekpuntje is dat Tue ook erg happy is met opnames waar ik niet altijd happy mee ben. Tue is namelijk gek van die "menselijke" spontane momentjes, terwijl ik daar helemaal niet van hou. Ach waar gaat het over, dat is helemaal geen issue, that's me! We blijven ongetwijfeld lekker werken met Tue.
Op jullie MySpace site geven jij en Lou Koller (zanger) tekst en uitleg over elk nummer op het nieuwe album. Het nummer Good Cop gaat over Obama. Hij is volgens jullie een leuke gast, maar er is in feite voor de Amerikanen niets veranderd. Same people, same wars. Lijkt me overigens logisch. Een echte verandering doorvoeren kost nu eenmaal veel tijd. Maar wat is je mening dan over de hervormingen in de gezondheidszorg. Dat is toch een behoorlijke verandering! Of zien wij Europeanen dit helemaal verkeerd?
Ik denk dat de radicale verandering binnen de Amerikaanse gezondheidszorg er sowieso ooit was gekomen. Het kon niet langer zo, dit moest gewoon gebeuren. De oproer omtrent deze kwestie komt met name doordat het voorstel totaal niet werd ondersteund door de Republikeinen. Vanaf het moment dat Obama aan de macht kwam zijn ze bezig om alles wat Obama zegt of doet onderuit te halen. Dit komt doordat er in ons land nog steeds een onderhuidse vorm van racisme aanwezig is. Deze gasten kunnen gewoon niet verkroppen dat Obama een kleurling is. Het is bijna niet voor te stellen dat Republikeinen staan te protesteren tegen een voorstel dat ze geld bespaart en ze een gezondheidszorg garandeert. Ze hadden eens een kijkje moeten gaan nemen buiten de Amerikaanse grenzen. Natuurlijk doen ze dat niet vanwege hun nationalistische instelling. Ze doen alsof ze oogkleppen op hebben. Het nummer Lowest Common Denominator (L.C.D.) gaat bijvoorbeeld weer over dit kortzichtige gedrag.
Kun je eens wat meer zeggen over hoe de nummers van Sick Of It All tot stand komen? Is Pete (gitarist) bijvoorbeeld de hele tijd riffs aan het opnemen, ben jij vaak met een drumcomputer in de weer, of komt een nummer pas in de studio tot leven?
Man, drummers krijgen nooit de credits. Ik weet dat we er niet mee te koop lopen, maar ik zorg toch vaak voor input. Ik speel gitaar, ik kan teksten schrijven, dus wat je hoort is vaak door mij bedacht. De afronding is meestal een groepsding. Pete of ik komen met riffs and hooks, de arrangementen worden vaak door de band gezamenlijk uitgewerkt. We houden niet van haastklusjes en we nemen dan ook nooit even snel een album op. Ik ben blij dat we wat meer tijd steken in een nummer. Een nummer moet gaan leven. Uiteindelijk ondergaat het de kaasschaafmethodiek en het vet wordt er meestal wel vanaf gehaald. Dit werkt voor ons het beste.
Sick Of It All draait alweer heel wat jaren mee. Hanteren jullie een bepaald strategisch plan en hebben jullie een bepaald einddoel voor ogen?
Er is nooit sprake geweest van een strategisch plan. Als je wilt overleven in de muziekbranche dan is het mijns inziens beter om juist geen strategisch plan te hanteren. Het is allemaal zo onvoorspelbaar. We zijn tot hier gekomen en veel publiek is met ons meegegroeid, maar we weten ook nog steeds een nieuw jong publiek aan ons te binden. Zolang we waardering krijgen zie ik voor ons geen reden om ermee te stoppen.
Elke keer als ik jullie live zie spelen dan merk ik helemaal niets van verslapping of iets dergelijks. Wat doen de bandleden om dit niveau vol te kunnen houden.
Conditie, conditie, conditie. Als je shows wilt spelen zoals wij dat doen, dan moet je gewoon fit zijn. Anders gaat het echt niet werken. De leeftijd gaat natuurlijk wel steeds meer meespelen. Het kost tegenwoordig gewoon meer moeite om na een korte pauze weer in shape te komen. Scherp blijven dus. Al heb ik op dit moment de grootste moeite om tijdens het touren van het bier af te blijven. Ik kan het maar beter laten staan.
Over optreden gesproken, komen jullie binnenkort nog in Nederland en welke support acts nemen jullie mee op tour?
We spelen in Augustus op het Nirwana Tuinfeest te Lierop. We komen daarna in Oktober terug voor een aantal headliners. Ik weet nog niet welke acts meegaan op tour, daar zijn we nog druk mee bezig.
Merken jullie iets van de kredietcrisis? Is het bijvoorbeeld lastiger geworden om optredens voor elkaar te krijgen?
Wat je ziet is dat de economie het overal moeilijk heeft. Je merkt dat er in de aanbiedingen hiermee rekening wordt gehouden. Maar uiteindelijk gaat het nog steeds om het oeroude principe "wegen de baten op tegen de kosten". Crisis of geen crisis.
In 1995 sprak ik jullie tijdens het Waldrock festival. Wat me destijds opviel was dat jullie enorm genoten van Venom. Zijn jullie nog steeds fan van Venom, of is dit het best bewaarde geheim van Sick Of It All?
Toen het eerste album Welcome To Hell (1981) van Venom uitkwam was ik een groot liefhebber (ja ik weet het, ik word oud). Ik vind ook de Bloodlust single (1982) uitstekend. Dit materiaal klinkt ook anno 2010 nog steeds behoorlijk goed. Ik hield niet van het materiaal dat later uitkwam. Dus wat Venom betreft ben ik echt een "first album only" liefhebber.
Welke albums zou jij aanbevelen om mensen kennis te laten maken met de roots van hardcore-punk. Wat is jouw ultieme top vijf en waarom?
1. Bad Brains - ROIR Tapes (1982)
2. Cro-Mags - Before The Quarrel (1985)
3. Negative Approach - Tied Down (1983)
4. SSD - Get It Away (1983)
5. Agnostic Front - Victim In Pain (1984)
Deze platen laten een meer agressieve stijl van hardcore horen, een stijl die Sick Of It All heeft gevormd. Het zijn ruwe opnames en zeker niet voorzien van een geweldige geluidskwaliteit. Maar deze opnames bevatten een ongekende power van heb ik jou daar. Het zijn opnames uit een periode waar het nog ging om inhoud en puurheid zonder inmenging vanuit de mainstream.
Ik heb een Guitar Hero Drum Kit en ik zit te wachten om ook eens nummers van Sick Of It All te kunnen spelen. Komen er ooit nummers beschikbaar op de Wii of Playstation? Dit is natuurlijk ook een manier om je muziek opnieuw in de markt te zetten.
Ik weet het niet. Ik heb liever dat mensen hun tijd creatief besteden en echte instrumenten gaan bespelen, ongeacht de kwaliteit van de muziek. Ik zie deze computergestuurde schijnrealiteit eerder als een bedreiging voor de toekomst van de originele muziek dan als een zegen. Persoonlijk zie ik het dus liever niet gebeuren.
Auw, that hurts……..
Armand, bedankt voor je tijd. Heb je nog iets te zeggen tegen het Nederlandse pubiek?
Bedankt voor de ondersteuning die we al die jaren hebben mogen ontvangen. We spelen graag in Nederland. De energie die we terugkrijgen vanuit het publiek is van wereldklasse.