Je hebt pas getekend bij het label Relapse Records en vlak daarna je meest recente album An Overdose of Death... uitgebracht. Hoe heeft het tekenen bij Relapse de toekomst van Toxic Holocaust benvloedt?
Het tekenen bij Relapse was een geweldige ervaring, ik heb er voor gezorgd dat voordat ik ook maar iets tekende, nog altijd de volledige controle had over mijn muziek, mijn uitstraling, alles.
Begin 2008 heb je een tournee door Europa gedaan met Municipal Waste en anderen. Was je al eens eerder in Europe geweest, en hoe verschilde Europa van de VS?
Ik was al twee keer eerder in Europa geweest om te touren. In 2004 en later nog eens in 2006. Ik denk dat Europeanen enthousiaster en meer diehards zijn wanneer het op metal aan komt dan veel Amerikanen. Begrijp me niet verkeerd, je hebt hier ook extreme fans, maar de hoeveelheid in Europa is ongekend.
An Overdose heeft dertien geweldige recht in je gezicht metal songs. Hoe ga je te werk?
Bedankt voor de complimenten wat betreft het nieuwe album. Wanneer ik schrijf, begin ik meestal met een gitaar riff, dan een refrein en van daaruit ga ik verder. Ik ben echt enorm kritisch op mijn eigen muziek. Ik heb een duidelijk beeld over hoe ik mijn songs wil laten klinken, dus het schrijven daarvan gaat meestal vrij snel. Wat betreft het weggooien van materiaal, gooi ik echt bergen met zooi weg wat gewoon niet werkt voor het Toxic-geluid.
Wat voor de muziek geldt, gaat ook op voor het artwork voor An Overdose. Vanaf het moment dat je het ziet, weet je wat voor muziek het is, en hoe het zal gaan klinken. Alles past perfect bij het imago van een thrash-band. Wie heeft deze cover gemaakt?
De cover is gemaakt door Halseycaust uit Portland, Oregon. Ik heb haar verteld wat ik wilde en wat voor kleuren ik in gedachten had, en zij ging er mee aan de slag. Ik ben erg tevreden met het resultaat, en ze heeft er maar twee dagen over gedaan!
Het nummer War Is Hell was ook al te vinden op je vorige album Evil Never Dies. Waarom heb je het nummer nog een keer opgenomen?
Ik heb het nummer nog een keer opgenomen, omdat ik wilde dat het net zo goed geproduceerd zou zijn als de rest van het nieuwe album. Ik wist ook dat An Overdose een betere distributie zou hebben en meer mensen het dus zouden luisteren. Ik wilde dat veel mensen het zouden horen, omdat het nummer het live altijd goed doet.
Je doet alles zelf in Toxic Holocaust. Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
De voordelen zijn dat ik totale artistieke vrijheid en controle heb, maar het grootste nadeel is dat er geen consistente live line up is waardoor een goede show niet altijd gegarandeerd kan worden.
Zou je het anders willen hebben?
Tegenwoordig is Toxic Holocaust meer een echte band. Ik schrijf nog steeds al het materiaal, maar ik heb wat jongens van de Canadese band Rammer die op permanente basis met me samen spelen, wat geweldig is. De locatie was altijd een probleem voor een vaste band, maar gelukkig heb ik nu bandleden die allemaal in dezelfde stad wonen dus oefenen is niet langer een punt.
Wie zijn de muzikanten waarmee je hebt opgetreden?
Dat zijn er echt dozijnen geweest, sommige van de meer 'prominente' waren Youhei en Ysayuki van Abigail, Jarro van Destroyer 666, Jamie van Midnight en nog veel meer. Het is echt ongelooflijk hoeveel mensen er de afgelopen jaren live hebben gespeeld bij Toxic Holocuast.
Hoe was het om met producent Jack Endino aan dit album te werken?
Het was geweldig om met Jack te werken. Hij liet me klinken hoe ik wilde klinken. Hij heeft me geholpen om sommige dingen te bereiken die ik zelf niet gekund zou hebben. Hij heeft me ook enorm geholpen met de zanglijnen, zodat alles ritmisch goed in elkaar zat.
Nog een laatste woord aan de Nederlandse fans...
Bedankt voor het interview, KEEP IT EVIL!