We experimenteren altijd. We proberen altijd nieuwe elementen toe te voegen, terwijl we wel zo agressief als TNT willen blijven. Het is belangrijk om de lat altijd wat hoger te leggen. Dat is ons wederom gelukt. Zoals altijd zijn we weer heel tevreden met het resultaat. Ons masterplan is om de luisteraar keer op keer weg te blazen met onze muziek. Bondage Goat Zombie is intenser en dynamischer dan al ons eerdere werk.
Interessante albumtitel weer.
Het album gaat over bondage, masochisme en fetisjisme. Sinds 1999 ons handelsmerk. ‘Goat Zombie’ slaat op de mensheid. Het merendeel van de mensen op aarde vind ik net een stel zombies. Ze lopen als blinden achter elkaar aan en helpen de wereld naar de verdoemenis.
Aan het begin van het nummer Bondage Goat Zombie hoor ik klokken luiden. Wat is de reden voor het gebruik hiervan? Heeft dat iets te maken met jouw afgunst jegens de kerk?
We gebruiken als sinds 1997 dit soort geluiden op onze albums. Ik vind het geluid mooi. Als ik klokken hoor luiden denk ik ‘fuck, dit klinkt echt gaaf’. Ik vind het geweldig. Ik haat de kerk trouwens niet. Ik haat de prekende mensen. Als ik de tijd heb kom ik graag in een kerk. Gewoon om een beetje rond te kijken. Ik hou van het geluid binnenin de kerk en van de geur die er hangt. Voor mij hangt er in elke kerk een andere atmosfeer. Vaak ga ik in Mexico en Amerika even naar een kerk. Niet om een dienst bij te wonen, ik moet er niet aan denken, maar gewoon vanwege de architectuur.
Net zoals op eerdere Belphegor-platen zijn sommige teksten geïnspireerd door de Franse auteur Marquis de Sade, bekend vanwege zijn gewelddadige pornografische literatuur en de man naar wie het woord ‘sadisme’ is vernoemd. Ben je altijd door hem en zijn werk beïnvloed?
Voor Bondage Goat Zombie heb ik de teksten met betrekking tot Marquis de Sade meer in de nummers verwerkt en geprobeerd om het er niet te dik er bovenop te laten liggen. De meeste mensen denken dat hij alleen een sadist was, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vind zijn leven juist heel interessant en indrukwekkend. Voor zijn denkwijze en het uitbrengen van zijn boeken heeft hij zo’n 32 jaar in de gevangenis doorgebracht. Hij was een echte kunstenaar. Hij wist dat wat hij deed hem letterlijk zijn kop zou kunnen kosten, maar deed het toch. Dat vind ik bewonderenswaardig. Hij trok zich van niemand iets aan. Natuurlijk was hij een sadist. Ook dat inspireert me. Ik hou wel van die ziekelijke gedachtegang.
Als jij 300 jaar geleden zou hebben geleefd had je dus zo’n zelfde type geweest?
Ik denk het wel. Misschien zou ik in die tijd niet zo lang hebben geleefd als nu, haha.
Net als in het verleden hebben jullie voor de teksten naast Engels, teruggegrepen naar het Duits en Latijn.
We zijn daarmee begonnen in 1994, op de EP Obscure And Deep. Ik hou ervan om te switchen tussen Duits, Engels en Latijn. De taal is van groot belang voor de sound en atmosfeer van een nummer. Natuurlijk schrijven we het makkelijkst in Duits en bovendien maken we vaak gebruik van oude Latijnse verzen die zich niet laten vertalen. Ik ben wederom heel tevreden met wat we gepresteerd hebben.
Wat vind je makkelijker: het schrijven van teksten of het schrijven van muziek?
Dat is een lastige. Ik denk het schrijven van teksten. Ik neem dat heel serieus en probeer alles tot in het kleinste detail uit te werken.
Vind je jezelf een goede tekstschrijver?
Dat kan me geen zak schelen. Interessante vraag wel, maar ik geef er niks om. Ik doet dit sinds 1993 en het kan me niks schelen of ik een goede schrijver of muzikant ben. Fuck it! Met elke nieuwe plaat hoop ik dat ik een stukje gegroeid ben. Het is een leerproces. Ik doe m’n best.
Hoe vond je het om weer met Andy Classen te werken?
Dat was wederom fantastisch. Hij heeft een hoop goede ideeën en weet precies hoe een Belphegor-album hoort te klinken. Ik vind dat hij weer goed werk heeft verricht en ben erg tevreden. We hebben onze studiotijd in drie sessies verdeeld en het was een enorme uitdaging om weer een goed album te maken. Ik hou wel van uitdagingen en zoals gebruikelijk hebben we weer een aardige bom in elkaar gekneed.
Jullie hebben een videoclip opgenomen voor het titelnummer. Wat moeten we daar van verwachten?
Er zitten wat humoristische dingen in en ook een hoop live-beelden en wat coole animaties, van meiden en zo. Het is onze beste clip tot nu toe.
Jullie hebben al jaren te kampen met problemen wat betreft jullie drummers. Wie heeft dit keer de boel dichtgetimmerd?
Torturer. Hij is onder andere ook te horen op Lucifer Insestus. Hij is geen permanent bandlid. We werken alleen nog maar met sessiedrummers. We hebben de keuze uit drie drummers. Degene die tijd heeft nodigen we uit. Het is niet zo’n big deal. Voor Pestapokalypse VI hebben we 160 of 170 shows gedaan. We komen net terug uit de Verenigde Staten en hebben ook nog in Spanje gespeeld. Binnenkort gaan we alweer op pad, met Torturer als drummer. Voor mij is het belangrijk dat onze drummer doet wat hij moet doen en de fans niet teleurstelt.
Belphegor bestaat sinds 1993. Dat betekent dat de band dit jaar 15 jaar bestaat. Nog plannen om iets speciaals te ondernemen?
Nee, eigenlijk niet.
Als je zelf naar muziek luistert, luister je dan naar extreem spul of naar iets heel anders?
Ik luister naar alles. Het liefst met goede gitaren. Ik hou van folk muziek, maar ook van death, black en thrash metal. Er zijn genoeg goede bands tegenwoordig. Ook klassieke muziek, Bach en Mozart, vind ik geweldig.
Wat vind je van de huidige Oostenrijkse metalscene?
Kan me niks schelen. Van alles wat er momenteel gaande is kan niks me boeien. Ik heb er geen tijd voor.
Hoe wil je dat men zich Belphegor herinnert als jullie er mee kappen, of interesseert je dat ook niet?
Nee, niet bepaald. Het kan me geen ruk schelen. Met Belphegor doen we altijd ons best en proberen goede muziek te maken. We zijn geen commerciële band of een stelletje marketinghoeren die ieders kont kussen. We doen wat we zelf willen en passen ons aan niets aan om meer cd’s te kunnen verkopen. Wat men over vijf of tien jaar zegt interesseert me niets. Ik stop al mijn energie liever in onze muziek. We zijn Elvis Presley niet. Hij zal altijd door mensen worden herinnerd, wij absoluut niet.