Ik ben inderdaad best opgewonden over het nieuwe album. Ik ben blij dat het verschijnt bij een platenmaatschappij en dat mensen deze andere kant van mij leren kennen. De jongere metalfan zal er niets aan vinden, die wil gewoon harde muziek, maar misschien dat de oudere metalliefhebbers toch wel de schoonheid in zien van dit soort ambient-achtige sfeermuziek.
Schrijf je op dezelfde manier songs voor Ascension Of The Watchers dan voor Fear Factory?
Neen, dit draait meer om gevoel en is meer een natuurlijk proces. De songs schrijven zichzelf zon beetje. Ook heb ik met absoluut niets rekening moeten houden, het artwork tot het opnemen is allemaal zelf geregeld en zodoende is dit album echt volledig een eigen kind.
Maar, Ascension Of The Watchers bestaat toch uit twee leden? John Bechdel (Frontline Assembly, Ministry, Killing Joke,.) zorgde toch voor de keyboards en het progammeerwerk?
Dat is zeker waar en ik zal Johns bijdrage ook zeker niet verbergen. Maar ik schrijf wel de basis van alle songs en ik heb Ascension Of The Watchers enkele jaren geleden opgericht nadat Fear Factory tijdelijk gesplit was.
In die tijd bracht je al een EP uit getiteld Iconoclast. Waarom komen die vier songs opnieuw langs op Numinosum?
Die EP was eigenlijk enkel bedoeld om een platencontract te versieren. Ik had geen zin om alles in eigen beheer te doen, maar ik wilde ook niet tekenen bij een klein platenmaatschappijtje waarbij je maar moet afwachten wat er komt. Ik denk dat de meeste mensen die songs niet kennen. Overigens zijn die vier songs ook opnieuw opgenomen en klinken ze veel beter dan de oorspronkelijke versies.
Je hebt een contract getekend met 13th Planet Records Label van Al Jourgenson van Ministry. Ik las op internet dat je met eigen bloed hebt getekend.
Ja, dat is de gewoonte bij Al. Hahaha. Er zijn twee contracten getekend, een met mijn eigen bloed en een ander gewoon. Ik heb de bebloede versie meegekregen, die ligt hier nu in de kast. Best een absurd verhaal weer. Ik heb getekend bij Al omdat ik hem vertrouw, veel respect heb voor Ministry en omdat hij mijn muziek ook mooi vond.
Ik hoor invloeden van Pink Floyd tot Brian Eno, van The Cure tot de betere popmuziek. Ben ik nog wat vergeten?
Ik moet toegeven dat van alle genoemde acts ik minstens n cd in huis heb. Of mij die bewust of onbewust hebben benvloed kan ik niet zeggen. De muziek van Ascension Of The Watchers zat gewoon in mij en hoe die er in is gekomen valt nooit 100 procent zeker te verklaren.
Wat wil jij eigenlijk bereiken met Ascension Of The Watchers?
Dat weet ik ook niet volledig zeker. Ik zou willen dat een klein publiek het goed vind, dat ik kan spelen in kleine intieme zaaltjes en dat ik ook de kans krijg om dit in Europa te doen. Als dat lukt, ben ik al een heel gelukkig mens. Ik weet uiteraard ook wel dat dit nooit het succes kan hebben dat Fear Factory heeft gehad.
Wat moet ik verwachten van zon live concert?
Ik heb tot nu toe een aantal shows met Ascension Of The Watchers gedaan en het zijn vooral gezellige optredens. Gewoon met akoestische gitaar, wat elektronica en zingen. Je voelt je dan best naakt en eigenlijk voel je je op een groot podium met Fear Factory een stuk veiliger. Nu kan je iedereen in het publiek zien, vallen fouten veel meer op en hoor je achteraf ook direct commentaar van mensen in het publiek. Het is dus zeker een grote ervaring.
Ben je eigenlijk benvloed door kunstenaars?
Ik durf niet zeggen dat het mijn muziek benvloedt, maar het heeft wel al voor inspiratie gezorgd. Zo ben ik eens naar een tentoonstelling van het werk van Mark Rothko gaan kijken en ik was er onder de indruk. Ik ging naar huis en plots voelde ik veel inspiratie om songs te gaan schrijven. Zelf ben ik veel bezig met fotografie. Het hoesje van het Ascension Of The Watchers album is trouwens ook een foto van mezelf. Ik spendeer best wat uurtjes aan fotografie.
Zijn er nog aparte subculturen waar je in vertoeft?
Dat gexperimenteer heb ik wel gedaan. Van SM feestjes tot raves. Je moet toch allemaal eens kijken wat er is in de wereld. Maar tegenwoordig ben ik braaf en verantwoordelijk.
De volgende vraag valt nu eenmaal niet te ontwijken. Hoe zit het nu met Fear Factory?
Weet jij het?
Neen.
Ik ook niet. En dat is juist het probleem. Ik heb geen idee hoe het nu staat met Fear Factory. Ik heb weinig contact met de anderen en we hebben totaal geen plannen gemaakt. En we hebben ook niet eens een platencontract.
Fear Factory is dus een gesloten boek.
Dat zijn niet mijn woorden. De toekomst zal het uitwijzen, maar het ziet er vooralsnog zeer sober uit.