Hoe gaat het met jullie en de baby?
Zuberoa: Het gaat goed. We zitten hier met de baby, dus je zult hem wellicht horen. Hij is gezond en we zijn heel gelukkig.
Gefeliciteerd met het nieuwe album Dirge For The Archons. Wederom een mooi album. Naar mijn mening diverser en constanter dan Argia. Een paar jaar geleden schreef Zuberoa het meeste materiaal. Ze wilde graag dat anderen ook meer gingen meeschrijven. Zijn anderen er nu meer bij betrokken?
Zuberoa:Deze keer hebben alle bandleden bijgedragen aan de songwriting. Niet complete nummers, maar altijd wel iets. Voor een paar nummers hebben ze de structuur neergezet met de riffs. Gorka heeft vervolgens de orkestrale en koorarrangementen toegevoegd. De zanglijnen en teksten zijn mijn werk. De meeste nummers zijn door mij geschreven, maar de bandleden hebben deze keer meer bijgedragen. Hun invloeden zijn nu duidelijker aanwezig en daar ben ik blij om, want nu hoor je echt een band aan het werk en niet een soloproject (lacht).
De drie bandleden die in 2013 erbij zijn gekomen, zijn nu ook niet meer nieuw. Jullie hebben inmiddels aan elkaar kunnen wennen.
Zuberoa: Precies. Tijdens Argia was het nog even zoeken en uitproberen. Het was best moeilijk, want de bassist komt uit de metalcorescene. Ik wilde graag de ritmiek daarvan toepassen in de nummers, maar het bleek heel uitdagend om dat aan te laten sluiten bij symfonische metal. Het was uitdagend, maar tegelijkertijd ook gaaf, want ik hou echt van de krachtige sound van metalcore. Het was voor het eerst dat we de verschillende elementen bij elkaar probeerden te brengen. Met Dirge For The Archons wisten we beter hoe we het moesten aanpakken met de songstructuren. Gorka moest als producer nog wel wat knippen in de songs, maar de invloeden die de andere bandleden toevoegen, werken goed voor de band.
Nu we het over Gorka hebben Hij heeft het geweldig gedaan als producer als het gaat om zowel Argia als Dirge For The Archons. Doet hij vaker dit producerswerk?
[Gorka en Zuberoa wisselen baby en microfoon uit en Gorka beantwoordt deze vraag, red.]
Gorka: Diabulus In Musica is waar ik voor de volle honderd procent bij ben betrokken. Ik zou best eens wat voor andere bands willen betekenen. Voor onze eigen band moest ik het wel doen en ik heb er veel van geleerd.
Ring Around Dark Fairies' Carousel is een verrassend nummer met mooie orkestraties en een theatraal karakter. Kun je wat over het nummer vertellen?
Zuberoa: Het is zeker een speciaal nummer. Tof dat je dat hebt gehoord. Het is een van onze favorieten omdat het zo anders is. Ik wilde heel graag een dergelijk nummer opnemen, maar ik heb het nog nooit eerder gedaan. Ik had het al een tijd en gedachten en vond het nu het juiste moment om het echt te gaan doen. Ik bel dol op Tim Burton en voel me genspireerd door zijn films. De vraag was wat er bij zou passen. Het was uitdagend omdat ik niet wist hoe je het beste de sfeer van de films in de compositie terug zou kunnen laten komen. Het is donker en theatraal. Ik ben blij dat je het net als wij een mooi nummer vindt.
Het is sowieso een divers album, nog meer dan Argia. In Marble Embrace zijn zelfs elementen vanuit de dubstep verwerkt.
Gorka: We hebben geen angst om nieuwe stijlen te ontdekken en toe te passen in onze muziek. We zijn nooit bang om in verschillende dingen te investeren. Waarom niet iets anders proberen?
Zuberoa: We zijn altijd een eclectische band geweest. Als je naar onze vorige albums luistert zit er van alles wel iets in. Het wordt steeds moeilijker om nieuwe elementen toe te voegen, want we hebben al zoveel gedaan. Er zijn nu vier nummers waarin we dingen doen die we voorheen nog nooit op dezelfde manier hebben gedaan. Het was uitdagend, maar het heeft goed uitgepakt. Ik vind het heel mooi geworden.
Sommigen noemen jullie de Baskische Epica, maar jullie muziek gaat verder. Wat vind je van die vergelijking?
Mensen vergelijken ons inderdaad vaak met Epica. Er zijn natuurlijk twee duidelijke overeenkomsten. Metal en klassieke muziek. We maken gebruik van een orkest en een koor. Ik vind het dan ook logisch dat de mensen die vergelijking maken. Maar we hebben tegelijkertijd veel verschillende invloeden die we toepassen. Ik houd van oude folkmuziek en Gorka houdt van elektronische elementen. Hij vindt het cool om nieuwe dingen uit te proberen op zijn keyboard en geluiden te ontdekken. We verwerken dus veel verschillende elementen in onze muziek.
Zoals de harp in A Speck In Universe. Jij speelt zelf harp, maar jullie hebben Alicia Griffiths te gast.
Ja. Zij is een geweldige klassieke harpiste. Zij is bekend binnen het klassieke wereldje. Ze doet heel veel en ik vond het een goed idee om haar te bellen omdat de harp goed past in een ballad. Ik speel zelf op een Keltische harp en dat is toch wat anders dan de klassieke harp. Ze is naar ons huis gekomen om op te nemen. Ze had een hele grote harp (lacht).
Paste die in de huiskamer?
We wisten niet zeker of er wel genoeg ruimte was in onze kamer, maar gelukkig paste die wel (lacht).
Je speelt ook fluit
Ja. In meerdere nummers. In A Speck In Universe speel ik dwarsfluit, maar in de intro van Bane, dat is The Hawk's Lament, gebruik ik de Indiase fluit. We kregen die cadeau van een fan. Het is een handgemaakt houten instrument uit Noord-Amerika. De fluit heeft een speciaal geluid. Ik raakte erdoor genspireerd. Het instrument schreef eigenlijk het nummer.
Dit soort instrumenten creert een bepaalde warmte en bijna een spirituele connectie.
Absoluut. Ik ben een spiritueel persoon. Ik probeer altijd iets van die spiritualiteit terug te laten komen op de albums, zelfs al is het metal. Metal heeft het voordeel dat je alles wat je wilt toepassen, kunt toepassen, want alles past bij metal. Het is voor mij belangrijk om de sound een mystieke touch te geven. Bane was eigenlijk bedoeld voor mijn soloproject, maar ik besloot uiteindelijk het te gebruiken voor Diabulus In Musica. Het is een speciaal nummer voor mij want "it is 100% me." Zo ook met het intro. Laten we maar zien wat er gebeurt als ik begin te spelen, dacht ik. Het is iets spiritueels voor mij, want The Hawk's Lament schreef zichzelf. Het is magisch.
Op Dirge For The Archons voert dit wat meer de boventoon, zeker op de tweede helft. Argia bevat ook van die elementen, maar pakt steviger uit. Het is meer een metal-album.
Ja. Dat zou je kunnen zeggen. Het is voor ons een stap vooruit. De metalkant van het album is ook echt metal. Earthly Illusions en The River Of Loss bijvoorbeeld. Er zijn evenwel niet veel metalgeorinteerde songs. We hebben van alles wat. We hebben gexperimenteerd met nieuwe geluiden en gevoelens. We houden ervan om verschillende gevoelens teweeg te brengen met onze muziek.
Wat betekent de titel van het album?
Het refereert aan perceptie en manipulatie. Perceptie kan gemanipuleerd worden. We gebruiken onze vijf zintuigen, maar wat zit daarachter? Ik speel een beetje met de metafoor dat "the archons" de mensen in hun grip hebben. Het kunnen regeringen of grote bedrijven zijn. Het komt ook weer terug in het artwork, waar poppetjes worden bestuurd door handen. Het is voor mij een positieve titel, ook al kan het woord "dirge" beschouwd worden als iets donkers. Het representeert de vrijheid van mensen. De wereld kan iets anders zijn dan wat wij denken. De toekomst ligt in onze handen. We moeten vechten voor onze vrijheid.
Is er dan ook een centraal thema of zijn er verschillende onderwerpen waarover je zingt?
Er zijn verschillende nummers waarin het gaat over deze perceptie. Het gaat om over de gedachten van mensen en de werking van het brein, maar ik zing ook over persoonlijke gevoelens en reflecties van de wereld. Onze baby is ook een bron van inspiratie. Maar perceptie is het hoofdonderwerp.
Met wie zing je samen in Hiding From You?
Dat is een lokale zanger. We vonden het leuk om iemand uit onze eigen stad mee te laten zingen. We wilden geen populair iemand. Het is Omar Pizarro uit Peru die hier leeft. Hij zit in een rockband met de naam M.A.S.A.C.R.E., maar hij heeft ook studiowerk gedaan voor andere projecten. Ik heb hem gebeld en gevraagd of hij wilde samenwerken. We kenden elkaar niet persoonlijk, maar hij kende onze bandnaam wel en hij vond het heel gaaf om samen te werken. We hebben verschillende artiesten op bezoek gehad snds ons eerste album en gaan daar ook mee door. We hebben Thomas Vikstrm van Therion gehad, Mark Jansen van Epica, Ailyn Gimnez Garca (ex-Sirenia), een folkzanger. Op Dirge For The Archons speelt een akoestische gitarist mee in Bane. We gebruiken ook middeleeuwse instrumenten om onze sound te verrijken. Ik vind het leuk om nieuwe dingen uit te proberen en mensen uit te nodigen. Ik vind het leuk om duetten te zingen en bijdragen te leveren aan andere bands.
Je vertelde al dat een nummer geschreven is voor je soloproject. Je speelt ook nog in Dryades.
Mijn soloproject kent muzikaal overeenkomsten met Dryades. Met laatstgenoemde nemen we nooit iets op dat we niet live kunnen spelen. We zijn met drie klassiek geschooolde zangeressen en we bespelen verschillende instrumenten. Als we een nummer schrijven, doen we dat voor harp, fluit, gitaar en percussie. Mijn soloproject is folk en new age, neo-folk en neo-klassiek. Ik gebruik veel extra geluiden, instrumenten en samples. Het zal moeilijk zijn om mijn soloproject live ten gehore te brengen. Ik wil mezelf niet beperken. Als een nummer vraagt om een orkest, dan voeg ik dat toe. Dryades is geschikter om live te laten horen. Het is moeilijk om tijd te vinden voor de projecten. Wel heb ik vorig jaar een video op Facebook gezet en heb ik veertig minuten aan muziek klaar liggen. Diabulus In Musica blijft echter het belangrijkste project van de drie.
Jullie muziek is vooral bekend buiten de eigen landsgrenzen. Hoe is de scene in Pamplona en Spanje?
Er is hier van alles wat. Als het gaat over grotere festivals vind je vaak dezelfde bands op de poster terug. Metal uit de jaren tachtig, vooral in het Spaans gezongen. Er is niet echt een moderne scene. Er zijn wel veel nieuwe bands die ook nieuwe stijlen uitproberen, maar die krijgen niet de steun die ze verdienen. Het is niet makkelijk. Pamplona vormt echter een uitzondering. Het is een muzikale stad. Het is klein, maar we hebben veel bands. We hebben veel rock- en metalbands dus de scene leeft hier wel. Als je naar een bar gaat, is er bijna elke dag wel een show. Het is evenwel moeilijk om bekendheid te vergaren, want mensen willen eigenlijk steeds naar dezelfde bands luisteren. Symfonische metal is niet populair. Er zijn een paar iets bekendere bands, maar daar houdt het wel mee op.
Dat is ook de reden dat jullie graag in Nederland komen spelen.
Zeker. We zijn er ook dankbaar voor. Onze eerste show in het buitenland na de release van ons debuutalbum Secret was in Nederland. Het is ons tweede thuis. We hebben er inmiddels meerdere keren gespeeld. We komen er ook weer terug in november. Het is niets iets met voorbedachten rade. We dachten niet van: "Laten we een band beginnen en in Nederland gaan spelen." We namen het album op en daarna kregen we een telefoontje van Metal Female Voices Fest in Belgi. Dit was de deur voor ons. Het is iets wat we nooit hadden gedacht, om buiten ons eigen lang te gaan spelen.
Jullie stonden dit jaar voor het eerst op FemME.
Ja, we hebben genoten van de atmosfeer. Het voelde vertrouwd en het deed me terugdenken aan Metal Female Voices Fest, want ik zag veel bekende gezichten. Het was fijn om met iedereen te praten na de show. Dat familiaire aspect vind ik heel positief aan beide festivals. We komen ook graag terug. In het begin werd female fronted nog geassocieerd met symphonic of gothis metal, maar tegenwoordig zijn er veel meer zangeressen en ik vind de term dan ook ongepast. Je ziet nu namelijk ook vrouwen bij rock- en deathmetalbands staan. Op dit moment moeten we het hebben van dit soort festivals. Ik hoop dat er in de toekomst meer sprake van gelijkheid is en dat er meer bands met zangeressen op grotere festivals komen te staan.
Ik heb jullie vorig jaar in Zoetermeer zien spelen en dit jaar in Eindhoven. Als jullie op 19 november hier weer zijn, komen jullie dan met een complete line-up?
Ja, dit keer wel. De vorige keren hadden sommige bandleden andere dingen te doen. Onze drummer speelt ook in een populaire band in Spanje. Hij heeft een contract getekend dat hij met die band speelt. We wisten dat van tevoren, dus we hebben op tijd een vervanger kunnen regelen. Met onze bassist was het verhaal anders. Hij had problemen op zijn werk op het laatste moment. We hadden dus geen tijd om een vervanger mee te laten touren, dus we hebben de baspartijen van backingtrack mee laten draaien. De shows cancellen was geen optie voor ons. De drummer heeft in korte tijd de tracklist ingestudeerd. Hij is een echte professional.
Er staan waarschijnlijk ook wat nieuwe songs op de setlist in tegenstelling tot die van FemME.
Ja. We zijn momenteel ons aan het voorbereiden op de eerste show. Op 12 november spelen we vier nieuwe nummers denk ik. Het hangt af van onze speeltijd elders, maar de setlist zal verder niet veel verschillen. Hier zijn we headliners, maar in Nederland zijn we supportact van Serenity. We weten nog niet hoeveel tijd we tot onze beschikking krijgen.
Uiteraard staan er ook oude nummers op de setlist.
We komen begin volgend jaar terug met een andere setlist. We concentreren ons nu op nieuwe songs, maar we willen graag ook wat oudere nummers spelen. We hopen binnenkort meer bekend te maken daarover.
Dit jaar bestaat Diabulus In Musica tien jaar. Gaan jullie dat nog vieren?
De tour die we in februari gaan doen, staat in het teken van de viering. We touren dan samen met een andere band die ook tien jaar bestaat.
Hoe kijken jullie terug op de ontwikkeling die jullie in een decennium hebben doorgemaakt?
Toen we begonnen, waren we tieners. We zijn als mensen gegroeid. We wisten niets van hoe alles werkte in de scene. We hebben veel geleerd in de afgelopen jaren. Toen we beginnen, wilden we graag symfonische metal maken, want onze invloeden waren metal en klassieke muziek. We hadden echter geen idee hoe we dat op moesten nemen. Het was moeilijk en uitdagend om een orkest en een koor erbij te betrekken. Het eerste album kostte dan ook heel veel tijd om te maken omdat iedereen nieuw was. Daarna moesten we ons haasten want Metal Blade en later Napalm verwachtte van ons dat we elke twee jaar met een nieuw album kwamen. We proberen altijd ons best te doen en te verbeteren. We willen leren en proberen te ontdekken hoe dingen in elkaar steken. Gorka heeft dit keer bijvoorbeeld veel tijd besteed aan samples. Ik heb me gespecialiseerd in de juiste stemmen voor het koor. Het was heel uitdagend. Als ik terugkijk sta ik versteld hoeveel er gebeurd is, zowel op persoonlijk vlak als met de band. We hadden nooit verwacht dat we vier albums zouden opnemen. We doen ook nog eens alles zelf. We hebben geen management of producer. We hebben zelfs geen geld om op te nemen.
Uiteindelijk is het toch goed gekomen met jullie. Zeker na Argia is er toch meer belangstelling gekomen.
Inderdaad. We zijn daar zeer dankbaar voor. Onze muziek is eerlijk. Het is een reflectie van wie we zijn. Het is 100% Diabulus In Musica, want niemand buiten de band doet wat voor ons. Ik denk dat mensen die essentie inzien en waarderen.
Wat is de volgende stap in de ontwikkeling? Samenwerken met een echt orkest zoals jullie vorig jaar hebben gedaan in Pamplona?
Voor een volgende album is dat financieel niet haalbaar. Het is een te groot project. We krijgen een bepaald percentage van de verkoop van cd's. Maar we zouden een grote studio nodig hebben om alles op te nemen. Maar wie weet in de toekomst (lacht).
Je mag natuurlijk altijd dromen. Het speciale optreden in Pamplona is wat dat betreft een hoogtepunt van jullie carrire.
Ja. Ik had nooit kunnen voorstellen dat we ooit met een groot orkest en koor samen zouden spelen. Dat is een droom die uitgekomen is.