Je laatste optreden met MaYaN was in januari en Necrophagist verkeert in een diepe slaap. Was dat voor jou en Romain Goulon de aanleiding om met APEX te starten?
Ik ben altijd bezig met muziek. Is het niet met MaYaN, dan wel met iets anders. In 2012 en 2013 was dat bijvoorbeeld met Prostitute Disfigurement, het album From Crotch To Crown. Na wat touren door Europa heb ik meteen Antagonise ingespeeld. Daarnaast speel ik gastsolos in. Het gaat gewoon door. Ik moet nu eenmaal muziek maken, anders is er iets mis met me, haha. Necrophagist ligt inderdaad al lange tijd stil, maar Romain is ook altijd bezig met projecten, clinics, bands en optredens. Iedereen kent hem wel van Necrophagist, maar hij is (of was) tevens drummer van Disavowed, Arsebreed, Agressor, Monument Of Misanthropy, Raising The Veil, en ga zo maar door. Toen wij elkaar leerden kennen, wilden we samen ook iets ondernemen. Dat het nu rustig is met MaYaN, geeft mij in elk geval tijd om dat nu ook echt te gaan doen.
Hoe is de samenwerking met Romain eigenlijk ontstaan?
Ik heb hem leren kennen via een goede vriend, Jeroen Thesseling (Pestilence, Obscura). Jeroen maakte al een tijd muziek met Romain en had mij al vaker gevraagd of ik iets met ze wilde doen. Ik had daar nooit echt tijd voor, tot dit jaar. Jeroen doet zelf inmiddels weer iets anders, maar tussen Romain en mij klikte het zo goed dat we APEX zijn gestart.
Bassist Roel Kller en grunter Kevin Quilligan zijn later bij het project gekomen. Hoe gaat het creatieve proces in zijn werk nu APEX een volledige bezetting heeft?
Tot nu toe heb ik bijna alle muziek geschreven. In mijn homestudio neem de gitaren en toetsen op, programmeer de drums en bas erbij als guide en stuur dit naar de andere jongens. Zij vullen die instrumenten op hun eigen manier in. We hebben allemaal een studio thuis en dat werkt ideaal. Ook Romain heeft in zijn studio een volledig nummer geschreven (die gast kan ook een lekker potje gitaar spelen, haha) en Roel heeft samen met mij wat ideen uitgewerkt. Dat zal ook tot een volledig nummer worden uitgebouwd. Kevin doet de vocalen uiteindelijk in zijn homestudio en dan is het een kwestie van de puntjes op de i zetten.
Roel heeft een jazz-achtergrond en dat kun je goed terughoren in jullie demo. Hoe ben je met hem in contact gekomen?
Roel volgde ons al een tijdje en zag dat we zonder bassist zaten. Hij heeft de stoute schoenen aangetrokken en ons een bericht gestuurd, waarin hij zichzelf voorstelde en aanbood. We hebben hem een nummer laten inspelen en dat klonk meteen te gek. Zijn jazz-achtergrond (conservatorium) werkt perfect bij dit project.
We kennen je als gitarist en als songwriter, maar je blijkt ook toetsen te spelen
Ik zit al vanaf mijn vijfde op pianos te rammelen en op mijn twaalfde had ik mijn eerste keyboard. Daar ben ik een paar jaar fanatiek mee bezig geweest en ik ben dus begonnen als toetsenist. Toen ik vijftien was kreeg ik een gitaar en een distortionpedaal in handen. Dat vond ik zo gaaf dat ik daarmee verder ben gegaan. Maar ik zie mezelf in de eerste plaats als muzikant. Gitaar vind ik wel het mooist om te spelen en dat ligt me het best. Het is een heel direct instrument qua persoonlijke expressie. En het is voor mij het gaafste instrument om te spelen op het podium.
APEX is een combinatie van technische death, jazz en andere stijlen. Kun je uitleggen wat je voor ogen hebt met dit project?
Doen wat we gaaf vinden en dat vastleggen. Door de samenwerking met Romain kan ik voor mezelf die fusion/jazz-kant laten horen. En metal, tja, dat gaat gewoon vanzelf, haha. Er moet natuurlijk wel energie in zitten.
APEX - An Offer Most Tempting -full demo song-Posted by APEX Official on zaterdag 24 oktober 2015
An Offer Most Tempting is de eerste track die jullie volledig als demo hebben uitgebracht. Hoe zijn de reacties op jullie demo?
Goed! Zowel online als in mijn vriendenkring, die voornamelijk uit muzikanten bestaat. Ik denk dat het interessante c.q. verfrissende muziek is, omdat we een behoorlijk eigen sound en stijl hebben. Niet weer een van de vele nieuwe deathmetalbands die elkaar toch vaak imiteren.
Je hebt mij ook ander materiaal in diverse stadia van ontwikkeling laten horen. Het valt me op dat alle nummers uitgesponnen zijn en je hebt voldoende materiaal voor een ep. Is dat een optie, of werk je echt toe naar een volledig studioalbum?
Dat uitgesponnen gaat min of meer vanzelf. Ik denk daar niet over na wanneer ik schrijf. Ik speel in eerste instantie iets dat goed voelt en dit groeit dan vanzelf. De zang heeft uiteindelijk een grote invloed op hoe een nummer loopt, dus er zal best nog wat veranderen. We hebben nu zeven nummers en ik wil er nog n bij schrijven, dus het wordt zeker wel een volledig album.
Blijft APEX een studioproject, of is het doel met een band op het podium te kunnen staan?
Ons eerste doel is een vet album schrijven en daarna zien we wel waar dit toe leidt.
Ter afsluiting nog even over MaYaN: Je bent met Jack Driessen toch aan het schrijven voor een derde album?
Mark Jansen is veel op tournee met Epica, maar dat weerhoudt Jack en mij er niet van af en toe lekker aan de slag te gaan. We doen dat spontaan, als we er zin in hebben en inspiratie voor hebben. Eigenlijk rolt er dan altijd wel iets moois uit voor een komend album.