• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Fit For An Autopsy - The Great Collapse
Label: Long Branch Records
Fit For An Autopsy - The Great Collapse
Fit For An Autopsy is terug van meer dan tweehonderd optredens ter promotie van Absolute Hope Absolute Hell (2015). Vorig jaar augustus verscheen ook nog eens de split-ep The Depression Sessions met Thy Art Is Murder en The Acacia Strain. De deathcoregroep uit New Jersey zit dus bepaald niet stil. Inmiddels ligt The Great Escape in de winkels en het is de hoogste tijd om daar wat over te schrijven.

De Amerikanen geven aan dat de vierde full-length een reflectie is van de huidige staat van de menselijke relatie met de chaotische wereld en het interne en externe effect daarvan. Het begint dan ook direct grimmig met het sterke Hydra, waarin Joe Badolato zijn teksten uitspuwt. Woede en frustratie zijn emoties die regelmatig terugkeren, maar er is tevens veel ruimte voor somberheid, introspectie en reflectie, zoals blijkt uit When The Bulbs Burn Out, dat over de confrontatie met de houdbaarheidsdatum van de aarde gaat.

Het tempo ligt doorgaans wat lager dan op de vorige platen en het geheel ademt wat meer. Deze vierde full-length is divers, met het relatief toegankelijke Heads Will Hang enerzijds en het technische spel drumwerk in Black Mammoth anderzijds. Uit deze tracks blijkt overigens ook de zeer duidelijke invloed van Gojira. Iron Moon (met gastzanger Kevin McCaughy van Ion Dissonance) is supervet met zijn dikke bas en djenty riffs. Het is beslist een nummer dat live voor de nodige beweging in de pit gaat zorgen. Het is een van de uitschieters. Andere highlights zijn de opener, Black Mammoth en het wat meer traditionele (breakdowns) en trage, maar tevens met blasts voorziene Too Late.

Het beste beluister je The Great Collapse met de teksten erbij. Dan heeft de plaat meer impact, maar ook zonder de lyrics is het een plaat die de ondergang van onze planeet treffend schetst. Er zit een apocalyptische diepte in de sound middels reverb en andere effecten. Het is een album dat de ernst van de situatie onder ogen doet komen. Er is weinig vrolijks te bekennen of het moet al zijn dat je blij bent met deze release vanwege de krachtige deathcore. En dat is goed voor te stellen, want Fit For An Autopsy neemt verantwoordelijkheid en levert kwaliteit.

1. Hydra
2. Heads Will Hang
3. Black Mammoth