Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
Geen concerten bekend voor 25-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bev Bevan (Black Sabbath) - 78
  • Mark Lanegan (Screaming Trees)† - 60
  • Nick Kuhn (Apothys) - 39
  • Steve Rothery (Marillion) - 65
  • Tim Armstrong (Rancid) - 59
Review

Wayfarer - Old Souls
Jaar van release: 2016
Label: Prosthetic Records
Wayfarer - Old Souls
Het uiteenvallen van uitstekende bands als Agalloch en Wodensthrone zal veel liefhebbers van epische, atmosferische black metal niet in de koude kleren zijn gaan zitten. Beide groepen blonken immers uit in het creëren van prachtige, zeer sfeervolle muziek, waarin zowel de melancholie als de kracht van black metal gecombineerd en aangevuld werd met subtiele folk-invloeden. Gelukkig zijn er aardig wat kandidaten die de ontstane leemte lijken op te vullen. Het uit Denver afkomstige Wayfarer bijvoorbeeld. Dit viertal leverde eind 2014 zijn debuut Children Of The Iron Age af, dat nog in eigen beheer verscheen. Opvolger Old Souls ligt vanaf afgelopen zomer via Prosthetic Records in de schappen.

Qua stijl roept Wayfarer zeker herinneringen op aan bovengenoemde bands. De muziek is episch van karakter, maar kent ook de nodige ingetogen rustmomenten. Sfeer is het sleutelwoord. Door het bij vlagen wat tribal-achtige drumwerk, de dikke productie en de occasionele 'sludgy' riff dienen ook namen als Cobalt en Bosse-De-Nage zich nadrukkelijk als referentiekaders aan. Er waart dus ook een duidelijke 'post-vibe' door de muziek. Die afwisseling zorgt ervoor dat Old Souls ondanks de lange composities boeiend blijft. De interessante opener Ever Climbing en het epische Old Souls' New Dawn zijn er goede voorbeelden van.

De momenten waarop Wayfarer zijn ruwe composities aanvult met ingetogen akoestisch gitaarwerk zijn het sterkst. Op die momenten komt de dynamiek het best tot zijn recht. Het relatief korte Catcher komt daardoor misschien nog wel het best uit de verf. Ook tijdens de uitgesponnen instrumentale passages, waarin stuwend drumwerk en ronkende baspartijen voor een rauwe rand zorgen, weet Old Souls te beklijven. De wat monotone vocalen, die meer richting grunts dan screams neigen, doen af en toe ietwat afbreuk aan de sfeer, maar echt storend wordt het nergens.

Het afsluitende All Lost In Aimless Chaos maakt zowel de kwaliteiten als de lacunes van Wayfarer zichtbaar. Het ruim tien minuten durende epos is ambitieus qua opzet en uitvoering. De verwrongen riffs geven het nummer een bijna Blut Aus Nord-achtige mystiek mee. De tempowisselingen zorgen voor diepgang, terwijl de akoestische, bijna plechtige intermezzo's aangename rustpunten vormen. Toch is de compositie ook nog wat zoekende en slaagt de band er nog niet helemaal in om eenzelfde, bijna transcendentale sfeer te creëren als Agalloch in zijn hoogtijdagen kon.

In vergelijking met de Amerikaanse grootmeesters is het dan ook de absolute muzikale finesse die nog ontbreekt bij Wayfarer. In dat opzicht zijn soortgelijke groepen als Oak Pantheon en Amiensus een paar stappen verder. Nu is dat natuurlijk helemaal niets om je voor te schamen. Voor de liefhebbers van uitgestrekte, bij vlagen zelfs ietwat grimmige, maar nergens primitieve, black metal valt er namelijk nog steeds meer dan genoeg te genieten.

Tracklist:
1. Ever Climbing
2. Frontiers
3. Old Souls' New Dawn
4. Catcher
5. Deathless Tundra
6. The Dust Lakes
7. All Lost In Aimless Chaos

Score: 78 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 26 november 2016

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.