• Tony Martin (Black Sabbath) - 67

• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Walls Of Jericho - No One Can Save You From Yourself
Label: Napalm Records
Toen ik onlangs het album No One Can Save You From Yourself op de lijst met aankomende releases zag staan, wist ik niet meer of ik Walls Of Jericho in de afgelopen jaren uit het oog was verloren of dat het gewoon erg lang stil is geweest rondom de band uit Detroit. Dit laatste bleek waar te zijn. Maar liefst acht jaar heeft het geduurd voordat het laatste album The American Dream een opvolger heeft gekregen. Nu is het eindelijk zover en het was het wachten absoluut waard.

Het afgelopen decennium timmerde Walls Of Jericho behoorlijk aan de weg in de slipstream van meer ervaren genregenoten als Madball en Hatebreed. Per studioalbum was de groei van de band duidelijk hoorbaar en vooral de vocalen van frontvrouw Candice Kucsulian ontwikkelden zich op een indrukwekkende manier. De transformatie van manisch gekrijs naar een hardcorestem van gewapend beton zorgde ervoor dat de sound van het vijftal meer solide en krachtig werd.

Deze sound is na de lange pauze volledig intact gebleven. Walls Of Jericho is een band die weinig trucjes nodig heeft en moet het vooral hebben van hard beuken. Na het uiterst clichématige luchtalarm in de intro, blaast Illusion Of Safety in één klap de laag stof weg die op de band heeft gelegen. Bij de titeltrack worden alle registers opengetrokken met scheurende riffs, lompe breakdowns en gangvocals: iets wat op de rest van het album vaak terugkomt. Het is natuurlijk niet de meest originele uitvoering. Maar als het goed wordt uitgevoerd, dan verveelt het nooit.

Het album stikt van de anthems: nummers met makkelijke meebrulbare refreinen met vaak een positieve boodschap. Anthem spreekt dan ook logischerwijs boekdelen, maar de track Cutbird spant de kroon op het gebied van aanstekelijkheid. Aan het einde laat de band zich -zoals gebruikelijk- weer van een andere kant zien met de ballad Probably Will. Candice Kucsulian heeft namelijk ook een hele prettige cleane zangstem en deze dient als een prettige cooling down na een beukpartij van bijna drie kwartier.

No One Can Save You From Yourself is een uitmuntend album geworden. Walls Of Jericho klinkt nog altijd energiek als vanouds en beukt, scheurt en sloopt precies volgens het boekje. Liefhebbers kunnen absoluut hun hart ophalen bij deze comebackplaat. Hopelijk duurt het niet meer zo lang voordat er weer nieuw materiaal uitkomt. Een band als deze is namelijk te goed om veel te lang in de schaduw te vertoeven.

1. Intro
2. Illusion Of Safety
3. No One Can Save You From Myself