• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Ghost Bath - Moonlover
Label: Northern Silence Productions
Ghost Bath - Moonlover
Ghost Bath is een relatief jonge formatie die depressieve black metal met een flinke dosis ‘post-black’ dan wel blackgaze-invloeden speelt. In eerste instantie meende ik dat de band uit China afkomstig is. Zo bleek het gezelschap zichzelf ook te presenteren – en de Chinese tekens dragen daar natuurlijk aan bij. Uiteindelijk blijkt het echter om een viertal uit het Amerikaanse North Dakota te gaan. Dat klinkt direct een stuk minder exotisch natuurlijk. Nu zal dat ongetwijfeld een van de redenen zijn geweest om een wat unieker imago te willen creëren, maar eigenlijk zijn dat soort fratsen toch wel een beetje kinderachtig. Het gaat immers om de muziek.

Als Moonlover (de tweede full length van Ghost Bath) één zaak duidelijk maakt, dan is het wel dat deze band ook puur op muzikale gronden weet te overtuigen. In de overvolle vijver waaruit de band vist, is het moeilijk om op te vallen, maar kwaliteit verloochent zich niet. Moonlover is bij vlagen prachtig. Na een kort, maar sfeervol postrock-intro barst Golden Number in een heerlijke, warme, verstikkende deken van An Autumn For Crippled Children-achtige dissonantie los. Ook vergelijkingen met Deafheaven liggen voor de hand, maar Ghost Bath is melodieuzer en melancholischer, zoals de bij tijd en wijle tranentrekkend mooie melodieën laten horen. Tegelijkertijd is de zang wel wat extremer: die neigt meer richting een band als Germ.

Ghost Bath weet een mooi, dynamisch geheel te smelten van al die elementen. Zo gaan subtiel akoestisch gitaarwerk en mooie pianomelodieën vloeiend samen met goed-getimede, intense versnellingen. Van de zes 'echte' nummers valt er eigenlijk geen mindere broeder te bespeuren, maar de band etaleert zijn kwaliteiten het best in het tweeluik The Silver Flower. Het eerste deel is zeer ingetogen en bestaat louter uit meditatief, akoestisch getokkel vergezeld van field recordings van vogelgetsjilp, terwijl deel twee uitmondt in ruizige, korrelige blackgaze met veel nadruk op gevoelige melodieën. Ook afsluiter Death And The Maiden mag wat mij betreft niet onvermeld blijven.

Moonlover is een album dat direct de aandacht trekt vanwege de prachtige hoes, die een kunstwerk op zich is. De cover van het album oogt zowel esthetisch als surreëel en zowel dromerig als verontrustend. Die termen zijn ook allemaal van toepassing op de muziek. Voor de 'echte' blackmetallers zal Ghost Bath ongetwijfeld te 'hip' zijn, maar liefhebbers van bovengenoemde bands zullen hier het nodige plezier aan beleven. Een groep om in de gaten te houden.

1. The Sleeping Fields
2. Golden Number
3. Happyhouse