Burning Point - Burning Point
Label: AFM Records

Burning Point - Burning Point

Het Finse Burning Point brengt al sinds 2001 albums uit. Burning Point is de zesde langspeler van de band en vormt wellicht hun grote doorbraak na het tekenen van een nieuwe platendeal bij AFM Records en de toevoeging van zangeres Nitte Valo (Battle Beast) aan de line-up. Voorgaande albums konden vaak op gemengde reacties rekenen. De muziek was wel stevig, maar het ontbrak aan energie en overtuigingskracht en het lukte de groep vaak niet om een complete plaat te vullen met interessante songs. De groep heeft zich echter ontwikkeld en dat hoor je op deze nieuwe schijf. Valo mag zich introduceren met zes opnieuw opgenomen tracks, vier nieuwe songs en een Kiss-cover.

Nitte Valo dankt haar bekendheid aan het debuutalbum van de eveneens Finse formatie Battle Beast. Daar boterde het na een plaat niet meer en werd zij vervangen, maar aan haar zangkwaliteiten leek dat niet te liggen. Dat ze een geweldige metalstrot heeft, is ook te horen bij Burning Point. Direct vanaf opener In The Shadows overtuigt ze met een enorme kracht in haar stem. Die energie geeft Burning Point net wat nodig is om van een middenmoter naar de hogere regionen door te stoten. Het bruist nu aan alle kanten en dat houdt de groep het gehele album vol.

Hoewel sommige van de oudere songs al erg goed zijn, bijvoorbeeld Signs Of Danger en een heropname misschien overbodig is, hebben andere nummers er enorm veel baat bij. All The Madness en Heart Of Gold hebben zoveel meer overtuigingskracht, dat de originelen snel vergeten kunnen worden. Het verzacht de pijn van een halve plaat met oud materiaal, zeker wanneer je de nieuwe sprankelende versie van Blackened The Sun hoort met een gitaarsolo waar je eindeloos naar kunt blijven luisteren. Daarnaast is de tweede stem ook prominenter in de mix gezet en contrasteren de diepe mannenstemmen meer met de vrouwelijke strijdkreten van Nitte Valo.

De nieuwe songs mogen er zeker zijn, hoewel het wel duidelijk is dat de groep goed heeft geluisterd naar hoe Valo het op dat debuut van Battle Beast deed. De uptempo tracks zijn aardig, maar het is het midtempo marcherende Queen Of Fire dat de show steelt. Datzelfde geldt voor de Kiss-cover I've Had Enough, dat Burning Point zich zo eigen heeft gemaakt, dat je haast vergeet dat het hier om een cover gaat. De zesde plaat van Burning Point valt dan ook geenszins tegen. De komst van nieuw vocaal geweld en een platendeal bij AFM lijken de band gevuld te hebben met nieuw vuur en passie en dat is te horen.

1. In The Shadows
2. All The Madness (2015)
3. Signs Of Danger (2015)