Het doet me dan ook deugd dat Scanner op deze jongste telg terugkeert naar die roots. Ondanks dat de progressieve invloeden van de geweldige jaren negentig platen Mental Reservation en Ball Of The Damned in mindere mate zijn gebleven, is The Judgement namelijk heel erg metal. Geen schlagerkoortjes of kinderdeuntjes, maar stoere riffgeorinteerde songs waar de vonken zo nu en dan vanaf vliegen. In tegenstelling tot de vorige, in 2002 (!) verschenen schijf Scantropolis is de inspiratie helemaal terug. Zangeres Lisa Croft is nergens meer te bekennen en voor haar in de plek is de Griekse zanger Efthimios Ioannidis gekomen. Een uitstekende keuze, want de man kan zowel lekker ferm uithalen en de hoogte in als dat hij zich prima redt in de lagere regionen.
Winnaars op deze cd zijn echter beslist de gitaristen Andreas Zeidler en Axel Julius, waarvan de laatste het enige overgebleven originele bandlid is. Aan de sound is dat niet te merken, want de gitaarsolo's en ritmepartijen zijn net zo sterk als vroeger. Zo opent F.T.B. na de obligate intro met een alles verpulverende speedmetalriff en likken gitaarliefhebbers hun vingers ongetwijfeld af bij het vlammende soleerwerk in Nevermore en het ijzersterk gezongen Pirates. Songs die overigens erg goed in elkaar steken. Dat geldt voor vrijwel elk nummer, met name het mid-tempo Eutopia en de wat langere track Battle Of Poseidon, waarin een lekker eigthies metalsfeertje hangt.
Ongetwijfeld zijn er genoeg mensen die naar de platenzaak rennen als de nieuwe cd van Helloween straks verschijnt. Doe jezelf een plezier en schaf direct The Judgement aan. Heavir, donkerder en spannender dan menig andere Duitse powermetalplaat uit de afgelopen tien jaar. Tel daarbij op dat de productie prima is en de boel er netjes uitziet en je hebt een album dat gewoon af is.
Tracklist:
1. Intro
2. F.T.B.
3. Nevermore
4. Warlord
5. Eutopia
6. The Judgement
7. Battle Of Poseidon
8. Pirates
9. Known Better
10. The Race
11. The Legionary