Het is echter de muziek die centraal hoort te staan. In het geval van Kanker zit die muziek wederom uitstekend in elkaar. De gemiddelde songlengtes van bijna tien minuten doen al vermoeden dat de nummers niet gemakkelijk te behappen zijn en na een aantal luisterbeurten blijkt dat inderdaad niet het geval te zijn. Dat is natuurlijk bedoeld als compliment: er lopen immers zeker in dit genre genoeg bands rond die voor een meer simplistische aanpak kiezen. De composities zijn bovendien intrigerend genoeg om de aandacht vast te houden.
De band heeft ervoor gekozen om het beklemmende en ietwat bedompte geluid van de demo los te laten en de zaken professioneler aan te pakken. Dat blijkt een goede zet, want de vele lagen en details van de complexe, uitgestrekte en afwisselende nummers komen door de zuivere en krachtige productie veel beter uit de verf dan voorheen. Door het psychedelische, tegendraadse gitaarwerk roept Murw bij vlagen voorzichtige associaties met Blut Aus Nord op, maar de sound op Kanker is wat warmer en minder industrieel.
De vier nummers doen weinig voor elkaar onder. Als Sneeuw Voor De Zon is het meest sfeervolle nummer en wordt gekenmerkt door een lekker experimenteel, ambient-achtig intermezzo halverwege. De vage, jammerende viool die op het eind van het nummer zijn intrede doet, geeft het nummer bovendien extra glans. Ook De Buitenstaander valt op door de mooie wijze waarop (psychedelische) black metal wordt verweven met soepel akoestisch postrockgetokkel.
Kanker is dus een interessant en doordacht werkstuk geworden dat veel liefhebbers van originele, innovatieve black metal zal weten te overtuigen. Nu maar hopen dat het relatief kleine label de band ook de aandacht kan geven die het verdient.
Tracklist:
1. Kanker
2. Als Sneeuw Voor De Zon
3. De Buitenstaander
4. Artificiality