Na het korte intro maakt het fantastische Serpent Soul direct de intenties van de band duidelijk. Gesteund door een moddervette productie met een ranzig randje beukt dit nummer er onmiddellijk in. Het uitstekende gitaarwerk maakt echter duidelijk dat Void meer te bieden heeft dan hersenloos geram. Compositorisch gezien zit het album namelijk uitstekend in elkaar. Natuurlijk hoeft de luisteraar geen progressieve tierelantijntjes of tegendraadse structuren te verwachten, maar de nummers zijn zeker niet simplistisch en kunnen vaak steunen op een aantal geweldige riffs.
Ook qua afwisseling zit het wel goed. Zo begint Come Resonance Of Doom nog dreigend, maar met hetzelfde gemak zet Craft de machinerie in werking en wordt erop los gerockt. The Ground Surrenders doet zelfs meer dan een beetje aan het betere recente werk van Darkthrone denken (met name het geniale The Cult Is Alive), maar dan nog net een tandje opgefokter. Een nummer dat live menig zaal in puin zal weten te leggen.
De beste nummers op Void zijn Succumb To Sin en I Want To Commit Murder. Eerstgenoemde is een lomp nummer dat gebouwd is rond een onweerstaanbare, machtig klinkende en enorm groovende riff, die nog dagen blijft hangen. Laatstgenoemde is een gitzwart meesterwerkje, in fier doorbeukend midtempo, waarin vooral het geniale refrein (dat door de ijzersterke strot van Mikael Nox met veel overtuiging wordt gebracht) een perfecte haatkatalysator is. Wellicht het beste blackmetalnummer van het jaar!
Zo eindigt 2011 als een uitstekend jaar voor de liefhebbers van black metal. Zo leverden Taake, Tsjuder, Forgotten Tomb en Shining al geweldige albums af. Void kan met een gerust hart aan dat rijtje worden toegevoegd. Laten we hopen dat dit geweld binnenkort ook live te aanschouwen is.
Tracklist:
1. Intro (John's Nightmare)
2. Serpent Soul
3. Come Resonance Of Doom
4. The Ground Surrenders
5. Succumb To Sin
6. Leaving The Corporal Shade
7. I Want To Commit Murder
8. Bring On The Clouds
9. Void