Charred Walls Of The Damned - Cold Winds On Timeless Days
Jaar van release: 2011
Label: Metal Blade Records

Ongeveer anderhalf jaar na het uitkomen van het gelijknamige debuut van Charred Walls Walls Of The Damned, maakt een tweede album zijn opwachting. Onder leiding van drummer Richard Christy (o.a. Death, Iced Earth), halen Tim “Ripper” Owens (o.a. Judas Priest, Iced Earth, Beyond Fear), bassist Steve DiGiorgio (o.a. Death, Iced Earth) en gitarist/producer Jason Suecof wederom het beste uit hun muzikale kunnen. Ondanks dat het debuut een aardige plaat was, viel er nog wel het een en ander op aan te merken. Zo was de structuur van songs niet altijd even geweldig, en kregen de heren veel commentaar op de korte duur van de plaat. Op dit nieuwe Cold Winds On Timeless Days laten ze zien goed geluisterd te hebben naar de kritieken, want het album duurt bijna een uur, en de songs kunnen in een lijstje met het beste nieuwe materiaal van het jaar.

Richard Christy is wederom verantwoordelijk voor het schrijven van zowel muziek als teksten. Net zoals op het vorige album, heeft hij daarbij flink geput uit persoonlijke ervaringen die vooral betrekking hebben op het leven en werken in New York. Dit heeft geresulteerd in een twaalftal nummers doorspekt met een flinke lading melancholie en liefde. Wat op Cold Winds On Timeless Days goed te horen is, is dat Christy beter bekend is geraakt met het kunnen van elk van de muzikanten. Het debuut was vaak rechtlijnig, in de zin dat het zich vaak beperkte tot het hardere beukwerk. Dit tweede album telt daarentegen een interessante collectie van soms enorm progressieve melodieën gecombineerd met dat harde beukwerk, die met regelmaat een aantal luisterbeurten zullen vereisen om volledig door te laten dringen. Gelukkig hebben de makers daar rekening mee gehouden, en zit er een sterke opbouw in het geheel. Als luisteraar word je meegezogen in de wereld van de musici, een wereld waarin steeds meer wordt geëxperimenteerd.

Aan alle kanten krijg je keiharde metal voorgeschoteld met daarbij de krijsende vocalen van Tim Owens, die soms boven de muziek uit lijken te stijgen en hun eigen weg gaan. Dit is bijvoorbeeld het geval in het overweldigende Lead The Way. Terwijl het nummer Forever Marching On, gebaseerd op de ervaringen van Christy bij het Drummer’s Collective te New York, gevuld is met exotische drum- en baspartijen. In elke song is er zorgvuldig aandacht besteed aan het zo goed mogelijk uitkomen van het maximale kunnen van elk van de muzikanten. Het resultaat mag er zijn; elk nummer is een nieuwe ontdekking in de reis van Cold Winds On Timeless Days.

De veelheid aan stijlen die aan wordt geboden is indrukwekkend, maar wat wellicht nog wel de grootste verdienste van dit album is, is de feilloze manier waarop de bandleden er een mooi geheel van hebben weten te maken, vol van emotie. Extreme instrumentatie aangevuld met soms krijsende, soms melodische zanglijnen van Ripper Owens vormt een mooie synthese. Cold Winds On Timeless Days is dan ook een genot voor de luisteraar die geïnteresseerd is in het wat progressievere werk dat de metalwereld te bieden heeft. Voor sommigen zal het een aantal luisterbeurten duren, maar voor hen die deze muzikale reis aan willen gaan, zal Cold Winds On Timeless Days ongetwijfeld tot een van de favorieten van 2011 behoren.

1. Timeless Days
2. Ashes Falling Upon Us
3. Zerospan