Arkona - Goi, Rode, Goi!
Jaar van release: 2009
Arkona - Goi, Rode, Goi!
Je hebt van die bands waarvan mensen al jaren zeggen dat je het eens moet gaan luisteren, omdat het waarschijnlijk wel in jouw muzikale straatje valt. En toch komt het er nooit van om de band in kwestie eens te gaan beluisteren. Voor mij was pagan metalband Arkona zo’n geval. Maar toen het nieuwe schijfje Goi, Rode, Goi! op mijn deurmat viel, moest er ik toch echt aan geloven. En potjandikkie, wat weten die Russen geweldige muziek te maken. Dit had ik eerder moeten luisteren!

Arkona bestaat inmiddels uit een vaste line up onder bezielende leiding van Masha 'Scream', die verantwoordelijk is voor het grootste deel van de zanglijnen en composities. Masha heeft met Arkona inmiddels vier albums en een live cd op haar naam mogen schrijven. Voor Goi, Rode, Goi! werd getekend bij Napalm en zodoende kregen de Russen de mogelijkheid om gebruik te maken van een strijkkwintet en koor. Verder werkte een flink aantal gastmuzikanten mee aan de verfraaiing van dit album. Het gezegde ‘less is more’ gaat hier dus zeker niet op.

Het geluid van Arkona deed mij sterk denken aan Moonsorrow. Je verstaat geen klap van de nummers, in het geval van Arkona in het Russisch, maar toch weet de epische muziek je direct mee te slepen. Op Goi, Rode, Goi! doet men dat op heel veel verschillende wijzen: met koren, grunts, clean vocals en vrijwel alle instrumenten die je bij folk mag verwachten (inclusief traditionele instrumenten). Het schijfje biedt voor ieder wat wils, van het vrolijke en swingende Yarilo over de gelijknamige god van de lentezon, tot het serieuzere Nebo Hmurde, Tuchi Mrachniye over een vrouw die zichzelf verdrinkt nadat haar geliefde gesneuveld is.

Het meest opvallende is Na Moey Zemle (In My Land), dat maar liefst vijftien minuten klokt. Dit nummer beschrijft de reis van een jonge Slavische man die op reis gaat en in ieder land vraagt waar de inwoners hun geluk vinden. Hij reist langs het Zweedse Månegarm, Obtest uit Litouwen, de Letten van Skyforger en het Duitse Menhir. De bijdragen zijn prachtig verwerkt en duidelijk uitgedacht in het nummer. En tot slot heeft dit nummer nog een Nederlands tintje in petto dankzij de bijdrage van Heidevolk. Het lijkt het Eurovisie Songfestival wel.

Het Russische taaltje en de diversiteit die Arkona op dit album tentoonspreidt, kunnen wellicht niet iedereen bekoren. Toch denk ik dat iedere zichzelf respecterende folk metalliefhebber deze plaat een kans (lees: een luisterbeurt) moet gunnen. Arkona laat met Goi, Rode, Goi! namelijk zien dat er naast vodka en importbruiden nog meer moois uit Rusland komt.

1. Goi, Rode, Goi!
2. Yarilo
3. Nevidal