De eerste demo Gothik heeft haar wortels diep in de underground. De demo klinkt ruw en ongepolijst en laat nog niet de ware identiteit van de band zien. Qua sound lijkt met name een band als Venom sporen achtergelaten te hebben, hoewel de orkestrale invloeden ook in dit premature stadium al terug te horen zijn. We horen duidelijk een band in haar zoekfase: een nummer als Groglin Grange bevat enkele aardige ideen, maar wordt helaas veel te vroeg afgekapt. De uitgerekte solos geven de band echter al in een vroeg stadium een eigen gezicht. Bij vlagen doet Gothik zelfs meer aan een duistere kelderversie van het oude Iron Maiden denken, hoewel de spookachtige keyboards voor een aangename cultsfeer zorgen.
Het verschil met Demo 92 is behoorlijk groot. Hoewel de productie van deze demo abominabel is, duwt het toetreden van zangeres Cadaveria de sound van Opera IX een heel andere kant op. Zij geeft de muziek een sinister tintje mee en zorgt eigenhandig dat de band uit duizenden herkenbaar is. Ook qua songwriting heeft de band progressie geboekt: de band weet beter een horrorsfeertje te creren door de prominentere rol van keyboards. De EP Triumph Of Death ligt meer in het verlengde van de tweede demo, maar laat een behoorlijk verbeterde productie horen. De twee nummers Born In The Grave en The Red Death zijn dan ook het meest representatief voor deze band. Bovendien klinkt de band gedrevener en feller.
The Early Chapters is niet bepaald een meesterwerk, maar weet wel een aardig inzicht te geven in de begindagen van Opera IX. Voor de fans van de band is dit dat ook een prima aanvulling op de collectie. Mensen die nog niet bekend zijn met de band zullen wellicht schrikken van de krakkemikkige productie. Zij kunnen beter met de reguliere albums van deze band beginnen.
Tracklist:
1. Prelude
2. Groglin Grange
3. Gothik
4. Cemeteria
5. Invocation
6. Rhymes about dying stones
7. House of agony
8. Last dawn
9. Malum in sacrum
10. Born in the Grave
11. The Red Death