Type O Negative - Dead Again (re-release)
Jaar van release: 2008
Label: SPV / Steamhammer Records
Nog geen jaar na de release van Dead Again benne u wieder getuige van alweer een nieuw Type O Negative-pakketje, dat u, uiteraard tegen wat klinkende munten of een geruisloze transactie op afstand, tot uw bezit kunt maken. Overigens valt de algehele nieuwswaarde al met al wel mee, daar het niets meer of minder dan de re-release van Dead Again betreft. Als bonus krijgt u dan een rode Rasputin, in plaats van de inmiddels vertrouwde groene, en een bonus-DVD.

Voor de review van Dead Again zelf, verwijs ik u vriendelijk naar het stukje van mijn collega Kristof. Daar er aan de cd niets veranderd is, kan ik u enkel mijn mening omtrent oud nieuws bieden en dat zal ik u deze keer besparen. De DVD heb ik echter wel voor u uitgekeken, ter onderbouwing van de mededeling dat de heraanschaf van deze Dead Again beslist niet de moeite is. Met behulp van Bob Ross verft u uw groen Rasputin zelf in roodtinten en ziet u de winst vredig in uw zak slapen. Mocht u Dead Again nog willen kopen, tja, dan is de verdere keus tussen rood en groen geheel aan u, uiteraard.

Hoewel ik Type O Negative altijd een warm hart heb toegedragen en dat, ongeacht de muzikale koers, vermoedelijk ook altijd zal blijven doen, begrijp ik niet waarom, als er al per sé een DVD in elkaar gedraaid moet worden, er niet iets degelijks gefabriceerd kan worden. Stof genoeg, ook na de sublieme After Dark valt er nog genoeg te portretteren. Toch wordt er gekozen voor een handvol kul. Twee clips, een zeer korte interview waarin de meest oninteressante vragen worden gesteld, Josh die de reisleider uithangt en als klap op de vuurpijl: een deel van het optreden van de band op Wacken Open Air 2007.

Met name dit laatste schept verbazing. In het veld, te midden van de algehele sfeer en met de feilloze kennis van nummers had ik weinig last van het feit dat de band (lees = Peter Steele) die dag verre van optimaal voor de dag kwam. Voor het oog van de camera staat echter een volkomen laveloze schim van een unieke man en hoewel ik toch wel overwegend positief aan het optreden op locatie terugdenk, heb ik weinig behoefte om er van zo'n afstand naar te kijken.
Het zal de makers van de DVD wel wat klotsend oksels hebben opgeleverd om dit optreden nog enigszins op te poetsen. De smak van Steele is uiteraard ook weggelaten, waarmee heel Black No. 1 en ook We Hate Everyone. Echter blijft deze DVD-vulling voor mij, als liefhebber van de band, van minimale toegevoegde waarde.

Is de DVD echt niet leuk dan? Nee, dat zou ik ook niet willen zeggen. De als vanouds droge humor van de kalme Josh en enkele ontboezemingen van Steele zijn zonder meer een glimlach waard. Maar het totale eindproduct in acht nemend, zou ik nooit tot aankoop overgaan als ik Dead Again al zou hebben, noch zou de DVD mij over de streep trekken om de cd te kopen als ik dat toch al niet van plan was.

1. Dead Again
2. Tripping A Blind Man
3. The Profits Of Doom