Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Jag Panzer en Ruthless
    27 december:
  • Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
  • Pestilence en MagnaCult
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Agulló (Hapax) - 45
  • Charlie Benante (Anthrax) - 62
  • Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
  • Frank Schilperoort (Devious) - 42
  • Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
  • Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
  • Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
  • João Rodrigues (Oratory) - 46
  • Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
  • Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
  • Mike Bordin (Faith No More) - 62
  • Shane Embury (Napalm Death) - 57
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Review

Karl Sanders - Saurian Meditation
Jaar van release: 2004
Label: Relapse Records
Karl Sanders - Saurian Meditation
Nile. Voor sommigen onbegrijpelijke monotone herrie, voor anderen een fraaie symbiose van brute death metal en Egyptische thema's. Zelf behoor ik tot de laatste groep, maar eerlijk gezegd vormen de vele intro's en samples wat mij betreft het leukste aspect van de sound van de Amerikaanse band. Dat gitarist en schrijver Karl Sanders z'n Egyptische ei niet volledig kwijt kon in Nile, blijkt wel uit z'n eerste solo-album Saurian Meditation. Geen zware gitaren, monsterlijke grunts of hakkende blastbeats; Sanders' eigen wereld bestaat slechts uit massieve piramides, stoffige tempels en wispelturige goden.

Als kleurrijke mengelmoes van bezwerende melodieën, rustgevende ambience en ritualistische ritmes is Saurian Meditation een geslaagd album. Gedurende het kleine uur dat deze reis door de spirituele wereld van de oude Egyptenaren beslaat, vermaakt Sanders de reiziger met een aantrekkelijke concoctie van duistere vocalen en exotische instrumenten. Het is jammer dat er zo weinig informatie te vinden valt over de gebruikte instrumenten en de muzikanten die hun medewerking verleend hebben aan het album (wellicht dat het vermeld staat in het cd-boekje), maar het voornaamste instrument dat gebruikt wordt (naast de 'doodgewone' akoestische gitaar) is geloof ik een Turkse saz. Ook brengt men een verscheidenheid aan oosterse percussie-klanken ten gehore.

Ondanks dat de meeste nummers een ritualistisch en/of ambient karakter hebben, is het materiaal niet zo eenzijdig als het beperkte referentiekader doet vermoeden. Awaiting the Vultures is bijvoorbeeld een licht dronend nummer met een verleidelijke, mysterieuze ondertoon, terwijl Of the Sleep of Ishtar meer weg heeft van een onderdanige hymne. En waar Sanders het in Contemplations of the Endless Abyss volledig over de ambient boeg gooit, wordt Whence No Traveler Returns getypeerd door schitterend prominent snaarspel. In The Elder God Shrine komt het soundtrack-aspect tot uiting en duikt ook de koorzang op die in enkele nummers van Nile te horen zijn.

Over het gebruik van elektrische gitaar in een aantal tracks ben ik minder te spreken. Het doet de zorgvuldig opgebouwde traditionele sfeer teniet, en het is nou juist de sfeer waar Saurian Meditation het van moet hebben. Gelukkig blijft dit beperkt tot een heel klein deel van het album, en is de rest piekfijn in orde.

Onder het feit dat deze zogenaamde Egyptische muziek door een Amerikaan geschreven is kom je simpelweg niet uit, maar uiteindelijk maakt dit net zo weinig uit als de vele historische fouten in een vermakelijk Hollywood-blockbuster als "The Mummy". Wellicht zal Saurian Meditation voor sommige luisteraars als een opstapje naar authentieke Egyptische en Arabische folk fungeren.

Tracklist:
1. Awaiting the Vultures
2. Of the Sleep of Ishtar
3. Luring the Doom Serpent
4. Contemplations of the Endless Abyss
5. The Elder God Shrine
6. Temple of Lunar Ascension
7. Dreaming Through the Eyes of Serpents
8. Whence No Traveler Returns
9. The Forbidden Path Across the Chasm of Self-Realization
10. Beckon the Sick Winds of Pestilence

Score: 80 / 100

Reviewer: Patrick T.
Toegevoegd: 9 november 2004

Meer Karl Sanders:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.