Alien Ant Farm + CKY @ Effenaar Eindhoven Helldorado

Dream Theater heeft de eerste single uitgebracht sinds de terugkeer van de originele drummer en co-songwriter Mike Portnoy. Wat is jouw voorlopige reactie na het beluisteren van het tien minuten lange Night Terror?

Eindelijk, het oude Dream Theater is helemaal terug
Met of zonder Portnoy blijft Dream Theater een klasseband
De kersverse song is goed, maar niet meer dan dat
Ach, het is gewoon weer meer van hetzelfde
De single valt tegen, mogelijk is de rest van het album beter
De single valt tegen en ik verwacht erg weinig van het album
Ik heb het nummer nog niet beluisterd, maar ben benieuwd
Ik heb geen interesse (meer) in Dream Theater

18 oktober:
  • Heavy Metal Maniacs festival
  • Methusalem, Death Möth en Ferstoarn
  • Monster Magnet
  • Satanic Surfers, Venerea en Drunktank
  • Voyager
  • 19 oktober:
  • Heavy Metal Maniacs festival
  • The Gems
  • Threshold
  • Ulcerate en Fange
  • Voyager
  • 20 oktober:
  • Blues Pills en Daniel Romano's Outfit
  • 22 oktober:
  • Alien Ant Farm, CKY en The Treatment
  • Batushka, Vltimas en God Dethroned
  • 23 oktober:
  • Batushka, Vltimas en God Dethroned
  • Malignant Tumour en Exorcizphobia
  • Nashville Pussy
  • 24 oktober:
  • Ghøstkid, Within Destruction en Setyøursails
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Addo Kruizinga (Rubicon) - 59
  • Amr Rifai (Nu.Clear.Dawn) - 45
  • Bas van den Bogaard (Sinister) - 54
  • Billy Cox (The Jimi Hendrix Experience) - 83
  • Chriz DiAnno (Coronatus) - 46
  • Chuck Berry† - 98
  • Cyril Montavon (Shakra) - 47
  • Dan Lilker (Nuclear Assault) - 60
  • Gaël Sortino (Lemuria) - 43
  • Galder (Dimmu Borgir) - 48
  • Gary Richrath (REO Speedwagon)† - 75
  • Howard Shore (componist) - 78
  • Jaime Salazar (The Flower Kings) - 59
  • Mats Karlsson (Heed) - 52
  • Mike Lamb (Sojourner) - 37
  • Nic Potter (Van Der Graaf Generator)† - 73
  • Nils Molin (Amaranthe) - 36
  • Olga Mashkina (Nevid) - 40
  • Otto "Moloch" Wiklund (Setherial)† - 48
  • Paulo Gonçalves (Shadowsphere) - 41
  • Peter Svensson (The Cardigans) - 50
  • Philippe Jaccoud (Inner Visions) - 53
  • Steve "Thundercat" Bruner (Suicidal Tendencies) - 40
  • Uwe Werning (Dew-Scented) - 49
  • Victor Parri (Isole) - 33

• Frank Watkins (Obituary) - 2015

Dragony - Hic Svnt Dracones
Jaar van release: 2024
Label: Steamhammer/SPV

-

Voor powermetalliefhebbers zal het Oostenrijkse sextet Dragony geen onbekende meer zijn. De band is opgericht in 2007 en heeft sinds het debuut Legends (2011) al behoorlijk wat moois afgeleverd. De platen staan doorgaans vol met pakkende, melodieuze meezingers en epische, symfonische tracks. De voorlopige hoogtepunten zijn de albums Masters Of The Multiverse (2018) en Viribus Unitis (2021). Laatstgenoemde vertelt een alternatieve steampunkhistorie van het Habsburgse Rijk, maar elke schijf heeft een ander thema. Op het nieuwe Hic Svnt Dracones draait het om de mysterieus verdwenen kolonie Roanoke, een spannende reddingsactie en heel veel draken.

De groep heeft de afgelopen tijd wat veranderingen ondergaan. Sinds dit jaar is Chris Auckenthaler de drummer van dienst na het stoppen van oudgediende Frederic Brünner. Daarnaast is dit de eerste Dragony-studioplaat met gitarist Mat Plekhanov. Bassist Herbert Glos en zanger Siegfried Samer (die je allebei kunt kennen van hun werk bij Visions Of Atlantis) trekken nog altijd de kar. Ondanks de wisselingen van de wacht is er aan het geluid van Dragony weinig veranderd. De muziek klinkt als een modernere versie van melodieuze power metal uit het begin van dit millennium en is voorzien van flink wat bombastische en symfonische elementen.

Het bijzonder aangename, warme stemgeluid van Samer is nog altijd de onderscheidende factor die diverse songs naar een hoogtepunt stuwt. Zijn heldere stemgeluid klinkt bijzonder goed in combinatie met de dromerige, instrumentale melodielijnen. Hij doet het op dit album echter niet alleen, want naast de obligate samenzang en koorelementen (onder andere Ill Met By Moonlight) is ook Xandria’s zangeres Ambre Vourvahis te horen tijdens Dreamchasers. Tijdens deze song, die volgt na de flauwe introductie From The New World (1584), waarvoor geleend is uit Antonín Dvořák’s negende symfonie, wordt er zelfs geëxperimenteerd met duistere gromzang. Het vormt een welkome, ruwe aanvulling op de muziek die doorgaans weinig schuurt.

De songs die daarop volgen wringen minder, maar zijn vrijwel allemaal even pakkend, echter niet alle even memorabel. Een van de uitschieters is Silver & Blood, dat met een geweldige bridge en een spetterende gitaarsolo moeiteloos overtuigt. Daarnaast mogen de titelsong en Beyond The Rainbow Bridge niet onvermeld blijven. Hic Svnt Dracones (Here Be Dragons) is met een duur van negen minuten de langste track op de plaat en herinnert aan de grootse epische nummers waar het zestal om geliefd is. De band weet al zijn eerdergenoemde sterke punten ten volle te benutten en verweeft deze tot een prachtige song, waarin invloeden van onder meer Queen en Meat Loaf te horen zijn. Afsluiter Beyond The Rainbow Bridge moet het vooral van zijn energie en uitstekende musiceren hebben.

Dragony vindt met deze vijfde langspeler Hic Svnt Dracones het wiel niet opnieuw uit, maar levert wel weer een fijne, moderne powermetalplaat af. Het is vooral de individuele klasse van bijvoorbeeld zanger Samer in combinatie met het pakkende schrijfwerk waarmee de band zich onderscheidt. Het is een interessante uitgave voor liefhebbers van bijvoorbeeld Rhapsody, Battle Beast, Sabaton en natuurlijk Visions Of Atlantis.

1. From The New World (1584)
2. Dreamchasers
3. Silver & Blood