Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 april:
  • Bridear en Lords Of The Trident
  • Kai Hahto
  • Social Distortion en The Bellrays
  • The Raven Age en Disconnected
  • 3 april:
  • Frog Leap
  • Very 'Eavy Festival
  • 4 april:
  • Greenleaf, Gnome en High Desert Queen
  • Very 'Eavy Festival
  • 5 april:
  • Grindhoven XII
  • Salacious Gods, Oerheks en Nubivagant
  • Your Highness, Mould, The Fifth Alliance en LowMad
  • 6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
    2 mei:
  • Mike Tramp's White Lion
  • RedHook en Comastatic
  • Temple Fang en Mojo & The Kitchen Brothers
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Sihvonen (Medicated) - 41
  • Coen Janssen (Epica) - 44
  • Daniel Droste (Ahab) - 45
  • Giuseppe Spanò (Daedalus) - 49
  • Markus Vanhala (Malpractice) - 44
  • Phil Demmel (Machine Head) - 58
  • Richard Loudin (Monolithe) - 51
  • Sascha Gerstner (Helloween) - 48
  • Tim Grose (Lord) - 55
Review

Svalbard - The Weight Of The Mask
Jaar van release: 2023
Label: Nuclear Blast Records

 -

Het uit Bristol afkomstige Svalbard is met The Weight Of The Mask al aan zijn vierde album toe, maar alle signalen wijzen erop dat dit wel eens de grote doorbraak zou kunnen worden voor het gezelschap. De post-hardcoreformatie rondom zangeres/gitariste Serena Cherry en zanger/gitarist Liam Phelan gaf dit najaar een sterk visitekaartje af tijdens het vermaarde Soulcrusher-festival te Nijmegen, toen deze nieuwe langspeler net een paar dagen uit was. Bovendien verschijnt The Weight Of The Mask via Nuclear Blast, waarmee het toch net wat makkelijker wordt om een breed publiek te bereiken. Ondanks de steun van zo’n groot label telt uiteindelijk echter de kwaliteit van de muziek. Wat kan de luisteraar verwachten van Svalbard?

In ieder geval een bijzondere sound, waarin veel verschillende stijlen terugkomen. In muzikaal opzicht put Svalbard zowel uit hardcore als uit black metal en shoegaze. De meest treffende beschrijving die ik kan bedenken, is dat Svalbard klinkt alsof Hatebreed en Harakiri For The Sky een muzikale samenwerking zijn aangegaan. Enerzijds zijn de riffs vaak loeistrak en ‘in your face’, op het opgefokte af, maar anderzijds strooien de gitaristen met heerlijke tremolopassages die aan het melancholische en emotionele werk van de Oostenrijkse post-blackmetalformatie doen denken. Ook tekstueel gezien combineert Svalbard invloeden uit verschillende subgenres. De nummers handelen over depressie, woede en angst – en de band draagt het hart op de tong.

Met openingstrack Faking It geeft het kwartet een sterk visitekaartje af. Het nummer staat vol vette, gedreven riffs, die wonderwel contrasteren met de melodieuze ondertonen. Ook in tekstueel opzicht maakt het nummer indruk: het nummer verhaalt over het moeten voorwenden van blijdschap in tijden van persoonlijke crisis. Op de beste momenten van het album (zoals het fantastische Lights Out en Be My Tomb) klinkt Svalbard als een emotionele achtbaan, waarbij de geweldige, loodzware riffs en breakdowns te luisteraar weten op te zwepen, maar waarbij de band net zo soepel schakelt naar bittere melancholie middels rustigere passages en post-rock-achtige tremoloriffs.

Cherry toont zich een verrassend veelzijdige vocaliste. Ze combineert in meerdere tracks, zoals Eternal Spirits en Defiance, haar woeste screams met melodieuze, bijna etherische cleane zang. In combinatie met de tremoloriffs horen we op dat soort momenten vleugjes Alcest en Mono in de sound. Die veelzijdigheid horen we ook in de rest van de muziek terug. Ook al ligt de basis van Svalbard in post-hardcore en post-blackmetal, de composities waaieren veel breder uit. Zo vormt het volledig clean gezongen How To Swim Down een fraai rustpunt in het muzikale geweld, hoewel de track tekstueel gezien behoorlijk donker is. Ook het mijmerende Pillar In The Sand begint met dromerige keyboards, om langzaam op te bouwen middels stuwende riffs en krachtig drumwerk.

Het is moeilijk om niet geraakt te worden door het expressionisme en de emotionele directheid waarmee de band te werk gaat. Door de puurheid en oprechtheid van de muziek wordt de impact van The Weight Of The Mask op de luisteraar des te groter. De diversiteit van de composities zorgt ervoor dat de speelduur van drie kwartier voorbij vliegt. De plaat heeft bovendien een uitstekende, loodzware sound meekregen. Het kan dan ook haast niet anders of The Weight Of The Mask betekent de doorbraak van Svalbard. Laten we hopen dat het de zangeres en overige bandleden in staat stelt met hun persoonlijke demonen af te rekenen.

Tracklist:
1. Faking It
2. Eternal Spirits
3. Defiance
4. November
5. Lights Out
6. How To Swim Down
7. Be My Tomb
8. Pillar In The Sand
9. To Wilt Beneath The Weight

Score: 84 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 21 januari 2024

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.