Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Kalender
Vandaag jarig:
  • Christian "Chris" Gruber (Elis) - 47
  • Conny Bloom (Hanoi Rocks) - 55
  • Corey Beaulieu (Trivium) - 41
  • Fabio D'Amore (Pathosray) - 38
  • Luis Goulão (Shadowsphere) - 50
  • Senen "Sen Dog" Reyes (Powerflo) - 59
  • Urmas Alender (Ruja)† - 71
  • Ville Valo (HIM) - 48
Review

Abstract Void - Forever
Jaar van release: 2023
Label: Flowing Downward

 -

Er zijn weinig bands die twee op het eerste gehoor volstrekt tegenstrijdige genres op zon wonderlijke en prettige manier bij elkaar weten te brengen als het Russische Abstract Void. Dit eenmansproject van B.M. (Bogdan Makarov) laat namelijk een combinatie horen van ruizige blackgaze en warmbloedige synthwave. De introductie van dit soort trance- en synthwave-elementen in het blackmetalgenre is natuurlijk niet helemaal nieuw - en Abstract Void vertoont dan ook zeker stilistische overeenkomsten met groepen als Germ, Mesarthim en Violet Cold - maar tegelijkertijd ken ik geen andere band die synthwave zodanig omarmt en onderdeel maakt van de sound als deze Italiaan dat doet. In plaats van een aanvulling op de blackmetalelementen vormen de retro-keyboardklanken een minimaal gelijkwaardig bestanddeel van de muziek.

Met Forever is Abstract Void alweer toe aan zijn vierde album. Met name het debuut Into The Blue (2017) en Back To Reality (2018) blijken precies de juiste plek te raken om in een toestand van geestvervoering te raken. Wat zal hebben meegespeeld, is de volstrekte nieuwheid van deze stijl. Met het twee jaar geleden verschenen Wishdream (2021) laat Makarov een meer uitgebalanceerde totaalsound horen dan op de eerste platen, waarop met name de composities spannender en dynamischer in elkaar zitten. Hoe goed die langspeler ook is, de band heeft wel ietwat ingeboet ten opzichte van de magische en euforische gevoelens die de eerste werken weten op te wekken. Zoals gezegd kan het vooral een kwestie van gewenning zijn.

Forever is de tweede plaat van Abstract Void die via een platenlabel verschijnt. Flowing Downward is een sublabel van het grotere Avantgarde Music en richt zich op kleinere of debuterende bands. Het is een mooie stap voor dit nog steeds behoorlijk onbekende project. In productioneel opzicht is Forever de beste plaat van Abstract Void. De sound is zeer uitgebalanceerd en krachtig. Vooral de snellere tracks, zoals het vlammende en zeer energieke titelnummer, komen daardoor enorm goed uit de verf dankzij de perfecte integratie van sprankelend toetsenwerk en sterke riffs. Het drumwerk komt (hoogstwaarschijnlijk) nog steeds uit een doosje, maar klinkt wel een stuk dynamischer dan op de vorige platen.

Op sommige momenten klinkt Abstract Void op Forever ook in compositorisch opzicht verder ontwikkeld dan voorheen. De muziek van deze band is direct herkenbaar, maar B.M. slaagt er steeds beter in om zijn composities te verrijken met allerlei details, zoals de drum-n-bass-achtige beats in Lost In The Night Sky en de bijna tribale drumroffels in Broken. Op momenten verrast de multi-instrumentalist, zoals in Artificial Emotions, dat met stoere, bijna metalcore-achtige, hakkende riffs begint, om al snel met die typische, dromerige synthgolven overspoeld te worden.

Toch overtuigt Forever over de gehele linie iets minder dan zijn voorgangers. Dat komt vooral doordat de specifieke stijl van Abstract Void zo weinig ruimte laat voor nieuwe elementen dat de plaat ondanks de gedetailleerdere composities iets te veel als een herhalingsoefening voelt. Met name de tweede helft van het album beklijft daardoor minder.

Het wonderlijke amalgaam van syntwave en blackgaze dat Abstract Void ten gehore brengt, is nog steeds vrij uniek en aansprekend. Het is echter wel te hopen dat Makarov iets verder buiten zijn zelfopgelegde blauwdruk durft te opereren. Anders ligt het gevaar van verzadiging op de loer, hoe lekker deze mengelmoes ook klinkt.

Tracklist:
1. In The Dawn
2. Forever
3. Lost In The Night Sky
4. Broken
5. Artificial Emotions
6. Day By Day
7. Recollection Of Loss

Score: 72 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 8 januari 2024

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.