Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Jag Panzer en Ruthless
    27 december:
  • Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
  • Pestilence en MagnaCult
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Agulló (Hapax) - 45
  • Charlie Benante (Anthrax) - 62
  • Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
  • Frank Schilperoort (Devious) - 42
  • Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
  • Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
  • Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
  • João Rodrigues (Oratory) - 46
  • Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
  • Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
  • Mike Bordin (Faith No More) - 62
  • Shane Embury (Napalm Death) - 57
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Review

Evil Invaders - Shattering Reflection
Jaar van release: 2022
Label: Napalm Records

 -

Bijna tien jaar geleden maakten onze zuiderburen van Evil Invaders diepe indruk met de ep Evil Invaders: speed metal volgens het boekje met het venijn, de agressie en de overweldigende energie van grote voorbeelden uit de jaren tachtig. Heden presenteert het gezelschap zijn derde langspeler: Shattering Reflection. Deze bevat tien nieuwe songs, waarvan het leeuwendeel nog altijd bestaat uit de succesformule van speed metal gelardeerd met allerlei inmiddels klassieke metalinvloeden. De plaat biedt de luisteraar echter ook een melodieuzere kant met metal in het straatje van onder meer Judas Priest.

Evil Invaders maakt muziek met een nostalgische inslag voor de oudgediende metalheads en spreekt een jonger publiek aan met een modern en gelikt geluid, dat barst van de energie. Op muzikaal gebied is er weinig nieuws onder de zon. Toch valt er genoeg te ontdekken in de rijke en oerdegelijk geschreven songs. Het is genieten geblazen met het wilde Sledgehammer Justice, Hissing In Crescendo en The Circle. Het zijn nummers waarin het tempo hoog ligt, vol fantastische gitaarsolo's en heerlijke, raspende vocalen met uithalen van jewelste.

Van een heel ander kaliber zijn het theatrale Die For Me en de ballad In Deepest Black. De sterke vertolking door zanger Joe herinnert aan de podiumkunsten van David Bower (Hell). Qua stemgeluid treedt Joe af en toe in de voetsporen van Rob Halford en heeft de instrumentatie regelmatig veel weg van Judas Priest uit de laten jaren tachtig en vroege jaren negentig. Snel, ruig en angstaanjagend, maar ook melodieus, warm en vol nostalgie. Wat een schitterend gitaarwerk kent In Deepest Black. Het is een stijl die Evil Invaders zich volledig eigen heeft gemaakt en zeker geen flauwe imitatie van de genoemde, grootse voorbeelden. Het zijn deze tracks die aanvoelen alsof ze al decennialang in mijn platenkast schitteren; muziek waarnaar je blijft teruggrijpen.

Ondanks deze hoogtepunten valt er ook wel wat te mopperen. Op de vele volledig instrumentale passages bijvoorbeeld. Eternal Darkness, het langste nummer van deze plaat, heeft een langgerekte, instrumentale opbouw. Het is een prima track, maar deze wordt voorafgegaan door de inwisselbare introductie Realm Of Shadows. Met het aanvankelijk logge My World verliest het tweede gedeelte van de schijf nog meer aan momentum. De latere tracks zijn daarnaast iets experimenteler van aard dan die van de eerste helft. Dat geldt ook voor het aardige, instrumentale Aeon en de afsluiter The Cirle, waarin de mannen het eerdergenoemde theatrale combineren met de venijnige speed metal waar zij groot mee zijn geworden. Het heeft wel wat weg van het betere werk van Iced Earth.

Evil Invaders stelt met Shattering Reflection niet teleur. Het is geen gemakkelijke herhaling van zetten, waarbij de band gelijkaardige speedmetaltracks uit blijft brengen. Integendeel, door uit verschillende klassiek getinte metalvaten te tappen, klinkt de muziek weliswaar vertrouwd, maar tegelijkertijd ook fris en modern met als hoogtepunten Die For Me en In Deepest Black.

Tracklist:
1. Hissing In Crescendo
2. Die For Me
3. In Deepest Black
4. Sledgehammer Justice
5. Forgotten Memories
6. Realm Of Shadows
7. Eternal Darkness
8. My World
9. Aeon
10. The Circle

Score: 84 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 1 april 2022

Meer Evil Invaders:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.