Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 april:
  • Bridear en Lords Of The Trident
  • Kai Hahto
  • Social Distortion en The Bellrays
  • The Raven Age en Disconnected
  • 3 april:
  • Frog Leap
  • Very 'Eavy Festival
  • 4 april:
  • Greenleaf, Gnome en High Desert Queen
  • Very 'Eavy Festival
  • 5 april:
  • Grindhoven XII
  • Salacious Gods, Oerheks en Nubivagant
  • Your Highness, Mould, The Fifth Alliance en LowMad
  • 6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
    2 mei:
  • Mike Tramp's White Lion
  • RedHook en Comastatic
  • Temple Fang en Mojo & The Kitchen Brothers
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Sihvonen (Medicated) - 41
  • Coen Janssen (Epica) - 44
  • Daniel Droste (Ahab) - 45
  • Giuseppe Spanò (Daedalus) - 49
  • Markus Vanhala (Malpractice) - 44
  • Phil Demmel (Machine Head) - 58
  • Richard Loudin (Monolithe) - 51
  • Sascha Gerstner (Helloween) - 48
  • Tim Grose (Lord) - 55
Review

Rivers Of Nihil - The Work
Jaar van release: 2021
Label: Metal Blade Records

Rivers Of Nihil - The Work

Totdat ik Rivers Of Nihil aan het werk zag tijdens de Where Owls Know My Name-tour in Patronaat, Haarlem had ik de heren eigenlijk altijd een beetje links laten liggen. Waarom? Het is me één groot raadsel, maar het was één van de beste concerten van 2019. Een echte eye-opener. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Rivers Of Nihil pas écht impact maakt als het volume opgeschroefd wordt en omwille van vrede met de buren, staat hier het volume niet dagelijks op 10, zal ik maar zeggen. En toen was daar dus dat concert. Met goed geluid en flink volume.

Hopelijk is het nieuwe werk, The Work, van eenzelfde kaliber. De eerste twee albums leunden namelijk vooral op technische death metal. Het is moeilijk om in die druk bezette niche boven het maaiveld uit te steken. Met het in 2018 verschenen Where Owls Know My Name liet de band zich van een andere kant zien en horen. Daar kwam plots een begeesterde experimenteerdrift opduiken waar menig progfan de vingers bij aflikte. De alom lovende kritieken spraken boekdelen. Het ligt dan ook geheel in de lijn der verwachting dat de mannen op gelijke voet verder gaan. En zo geschiedde.

Want op The Work gaat men verder waar men gebleven was, maar niet helemaal 'op gelijke voet'. De plaat staat ramvol uitstapjes naar genres die (ogenschijnlijk) weinig tot niets met tech-death te maken hebben. Dat de saxofoon behouden is, is natuurlijk terecht. Ook zal niemand klagen dat de sax niet alleen in de ruige stukken ingezet wordt. Wat dat betreft geen verrassingen. Er is echter een wildgroei aan metalvreemde passages. Dat zorgt er (uiteraard) voor dat de brute stukken meer impact hebben, maar soms zijn de overgangen wel erg abrupt. Dat leidt er zo nu en dan zelfs toe dat dit album een zooitje bijeengeraapte ideeën lijkt. Dat de experimenteerdrift een beetje doorgeslagen is. Met een speelduur van een uur is het dan ook een hele investering om dit opus te omvatten.

Dat neemt niet weg dat de techdeath-stukken gewoon nog steeds extreem goed in elkaar zitten. Van trage sludgy sloopriffs met double bass tot brutal death en terug, de heren weten van wanten en de metalstukken staan als een huis. Wie geen last heeft van de steriele mechanische sound (zoals ook op Where Owls Know My Name) en wel houdt van een experimentje of tien, moet deze plaat maar eens oppakken. Al is het maar vanwege die saxofoon. Maar u bent gewaarschuwd en een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Tracklist:
1. The Tower (Theme From "The Work")
2. Dreaming Black Clockwork
3. Wait
4. Focus
5. Clean
6. The Void From Which No Sound Escapes
7. More?
8. Tower 2
9. Episode
10. Maybe One Day
11. Terrestia IV: Work

Score: 77 / 100

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 26 oktober 2021

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.