• Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

• David Wayne (Metal Church) - 2005

Grafjammer - De Zoute Kwel
Label: Folter Records
Grafjammer - De Zoute Kwel
Grafjammer is een Utrechts gezelschap dat primitieve black metal maakt (u verwacht het niet met zo’n bandnaam). Met flink veel ruimte voor gure grooves, smeuïge ritmes en met een goede black-’n-roll-vibe beukt het vijftal er met sardonisch genot en met een goed gevoel voor snijdende riffs op los. Aan het eind van het waardeloze jaar 2020 achtte de band de tijd rijp om een nieuwe plaat op ons los te laten. Extra zout in de wonden, zogezegd.

De Zoute Kwel is een album dat opvalt in de huidige Nederlandse blackmetalscene, die voor een deel overheerst wordt door progressieve groepen die graag experimenteren met nieuwe invloeden en atypische thematiek (Laster, Fluisteraars, Terzij De Horde). Grafjammer heeft echter weinig op met dat soort vernieuwingsdrift. De Zoute Kwel kleurt binnen de lijntjes, maar doet dat op een dusdanig krachtige en overtuigende manier dat het resultaat bijzonder goed te verteren is. Gepokt en gemazeld knalt de band er negen boertige tracks uit, die stuk voor stuk vol zitten met stoere riffs en vuige versnellingen.

Bij vlagen klinkt Grafjammer als het bastaardkind van Carpathian Forest en Darkthrone (ten tijde van The Cult Is Alive), grootgebracht op een dagelijks dieet van Motörhead en vuige speed metal. Zo beuken Jajempriester en Bijbelgordelgesel er met een heerlijk gure ‘drive’ op los. Ook als het tempo wat omlaag gaat en slepende riffs en midtempo-rimtes hun intrede doen (Zelfverminkers & Spiritusdrinkers), overtuigt Grafjammer. De ideale combinatie van drive en melodie is te horen in De Bakboordshand. Daarin combineert de band met speels gemak kolkende razernij en slepende, bijna melancholische melodielijnen.

Tekstueel put Grafjammer inspiratie uit een grote variëteit aan historische gebeurtenissen in Nederland (en specifieker in Utrecht). Daarbij wordt vooral gepeuterd in de ongemakkelijke en smerige krochten van de (recente) geschiedenis: van de drugsverslaafden en psychiatrische paupers die zich ophielden in de ‘junkentunnel’ van Hoog Catharijne (Zelfverminkers & Spiritusdrinkers) tot praktijken van lichamelijke afranseling in de naam van de Heer (Bijbelgordelgesel) en de executie van Johan van Oldebarnevelt (Maak Het Kort). De Nederlandstalige teksten zijn bovendien heerlijk om te lezen. Ze staan vol sadistische spitsvondigheden en gevatte zinssneden.

Met een speelduur van zesendertig minuten houdt Grafjammer de boog goed gespannen. De Zoute Kwel overtuigt daardoor van begin tot eind. Wie van gure black metal met een flinke portie smeuïge black-’n-roll houdt, zal dit obscure feestmaal met plezier verorberen. De releaseshows zijn helaas uitgesteld tot 17 en 18 september, maar laten we hopen dat we de band dan weer op de planken kunnen zien. Daar komt dit rapaille hoogstwaarschijnlijk het best tot zijn recht.

1. Jajempriester
2. Affreus. Infaam. Abject.
3. Zelfverminkers & Spiritusdrinkers